Varför lär man sig Java på högskolan?

Permalänk
Medlem

Varför lär man sig Java på högskolan?

Varför är det just Java som huvudsakligen lärs ut på högskolan vad det gäller programmeringsspråk?

Permalänk
Entusiast

För att det är ett enkelt och förlåtande sätt att lära sig objektorienterad programmering?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

För att det är världens mest använda programmeringsspråk?

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 9950X, 64GB, 7900 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 6800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att det är ett enkelt och förlåtande sätt att lära sig objektorienterad programmering?

This.

Seriöst, om man lärt sig Java bra så fattar man automatiskt typ C#, Obj-C, m.m (minus api:er).

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Murloc:

Varför är det just Java som huvudsakligen lärs ut på högskolan vad det gäller programmeringsspråk?

Ofta är väl tanken att man skall lära sig att programmera snarare än detaljer om något särskilt språk. Man brukar därför utsättas för många olika språk av olika typer, och java är ju ett typiskt exempel på ett modernt och objektorienterat språk. Jag vet dock inte om det är vad som "huvudsakligen lärs ut".

Permalänk

På min skola så var det python som var det språk som var "grunden" sen är det upp till kursledarna på respektive kurs som väljer språk. Jag har ofta stött på java men i vissa kurser så blev det assembler/c, c++, matlab, maple (jaja kanske inte programmeringsspråk i normal bemärkelse).

Dock finns det viss sanning i att java är det som huvudsakligen lärs ut då jag tror att en majoritet av kurserna är javabaserade.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Ofta är väl tanken att man skall lära sig att programmera snarare än detaljer om något särskilt språk. Man brukar därför utsättas för många olika språk av olika typer, och java är ju ett typiskt exempel på ett modernt och objektorienterat språk. Jag vet dock inte om det är vad som "huvudsakligen lärs ut".

Kan bara tala för Chalmers och där är det Java som gäller. Förutom om man läser Data som jag tror börjar med Haskell i första programeringskursen. Sedan läser de massa konstiga språk. De som läser IT håller mest på med Java. Finns så klart andra språk som till exempel FORTRAN på sina ställen. De utbildningar som inte läser någon ren programeringskurs får nöja sig med att lära sig Matlab. Tyvärr går jag på en sådan vilket är lite tråkigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Kan bara tala för Chalmers och där är det Java som gäller. Förutom om man läser Data som jag tror börjar med Haskell i första programeringskursen. Sedan läser de massa konstiga språk. De som läser IT håller mest på med Java. Finns så klart andra språk som till exempel FORTRAN på sina ställen. De utbildningar som inte läser någon ren programeringskurs får nöja sig med att lära sig Matlab. Tyvärr går jag på en sådan vilket är lite tråkigt.

Teknisk fysik i Linköping hoppar av någon anledning över ada (som de flesta andra läser), men i de första årens obligatoriska kurser utsätts man i alla fall för scheme, c++, matlab, assembler (m68k & avr) och vhdl. Sedan är det lätt hänt att man råkar ut för java, fortran och liknande i eventuella tillvalskurser.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Teknisk fysik i Linköping hoppar av någon anledning över ada (som de flesta andra läser), men i de första årens obligatoriska kurser utsätts man i alla fall för scheme, c++, matlab, assembler (m68k & avr) och vhdl. Sedan är det lätt hänt att man råkar ut för java, fortran och liknande i eventuella tillvalskurser.

Så mycket programmering är det nog bara Data som läser på Chalmers. Fast har inte Linköping en allmän inriktning mot just data och it eller är det bara något jag fått för mig?

Jag som kemitekniker får ingen programmering alls och det verkar gälla många andra program på Chalmers.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så mycket programmering är det nog bara Data som läser på Chalmers. Fast har inte Linköping en allmän inriktning mot just data och it eller är det bara något jag fått för mig?

Jag som kemitekniker får ingen programmering alls och det verkar gälla många andra program på Chalmers.

Datateknik finns i Linköping som både högskole- och civilingenjörsutbildning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

De var väl i och för sig tidigt ute med sådant, men man skulle ju kunna tro att även andra har hoppat på tåget. Nu har kanske teknisk fysik ganska mycket gemensamt med datateknik (som ursprungligen var en profil på det förra), men jag tror som sagt att nästan alla program har inledande kurser i ada och sedan c++ och/eller java + matlab när behov uppstår.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

De var väl i och för sig tidigt ute med sådant, men man skulle ju kunna tro att även andra har hoppat på tåget. Nu har kanske teknisk fysik ganska mycket gemensamt med datateknik (som ursprungligen var en profil på det förra), men jag tror som sagt att nästan alla program har inledande kurser i ada och sedan c++ och/eller java + matlab när behov uppstår.

Jag är inte så säker på det. Jag har som sagt inte läst en rad programmering på kemiteknik. Det ser likadant ut för Bioteknik, Kemiteknik med fysik, Väg och vatten och så vidare. Vad jag kan se har över hälften av programmen på Chalmers ingen programmering alls utöver Matlab som inte riktigt räknas. Det är typ teknisk fysik, elektro, data och IT som läser programmering. Jag tycker det är lite tråkigt faktiskt för jag hade gärna läst lite java för det kan vara användbart.

Det är lite därför jag funderar på om LiTH har en IT-profil eftersom de lär sig så många språk och det verkar vara så utbrett. Det man hör från LiTH brukar ju vara om beräkningskluster och allmän datavetenskap. Fast jag kanske bara umgås i fel kretsar

Hur som helst är det inte alls lika utbrett med programmering på Chalmers. Antar att vi kör en hård miljöprofil istället med massa obligatoriska miljökurser med mera.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Polomononen:

Datateknik finns i Linköping som både högskole- och civilingenjörsutbildning.

Yes! C++, C++ samt även C++ är det som gäller här. Även en släng av Assembler (M68k samt AVR)

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Yes! C++, C++ samt även C++ är det som gäller här. Även en släng av Assembler (M68k samt AVR)

Jag går D på lith och har inte använt c++ särskilt mycket, men det kanske dom ändrat.

Språk som jag använt i utbildningen är :

C#
C
Java
Lisp(första kursen)
C++
Assembler
VHDL
PHP
SQL
ADA
Matlab
Prolog

Permalänk
Medlem
Skrivet av hawy:

Jag går D på lith och har inte använt c++ särskilt mycket, men det kanske dom ändrat.

Språk som jag använt i utbildningen är :

C#
C
Java
Lisp(första kursen)
C++
Assembler
VHDL
PHP
SQL
ADA
Matlab
Prolog

Vad jobbigt med så många språk, då kan du väl endast ta på ytan av språken och inte bli bra på något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Vad jobbigt med så många språk, då kan du väl endast ta på ytan av språken och inte bli bra på något?

Ofta är inte syftet att lära sig språket, utan tänket eller få ett grepp om hur det t.ex ser ut vid lågnivåprogrammering (assembler).

Beroende på vad man vill lära ut väljer man språk därefter.

Och om man lär och förstår syftet med kurserna, då har man lätt och lära sig nya språk därefter.

Permalänk
Skrivet av Murloc:

I min mening så är det mycket oftare viktigare att ha lekt med många språk än att vara särskilt bra på ett. Speciellt givande är att kunna språk över olika paradigmer. Att kunna php innebär praktiskt taget per automatik att man får koll på grunderna i internetkommunikation (dvs webbens POST, GET header etc men kanske inte sockets och sånt), att kunna assembler tvingar en att förstå hur minne fungerar och därigenom förstå varför en int kan vara olika stor på olika maskiner och dylikt.

Att gå på djupet i ett språk kan visserligen ge mycket, framför allt så skulle det innebära att man lär sig APIt bra. Men det går så pass snabbt att slå upp saker i ett API vanligtvis att det inte är något problem (i alla fall ifall vi talar om PHP och Java).

Så för att svara på din ursprungliga fråga; ifall högskolor skulle använda java som de facto standard så skulle de eleverna troligtvis missa ganska mycket intressanta saker och dessutom skulle saker som internetprogrammering och maskinnära programmering vara en pain in the ass.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Håller med de 2 senaste inläggen.
Högskolans jobb är inte att lära ut programeringsspråk utan programering. Stor skillnad imho.
Man får lära sig olika paradigmer och tekniker, själva språken blir sedan bara ett verktyg för att öva teknikerna på.

Att sen lära sig ett språk på djupet brukar ofta vara något som sker efter skolan när man (då ev.) börjar jobba som programerare.
Jag skulle se det som ett tjänstefel om en (ingenjörs) högskola enbart skulle lära ut ett språk, det är något för KY och liknande.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Läser på Linnéuniversitet i Kalmar, och här är det huvudsakligen C# som gäller. Vi läser såklart andra språk också (bland annat Javascript, PHP, och lite annat), men det är ändå C# som ska ge en grunden. Enda Java vid får läsa är i en kurs i APIer, där det är programmering till Android.

Permalänk
Medlem

Tror inte direkt det kommer vara Java på BTH i karlskrona´s Spelprogrammering , vill inte arbeta med java. Lärt mig all C++ sofar helt ensam hemmifrån

Visa signatur

-PC- H440w - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR4 3200mhz - ASUS B450F Gaming - Asus Prime RX 9070 XT - Logitech G Pro - Logitech G915 - DT 990 PRO - Creative Katana Z - Samsung 240hz, MSI 165hz
GAME | Dota2 | Stonehearth
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Hedersmedlem

Själv tycker jag det är tröttsamt att programmeringen inte går att komma undan på i princip någon av de tekniska civilingenjörsutbildningarna, på någon teknisk högskola. Suttit de senaste veckorna och funderat fram och tillbaka, och inser att det är ofrånkomligt.

Läste (läser) en data-inriktad linje på gymnasiet, och den har hjälpt mig att inse att programmering vill jag inte syssla med. Alls. Ska man välja en teknisk utbildning verkar den inte gå att slippa dock. Finns linjer med mer eller mindre, men finns alltid lite där.

Hoppas det är Java iallafall, som man redan har ett humm om.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Murloc:

Den äkta frågan man bör ställa sammhället är varför man inte lär ut programmering och språklära redan i grundskolan

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Itchy Trojan:

Den äkta frågan man bör ställa sammhället är varför man inte lär ut programmering och språklära redan i grundskolan

Man behöver inte kunna programmering för att fungera i samhället.

Permalänk
Medlem

På min utbildning är det främst C# som gäller. Har även haft lite SQL, men enbart i en kurs.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Därför att då skulle det bara vara ett ämne i mängden och alldeles för många skulle gå ut och bara kunna grunderna. De skulle inte producera särskilt bra kod, tror jag.
En högskoleutbildning är mer koncentrerat och har mer djup.

.. Men en eller ett par högskolekurser i programmering räcker inte, tycker jag. När jag läste (Data och systemvetenskap i Kista) så var det först i en högre kurs inom just objektorienterad programmering som jag verkligen fick fördjupa mig i olika frågor som handlade om objektorienterad programmering. Om du jobbar som programmerare så kommer du förr eller senare att konfronteras med samma frågor som togs upp i kursen, men det skulle bli utsträckt över en längre tid.

Skrivet av Elgot:

Man brukar därför utsättas för många olika språk av olika typer, och java är ju ett typiskt exempel på ett modernt och objektorienterat språk.

Jag tycker inte att Java är särskilt modernt idag. Det kom 1995, och var då en reaktion på den äldre versionen av C++ som fanns då, inspirerat av OO-språk som redan var etablerade inom akademia men väldigt avskalat och förenklat. Jag skulle vilja beskriva Java som "minsta gemensamma nämnare".
Om jag skulle lära ut så skulle jag använda C#, Ruby eller kanske t.om C++11 (senaste revisionen av C++).

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeroGamer:

För att det är världens mest använda programmeringsspråk?

Är inte C det?

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Man behöver inte kunna programmering för att fungera i samhället.

Säg inte det, man vet aldrig vad som kommer hända i framtiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xermalk:

Säg inte det, man vet aldrig vad som kommer hända i framtiden.

Säg något som skulle kunna hända som skulle kräva att alla svenskar skulle kunna programmera.

Permalänk
Medlem

Skynet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Därför att då skulle det bara vara ett ämne i mängden och alldeles för många skulle gå ut och bara kunna grunderna. De skulle inte producera särskilt bra kod, tror jag.
En högskoleutbildning är mer koncentrerat och har mer djup.

.. Men en eller ett par högskolekurser i programmering räcker inte, tycker jag. När jag läste (Data och systemvetenskap i Kista) så var det först i en högre kurs inom just objektorienterad programmering som jag verkligen fick fördjupa mig i olika frågor som handlade om objektorienterad programmering. Om du jobbar som programmerare så kommer du förr eller senare att konfronteras med samma frågor som togs upp i kursen, men det skulle bli utsträckt över en längre tid.

Jag tycker inte att Java är särskilt modernt idag. Det kom 1995, och var då en reaktion på den äldre versionen av C++ som fanns då, inspirerat av OO-språk som redan var etablerade inom akademia men väldigt avskalat och förenklat. Jag skulle vilja beskriva Java som "minsta gemensamma nämnare".
Om jag skulle lära ut så skulle jag använda C#, Ruby eller kanske t.om C++11 (senaste revisionen av C++).

Java används en del i industrin och det har utvecklats det med, senaste versionen av Java kom juli 2011, nästa beräknas till 2013. Efter att ha lärt mig både Java och C++ är jag glad att jag inte började med det utan lärde mig minneshantering efter jag lärt mig programmera.

Skrivet av Murloc:

Det finns nog flera faktorer, det ger bra felmeddelanden, är ganska lätt att förstå i förhållande till många andra språk och det används av både industrin och vanliga hemmaprogrammerare. Här i Lund får vi först lära oss Java ordentligt och kan sedan välja kurser där andra språk antingen lärs ut eller är en del. Jag själv har stött på C, C++, Haskell, PHP + MySQL, Pearl, SDL m.fl. Utan min stadiga bas i ett språk hade jag nog inte lika lätt lärt mig de nya språken, men nu kan man utgå från Java och lära sig hur språken skiljer sig och på vilka sätt de är lika.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)