Permalänk
Medlem

Ingen märkvärdig uppgradering

Hej alla glada SweCare.

Först vill jag säga att detta inte kommer bli någon supermoddning (om alls någon moddning).
Bygget kommer heller inte vara någon svindyr historia med femtioelva grafikkort utan kommer vara ett normalt bygge, enkelt och utan lysande fläktar, uv och 200 CCrör. (möjligen att något litet diskret kommer lusa men inte mer ^^ )

Något mindre moddande kan kanske förekomma vid ett senare tillfälle då jag planerar dubbla 240rads i botten om det får plats. Hoppas på att kunna få plats med dubbla xspc ex240 i push nere i bottnen blåsandes ut ur dörrarna.

Så då börjar vi.
Systemet jag har nu är.
Chassie: Raven rv02
Nätagg: Corsair AX850
Cpu: Phenom 2 940 BE
Mobo: ASUS M4A78-HTCP
RAM: Corsair XMS2 6400 4x1024 800mhz cl4
ssd: Intel x25-m g2 80gb
hdd: 2xWestern Digital Caviar Green 2TB + någon segate 320gb
Graffe: 6970 (sålt och fick slänga 7970 då integrerade var för mesig)
Vattenkylning: 360 slim magicool, rx 120 xspc, dcp 4.0, EK-Supreme LTX, xspc single 5.25 bay res.

Nya burken kommer bli något lite roligare

Chassie: Corsair obsidian 800D
Nätagg: samma sin innan
Cpu: i7 3930K
Mobo: Gigabyte x79-ud5 eatx
RAM: Corsair vengeance 12800 8x4096 1600mhz cl9
ssd: samma som innan
hdd: 2x2tb hänger med från innan
Graffe: Sapphire 7970 3gb
Vattenkylning: EK supreme HF koppar plexi, EK fc7970 koppar plexi, 7970 backplate, pump från innan, res från innan, xspc rx120, xspc rx 360, aquacomputer filter (på ingång)

Planerat om möjligt utan för stora ingrepp. dubbla xspc ex 240 i push i bottnen med utblås i dörrar, mörk solfilm på fönster i dörr, dubbla 240gb ssd eller trippla 120gb ssd (om pengar infinner sig annars kör jag vidare på diskarna jag har.)

Tror det var allt

Ingen märkvärdig uppgradering

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Håller med dig helt när man ser flänsar istället för fläktar! Ser framemot en update

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Sen ger väl push pull enbart någon procent skillnad...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

Håller med dig helt när man ser flänsar istället för fläktar! Ser framemot en update

Jag som nästan börjat tro jag vart ensam om det med tanke på alla fläktar alla visar över allt

Skrivet av astrob0y:

Sen ger väl push pull enbart någon procent skillnad...

Jo så som jag har förståt det också men jag tog och läste på lite i alla fall på denna sidan och kom fram till att skillnaden mellan push och pull är mycket mer vesäntlig än det lilla extra som push/pull ger emot bara push.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Jag som nästan börjat tro jag vart ensam om det med tanke på alla fläktar alla visar över allt

haha, så har man allt tänkt en och en annan gång. Men det är sjukt snyggt med radiatorgaller som man moddar sen ser man flänsarna, det kan man nästan bli lite knäsvag av

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Mycket lite uppdate med dom svarta minnena samt lite solfilm och toning av rutan

Om tid infinner sig senare under dagen kanske jag tar och börjar montera lite smått eller så mycket som jag känner jag kan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

haha, så har man allt tänkt en och en annan gång. Men det är sjukt snyggt med radiatorgaller som man moddar sen ser man flänsarna, det kan man nästan bli lite knäsvag av

XD instämmer.
Hade en fundering att klippa bort lite men sen kom jag på att ett par katttassar inte hade vart så bra för flänsarna :\

Visa signatur

Permalänk

har du sett detta? http://www.ekwaterblocks.com/index.php?mact=News,cntnt01,deta...

sen tycker jag du skall vatten kyla mobot så man slipper det blåa

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Medlem
Skrivet av silentpower:

har du sett detta? http://www.ekwaterblocks.com/index.php?mact=News,cntnt01,deta...

sen tycker jag du skall vatten kyla mobot så man slipper det blåa

Friggen hell!! du höll på att skräma skiten ur mig på alla plan möjliga där.
Som tur är så ser det ut som mitt vattenblock passade men jag skall dubbelkolla för säkerhets skull.
Jag har dom blå markeringarna på mitt kort och jag vet inte säkert med mitt vattenblock men dom säger att allt sålt efter feb 25 är modifierade block och min order gick från indomo femte mars efter att varit försening på försening från EKwb. Gissar på att det är därför då.

Skall dubbelkolla med indomo för säkerhets skull som sagt.
Tack för länken.

EDIT:
Hade vattenkylt mobot om det funnits block till det.

EDIT2: om man har pcb AMD 109-C38637-00 så är man safe va? som jag fattar så är LF R19A crossreference för att vara billigare att tillverka men är inte säker >.<

Visa signatur

Permalänk
Medlem

varför mixxa in allt det röda :/?

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av am0berg:

varför mixxa in allt det röda :/?

Enkelt.
Jag gillar svart med en släng av rött ^^
Vet att jag sagt att jag inte vill ha leds över allt men funderar starkt på röda leds i cpublock och reservoaren
Det enda som skulle synas ut ur rutan då skulle vara cpublocket

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Woho.
Mitt graffe klarade sig så jag slipper bytta plexitopen på vattenblocket.
Så nu koppla jag färdigt eyefinity och tänkte bencha lite och se vad jag får för resultat
Sen blir det nog en ramdisk och ramcashing också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att sänka pumpens volt. Gjorde det och min tidigare pump blev mycket tystare. Annars får du köpa en pump/rese där pumpen är inne i resen. Låter inget

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Det du kan göra är att sänka pumpens volt. Gjorde det och min tidigare pump blev mycket tystare. Annars får du köpa en pump/rese där pumpen är inne i resen. Låter inget

hmm sänka volten kanske man skulle göra, bra ide.
Köpa en res med inbyggd pump vete 17. Har redan xspc res/pumpcombo men den låter som ett sablars tröskverk (gick iofs bara igenom två st sen skaffa jag dcp 4.0).
Tror du det gör någon skillnad om jag skaffar en res som man monterar på pumpen? typ denna http://www.ekwaterblocks.com/shop/ek-reservoir-combo-dcp-4-0....

Blir dock lite overkill när jag skaffar en pump till :\

Skall undersöka olika voltsänkningar dock. tack för tipset

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Köpa en res med inbyggd pump vete 17. Har redan xspc res/pumpcombo men den låter som ett sablars tröskverk (gick iofs bara igenom två st sen skaffa jag dcp 4.0).
Tror du det gör någon skillnad om jag skaffar en res som man monterar på pumpen? typ denna http://www.ekwaterblocks.com/shop/ek-reservoir-combo-dcp-4-0....

Jag sitter med samma pump, jag köpte http://www.indomo.se/5263-Shoggy-Sandwich-construct-kit-the-o... helt klart värt pengarna, blev mycket tystare!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jag sitter med samma pump, jag köpte http://www.indomo.se/5263-Shoggy-Sandwich-construct-kit-the-o... helt klart värt pengarna, blev mycket tystare!

Ser ut att fungera mycket bättre än min hemmasnikrade jämlike.
Kommer definitivt titta närmare på eller se om jag kan fixa ihop en egen med en mer spongy kärna.
Tackar för tipset

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Trist att du har varit tvungen att rma så många saker.
Länken fungerade inte. Men om det är en sån som jag misstänker så tror jag nog inte.
Om du har funderat på två pumpar i ett system så finns det bestämda åsikter om att det är en mycket dålig ide. Finns något test som jag kan posta om jag hittar det.

Riktigt snyggt bygge fö. Gillar även hur du har dragit slangarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Trist att du har varit tvungen att rma så många saker.
Länken fungerade inte. Men om det är en sån som jag misstänker så tror jag nog inte.
Om du har funderat på två pumpar i ett system så finns det bestämda åsikter om att det är en mycket dålig ide. Finns något test som jag kan posta om jag hittar det.

Riktigt snyggt bygge fö. Gillar även hur du har dragit slangarna.

Jo men det vart bara två st ändå. Kunde vart värre ^^
hmm länken funka här. aja du tror säkert rätt dock.
Läst borta på martinsliquidlad.org och komm fram till att parallel inte är vägen att gå.
Vilket var tur för jag tänkte gå seriel för att få upp trycket lite och därmed få upp flödet lite mer samt få backup om en pump skulle plocka ner skylten.

Dom flesta verkar alltid gå på parallel eller två loopar men det är inget för mig

Tackar roligt o höra att du gillar det.

Btw fick precis idag hem ett filter för loopen.

Får se var jag placerar det. Tänkte mig uppe på taket men är inte säker på om det får plats bara :\

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag körde EK DCP 2.2 innan, och var ganska besviken på ljudnivån redan där.

Köpte mig en Alphacool VP655 + EK Top. Herre jesus säger jag bara... Vilken jävla skillnad!
Den är rätt dyr, men man får verkligen vad man betalar för.

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svurre:

Jag körde EK DCP 2.2 innan, och var ganska besviken på ljudnivån redan där.

Köpte mig en Alphacool VP655 + EK Top. Herre jesus säger jag bara... Vilken jävla skillnad!
Den är rätt dyr, men man får verkligen vad man betalar för.

Lyckades få ner ljudnivån markant idag. Visade sig att sidoplåten vibrerade en hel del.
Så jag testa trycka diten tun bit isolering som experiment och då blev det genast mycket tystare.
Men får se. jag kommer troligen titta vidare på lite roligare pumpar senare och ha min dcp 4.0 som testpump i framtiden.

Det jag är ute efter i så fall kommer troligen vara en pump som man kan trycka in två i samma top.

Kommer undersöka Alphacool VP655.
tack för tipset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm

Har stött på lite återkommande problem :\

Kritiskt Kernel-Power error 41

Någon som har en ide om vad det kan vara.
Lyckas inte hitta något konkret på vad som kan vara felet.
Kan även ärligt säga att jag inte har stött på just detta tidigare heller. Jag har dock en svag aning om vad det kan vara men vet inte hur jag kan åtgärda felet.
Misstänker att det kan vara min ssd då intel toolbox säger att det är en okänd 80gb ssd (det är en Intel x25-m g2 80gb)

Vad jag kan utesluta är mina två 2tb diskar då dessa har vart utplockade vid första tillfället för felet.
Ingen överhettning av vare sig gpu eller cpu
körde ingen längre stund av prime (hann inte med mer än 6min) men då så såg tempen på cpu ut att stabilisera sig på 55-7 grader. dock kommer jag behöva lägga på ny kylpasta då det diffar med 5grader mellan kärnorna.
Tänkte ta och köra memtest senare i natt efter jobbet för att utesluta minnena (jag vet att dom svarta är ok)
Jag vet att graffet är ok
Nätagget är ok och är inte för svagt.
Tror dock jag skall dra om kabel för 8pin för moderkortet då den är hyffsat spänd.

Jag har kört prime 95 och pcmark och inte fått något konstigt till mig och när datorn dör bluescreenar så gör jag inget och felet är inte konsekvent till något speciellt scenario.
Nu senast när jag fick det så kom det när jag starta om datorn efter att installeras sp1.

Någon som har en ide?

EDIT:
Inget är överklockat alls ännu
minnena går i sina 1600mhz som profil 1 säger i bios
cpu går till max 3.8ghz och sköts av intel speedstep
graffe är också helt stock.
Jag börjar överklocka när allt gått felfritt i ett par veckor.

EDIT2:
Bör kanske nämna att jag inte får bsod utan den låser sig/fryser.
Får inget på skärmen, kan inte heller få capslock att lysa på tbord så en komplett frysning helt enkelt.
Kommer helt slumpmässigt.
Så fort min fru startat om burken skall jag fjärra den och se om det är någon driver som spökar. Hittat lite om att det kan vara dubbla ljudkortsdrivers i gång som sabbar för varandra :\

Orkar inte med RMA så det bara får inte vara hårdvara

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ut som allt har löst sig nu men jag vågar inte hoppas ännu.
Jag flasha och reseta bios, avaktiverade readyboot som jag upptäckte fortfarande låg och mocka sig, avaktivera AMD HDMI ljuddrivers.
Sen körde jag memtest 86+ och klara mig utan problem
Fick också 8019 p i 3dmark 11 basic.

Jag har även en till pump på ingång från Goldyz här på forumet.
http://www.sweclockers.com/annons/64632-vatten-kylning-24-115...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Ser ut som allt har löst sig nu men jag vågar inte hoppas ännu.
Jag flasha och reseta bios, avaktiverade readyboot som jag upptäckte fortfarande låg och mocka sig, avaktivera AMD HDMI ljuddrivers.
Sen körde jag memtest 86+ och klara mig utan problem
Fick också 8019 p i 3dmark 11 basic.

Jag har även en till pump på ingång från Goldyz här på forumet.
http://www.sweclockers.com/annons/64632-vatten-kylning-24-115...

Kul att det löste sig! Hoppas på uppdatering av galleri när du får dina nya saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Kul att det löste sig! Hoppas på uppdatering av galleri när du får dina nya saker.

Jo det löste problemet för en dag.
Nu har jag suttit och tittat igenomen massa .DMP och sett att drivrutinerna till graffet krashar >.<
Plus att min ena 2tb disk har börjat låta konstigt. Så jag kör igenom diagnos för sectorerna på dom.

Yupp, kommer troligen bygga en liten behållare i tjock plexi för dom båda pumparna och kommer antingen ha två shoggy sandwich som håller uppe den eller gör jag en egen version av shoggy

Tycker minnsan AMD får lov och komma med nya drivers som fungerar som dom skall och inte bluescreenar regelbundet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kört igenom integritetskontroll med WD lifguard på hdd och det gick igenom utan problem
Båda hdd har nämligen börjat "ticka" regenbundet. Dock tror jag inte det är tick of death då dom blir tysta så fort man läser och eller skriver till dom. Misstänker att mitt 800d är lite sämre isolerat för hddskramel så jag faktiskt kan höra när läshuvudet pakerar och lämnar parkering. Det i kombination med att jag fick tyst på pumpen nu så burken låter inte mer än min frus iMac
Men tystare skall det bli hehe.
Kör även igenom ett maraton med memtest86+ nu också. 3pass so far och inga fel. Tänkte mig den får stå på i 20 timmar typ. Efter det så är jag 100% säker på att vad fel än är så är det mjukvara.

Btw någon som vet om det går att skrämma liv i S.M.A.R.T om det inte finns i bios/efi?
Tydligen har nämligen intel ansett att x79 är för bra för S.M.A.R.T :\ intel toolbox kan därför inte kommunisera med en intel ssd och kan därmed inte optimera systemet för ssd

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Kört igenom integritetskontroll med WD lifguard på hdd och det gick igenom utan problem
Båda hdd har nämligen börjat "ticka" regenbundet. Dock tror jag inte det är tick of death då dom blir tysta så fort man läser och eller skriver till dom.

Jag har samma problem med mina mekaniska hårddiskar. Eftersom de fungerar som lagring, har spel/program på mina ssds, så är de satta i viloläge. Trist lösning men jag orkar inte kapsla in dem i en vattenkyld box

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag har samma problem med mina mekaniska hårddiskar. Eftersom de fungerar som lagring, har spel/program på mina ssds, så är de satta i viloläge. Trist lösning men jag orkar inte kapsla in dem i en vattenkyld box

Om du har WD så kan detta vara din lösning.
http://forums.whirlpool.net.au/archive/1367904

Jag tänkte testa det ikväll.
Dom är trots allt vansinigt tysta även i drift. Bara ticket som stör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste säga att föregående inlägg jag gjorde fungerade skitbra med mina diskar. Nu är datorn knäpptyst om än att den kanske drar två tre watt mer nu när inte huvudet karkerar sig förrens efter 5min i stället förrens efter 8sec ^^

Sen gick den igenom 19tim memtest 86+ blev tydligen bara 8pass på det men hur som inga fel i alla fall så det anser jag stabilt och bra.
Den gick även igenom högt stresstest i intel burntest. Dock kkände jag att 4gb ram var lite klent så ticka upp det till 29.5gb (det som var ledigt efter jag dumpat lite) och då ticka den på tre pass och tog totalt runt 1tim 30min utan några fel. Max reggad temp på cpu var 63 grader efter ca en timme då en katt la sig på utblåset för radiatorn XD annars låg den stabilt på 58 grader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väldigt liten update på nya medlemmar som skall ansluta sig till familjen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

varför så mycket kylpasta på gpun ?

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k