Permalänk
Medlem

Hårddiskljud?

Hejsan.

På sistone har min dator börjat låta extremt mycket under uppstart samt 5 minuter därefter. Efter denna tiden blir den lika tyst som den alltid varit (och förblir så tills den stängs av och startas om på nytt). Min personliga gissning är att ljudet, som låter lite tickande, kommer från hårddisken (ganska högt ljud). Är det en trolig gissning? Kan det vara någon annan del som spökar?

Tankade hem ett (glömt namnet nu) som mätte HDD's hälsa, där de sa att den var okej. Fick även ut informationen att den nuvarande HDD:n har körts 250000 timmar. Där ligger inget på hårddisken som jag har något intresse av att spara (gamingdator), så jag vill främst bara ha reda på vad felet är. Sen får vi ju se hur länge den håller. Kan man köra tills det brakar så att säga, utan att någon annan del kommer ta stryk?

//Fonza

Permalänk
Medlem

-

Permalänk

En fragmenterad disk låter mer än en defragmenterad och optimerad disk.
Om diskens gummibussningar som den förhoppningsvis är fastsatt med, blivit hårda
så isoleras inte längre ljudet från att komma ut i lådan.

Upprepade rytmiska klickande kan innebära att disken har lässvårigheter och gör ett flertal omförsök.
En trasig disk kan ALDRIG orsaka fel på andra delar i datorn.

EDIT: Datakabeln har endast logikspänningsnivåer och kan ej producera skadliga strömmar för logiken. Anslutningskabeln för drivspänningarna +5V (och +12V) kan endast påverka nätaggregatet som i sig är kortslutnings skyddat.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

-