Varför lär man sig Java på högskolan?

Permalänk

jasså?

Skrivet av El_Raspberry:

Man behöver inte kunna programmering för att fungera i samhället.

Vi lär ur till exempel bildlära och musiklära i grundskolan, vem har sagt att vi inte fungerar i samhället utan den läran?
Det ligger i våran kultur och historia att lära oss sådant, och jag tror att det är en tidsfråga innan vi behöver anpassa oss till framtidens sammhälle, och applicera tekniskt kunnande och basic programming på våra grundutbildningar.

om ni tycker detta låter onödigt så frågar jag er detta: varför lär vi då ut bild? (sämsta ämnet evar IMO)

I think it is just a matter of time:

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Findecanor:

Jag tycker inte att Java är särskilt modernt idag. Det kom 1995, och var då en reaktion på den äldre versionen av C++ som fanns då, inspirerat av OO-språk som redan var etablerade inom akademia men väldigt avskalat och förenklat. Jag skulle vilja beskriva Java som "minsta gemensamma nämnare".
Om jag skulle lära ut så skulle jag använda C#, Ruby eller kanske t.om C++11 (senaste revisionen av C++).

10-15 år är väl dock ingen tid att tala om i dessa sammanhang och språk som är yngre än så riskerar väl istället att ses som tillfälliga modespråk? Och "avskalat och förenklat" kan också vara önskvärda egenskaper när det är programmeringsmetodik snarare än detaljkunskaper som skall läras ut.

Skrivet av Itchy Trojan:

om ni tycker detta låter onödigt så frågar jag er detta: varför lär vi då ut bild? (sämsta ämnet evar IMO)

Kan man inte dra det ännu längre; hur mycket av det som lärs ut efter mellanstadiet behöver man egentligen om målet bara är att "fungera i samhället"? Idén är väl att högre bildning möjliggör ännu bättre funktion, och då är det väl inget som säger att varken bild eller programmering inte fyller någon roll (även om programmering kanske är något mera direkt tillämpbart)?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Itchy Trojan:

Vi lär ur till exempel bildlära och musiklära i grundskolan, vem har sagt att vi inte fungerar i samhället utan den läran?
Det ligger i våran kultur och historia att lära oss sådant, och jag tror att det är en tidsfråga innan vi behöver anpassa oss till framtidens sammhälle, och applicera tekniskt kunnande och basic programming på våra grundutbildningar.

I think it is just a matter of time:
http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/398381_...

"Varför har vi bild i skolan?"
http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:142455/FULLTEXT01

Säg att du måste läsa 3 års programmering i högstadiet. Säg att du lär dig att göra enkla hemsidor och något enkelt tic-tac-toe.
Min fråga är då, vad ska dessa ca 100 000 elever som går ut 9:an ett år använda dessa kunskaper till i vardagslivet/samhället (bortsett från de som pluggar vidare/börjar jobba med det)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Är inte C det?

för spel är det c++ vad jag vet

Visa signatur

-PC- H440w - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR4 3200mhz - ASUS B450F Gaming - Asus Prime RX 9070 XT - Logitech G Pro - Logitech G915 - DT 990 PRO - Creative Katana Z - Samsung 240hz, MSI 165hz
GAME | Dota2 | Stonehearth
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Skrivet av m1ntos:

Är inte C det?

TIOBE index är den bästa källan som jag känner till och den hävdar att java och C är lika stora.

http://www.tiobe.com/index.php/content/paperinfo/tpci/index.h... (April Headline: Java and C swap places at the top of the TIOBE index)

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

Tror inte direkt det kommer vara Java på BTH i karlskrona´s Spelprogrammering , vill inte arbeta med java. Lärt mig all C++ sofar helt ensam hemmifrån

Från en vän som pluggar på BTH har jag fått höra att det är C# som gäller på den linjen, vilket inte är SÅ långt ifrån Java.

Permalänk

Vi fick lära oss JAVA för att läraren visste inget annat objektorienterat språk som är så likt de flesta språken därute, som kunde programmeras, testas och kompileras med samma verktyg (Eclipse). Det var helt enkelt för att slippa alla problem med att hitta redigerare med syntaxkorrigering, debugger och kompilator till 25 olika datorer. Det tog ju ändå en heldag att få alla datorer redo för Eclipse, skulle vi lägga på två program till, med alla buggar det kan medföra, så skulle det nog ta minst två.

Sen gick ju vi genom Object Oriented väldigt tidigt också och kommer ha fler kurser senare, bl.a. C#.

Visa signatur

Stationär: Processor: Intel i5 3.2GHz, RAM: 4Gb, Grafikkort: ATI Radeon HD 5850, OS: Windows 7 Proffessional x64
Laptop: ASUS K53E, Processor: Intel i5 2450M, RAM: 4Gb, Grafik: Integrerad Intel GMA HD, OS: Win7 Home Premium x64 och Xubuntu 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

"Varför har vi bild i skolan?"
http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:142455/FULLTEXT01

Säg att du måste läsa 3 års programmering i högstadiet. Säg att du lär dig att göra enkla hemsidor och något enkelt tic-tac-toe.
Min fråga är då, vad ska dessa ca 100 000 elever som går ut 9:an ett år använda dessa kunskaper till i vardagslivet/samhället (bortsett från de som pluggar vidare/börjar jobba med det)?

Dom får väl hänga med alla som haft musik och inte blir musiker och alla som läst ett tredje språk utan att använda det och de som läser algebra utan att använda det. Poängen är, alla behöver inte allt utan man ska träffa en sån stor skara som möjligt... vad hindrar oss från att behöva klämma in programmering i den stora skaran om inte allt för många år.

Visa signatur

Lian Li O11 White | Corsair RM850x | Asus Rog Strix B550-A | AMD Ryzen 5600X | Vengeance RGB SL White 32GB | Asus Rog Strix 3080 OC White | 980 Pro | 9x Corsair QL120 White |

Phanteks P300 White | FD Newton 600W | Asus P8Z77-V | Intel Core i7 3770K | 16GB DDR3 | MSI GTX 1060 6GB |

Fractal Design Node 304 | Corsair TX750W | Asus H77-I | Intel Core i5 3570K | 8GB DDR3 |

Permalänk
Skrivet av bhzz:

Dom får väl hänga med alla som haft musik och inte blir musiker och alla som läst ett tredje språk utan att använda det och de som läser algebra utan att använda det. Poängen är, alla behöver inte allt utan man ska träffa en sån stor skara som möjligt... vad hindrar oss från att behöva klämma in programmering i den stora skaran om inte allt för många år.

Det som hindrar är nog ekonomin. Grundskolan är redan kraftigt försämrad jämfört med för tio år sedan och jag vågar inte ens jämföra med 20 år sedan.
När jag gick i 9an hade vi 2 timmar gymnastik i veckan, min bror, som går i 9an nu, har 30 minuter varannan vecka. Detta på grund av alla sparkrav. Allt som inte är grundämnen dras ner när svångremmen dras åt och flera skolor har till och med plockat bort separata kemi, biologi och fysiklektioner för en mer generell naturvetenskapskurs.

Att i detta försöka trycka in programmering tror jag inte någon skola kommer gå med på.

Visa signatur

Stationär: Processor: Intel i5 3.2GHz, RAM: 4Gb, Grafikkort: ATI Radeon HD 5850, OS: Windows 7 Proffessional x64
Laptop: ASUS K53E, Processor: Intel i5 2450M, RAM: 4Gb, Grafik: Integrerad Intel GMA HD, OS: Win7 Home Premium x64 och Xubuntu 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

Tror inte direkt det kommer vara Java på BTH i karlskrona´s Spelprogrammering , vill inte arbeta med java. Lärt mig all C++ sofar helt ensam hemmifrån

Det var en hel del java förr, men vi som då satt med i PCI (Programrådet för Civ. Ing.) fick det ändrat. Nu ska det vara mer c++. Framför allt får civ. ing. samt spelprogrammerarna. Men nu var det ett par år sedan jag pluggade där så de kan ha ändrat igen

Vi läste grundkurs programmering med Java. Sedan i efterföljande kurs som hade med något helt annat att göra så sade de att "ni kan programmera. Gör detta system med massa funktioner i C". Väldigt få hade någonsin använt C men det var bara att lösa.

Detta hände sedan genom hela utbildningen med massor av olika språk. Bara i kursen "Realtid Operativsystem" tror jag vi använde 4 olika språk i olika moment.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Detta hände sedan genom hela utbildningen med massor av olika språk. Bara i kursen "Realtid Operativsystem" tror jag vi använde 4 olika språk i olika moment.

Som webbutvecklare sitter man ofta med många olika språk, men det är ju rejält mycket lättare att lära sig nya språk, när man har minst ett i grunden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läser Civ. Ing. Datateknik på LTU, och vi som många andra talare läser en handfull olika språk av just den anledningen att man ska inte lära sig ett språk. Man skall lära sig att använda olika programmeringsparadigmer.

Jag har endast använt Java i 1 av flera kurser jag läst, och det var just en kurs i OO-programmering.

I min utbildning har vi läst:
Python
Java
VHDL
C
C++
C + realtidskärnan TinyTimber
Timber
Haskell
Prolog
Assembler

Så att man bara läser Java är lite tokigt formulerat.

/Anton

Permalänk
Medlem
Skrivet av morphman86:

Som webbutvecklare sitter man ofta med många olika språk, men det är ju rejält mycket lättare att lära sig nya språk, när man har minst ett i grunden.

Säger inte emot. Tycker det var bra att få använda massor med olika språk och känna på för/nackdelar med dem. När jag sedan började arbeta så hade företaget en del gamla system som fortfarande underhölls i vb6 som jag inte arbetat med tidigare. Men då hade jag redan massa erfarenhet av att sätta mig in i "nya" ( ) språk så jag såg det aldrig som ett problem.

Jag jobbar idag med 5-6 olika "språk" om man räknar med skriptspråk för webben.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Som andra påpekat så har språket man lär sig ingen större betydelse, i stort sett det enda som skiljer språken åt är API:er och dom är oftast väldokumenterade.

Har själv utbildning i java, c, c++ och några språk till, men det jag oftast använder i dagsläget är C# (vilket jag aldrig studerat) för att API:et passar mig bättre för de uppgifter jag håller på med just nu.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |