Permalänk

SSD och Steam

Tjenare sweclockers och glad påsk

Jag funderar på att köpa en SSD http://www.inet.se/produkt/5315104/ocz-ssd-agility-3-120gb där jag tänkte ha OS drivrutiner och några spel om det får plats. Eftersom jag har nästan alla min spel på Steam men det är bara några jag vill ha på min SSD t ex Shogun 2, som har ganska lång laddnings tider.

Jag är ganska säker på att alla min Steam spel inte får plats på SSD. Men kan man bara installera några på SSDn och några på min vanliga hårdisk eller måste man ha alla spel på samma?

Och en fråga till, hur mycket plats tar OS upp och ska man ha Grafik drivrutiner på SSD?

Mvh Anton

Permalänk

Sorry, ganska dåligt skrivet ser jag men ni förstår nog vad jag menar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem

Egentligen måste du ha alla steamspel på samma disk som steam. Vilket du förmodligen inte vill ha då steam+spel lätt tar upp 50 gb, efter ett par spel.
Det finns fulhack som låter dig installera vissa steamspel på en annan disk.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Steamtool funkar finfint för att flytta spel från SSD så du bara har de viktigaste där.

http://www.stefanjones.ca/steam/

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Egentligen måste du ha alla steamspel på samma disk som steam. Vilket du förmodligen inte vill ha då steam+spel lätt tar upp 50 gb, efter ett par spel.
Det finns fulhack som låter dig installera vissa steamspel på en annan disk.

nej? Jag har fått välja path för spelen. la de på en annan disk än steam. samma med origin.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

nej? Jag har fått välja path för spelen. la de på en annan disk än steam. samma med origin.

Nej?

Kanske om du har haft ett fysiskt medium men drar du ned dem via ditt konto sen så får du väl absolut inte välja vart de hamnar.

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Steamtool funkar finfint för att flytta spel från SSD så du bara har de viktigaste där.

http://www.stefanjones.ca/steam/

Om man använder Steamtools kommer spara information att försvinna?

Men tack för hjälpen, ser lätt och smidigt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av WCxFlusher:

Om man använder Steamtools kommer spara information att försvinna?

Men tack för hjälpen, ser lätt och smidigt ut

Så här gjorde jag och jag hade kvar alla spel och saves. Rätt om ständigt men orka ladda ner 300GB igen på 10/10

1. Installera steam på ssdn.
2. Kopiera hela steam från hdd till ssd utom common mappen.
3. Kopiera så mycket det får plats på ssdn från common mappen.
4. verify integrity of game cache... (library/"höger klick" properties/local files) på de flyttade spelen.
5. Flytta de kopierade spelen med steam tools tillbaka till hdd (till en annan mapp)
6. Gör 3. till 5. tills allt är kopierat.
7. Kolla att det verkar funka.
8. Radera gamla steam
9. Spela

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Nej?

Kanske om du har haft ett fysiskt medium men drar du ned dem via ditt konto sen så får du väl absolut inte välja vart de hamnar.

Tror jag fick välja en default path för spel när jag instalerade steam. jag valde H: och alla spel laddas ner till H:

*edit* fixade typo

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det verkar extremt omständigt?
Nä fy fan, jag hade installerat Steam på den mekaniska och sluppit alla problem

Permalänk
Medlem

Jag installerade steam på båda diskarna. Startade den på ssdn automatiskt för där hade jag dom högfrekventa spelen. Skulle jag spela nått annat startade jag steam på mekaniska disken istället.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Spara ihop till en större SSD så slipper du ångra dig direkt...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag har OS, BF3, WOW & CS(Steam) + diverse små program installerade på min 120gb, just nu har jag 30gb kvar. Bara så du kan jämföra me något.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Jag har löst det m.h.a Symlinks i Windows 7
Guide: http://www.youtube.com/watch?v=DpqzqVqR3K4

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av b4l74z4r:

Jag har löst det m.h.a Symlinks i Windows 7
Guide: http://www.youtube.com/watch?v=DpqzqVqR3K4

Samma här. Den ultimata lösningen. Flexibel, dynamisk och anpassningsbar. Enda nackdelen är att tröskeln är relativt hög, men när man väl förstår symlinks är det guld och gröna skogar. Märkligt att ingen nämnde det förrän i 15:e inlägget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

personligen så kan jag trycka ner alla mina program och spel på en 256GB SSD med 30-40GB kvar det gäller bara att vara lite smart med vilka spel man har installerat kan nog få ner det mer när jag har börjat och spelat klart, deus ex 3, zeno clash, titan quest, hard reset, just cause 2, GTA4, from dust, SW:KotOR och batman arkham asylum (säger bara damm you steam and your cheap games!!) sen har jag också fallout NV och skyrim och mafia som ska få sin andra spel genom gång på nästa dator

mina muliplayer spel är ju bara CS, CSS, CS:GO (japp jag är inne i betan), TF2, HL2:DM, L4D2, Dota 2 (japp kom in i den också ), tribes accend och MTG: DotP 2012

P.S insåg just att jag bara spelar valve multiplayer spel xD

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av harith:

deus ex 3, zeno clash, titan quest, hard reset, just cause 2, GTA4, from dust, SW:KotOR och batman arkham asylum (säger bara damm you steam and your cheap games!!) sen har jag också fallout NV och skyrim och mafia som ska få sin andra spel genom gång på nästa dator

mina muliplayer spel är ju bara CS, CSS, CS:GO (japp jag är inne i betan), TF2, HL2:DM, L4D2, Dota 2 (japp kom in i den också ), tribes accend och MTG: DotP 2012

P.S insåg just att jag bara spelar valve multiplayer spel xD

You, my friend, have too much spare time and money. Ärligt talat, hur har du tid och råd?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av b4l74z4r:

Jag har löst det m.h.a Symlinks i Windows 7
Guide: http://www.youtube.com/watch?v=DpqzqVqR3K4

Skrivet av Zuggmate:

Samma här. Den ultimata lösningen. Flexibel, dynamisk och anpassningsbar. Enda nackdelen är att tröskeln är relativt hög, men när man väl förstår symlinks är det guld och gröna skogar. Märkligt att ingen nämnde det förrän i 15:e inlägget.

Detta är ju precis vad Steam tools gör bara att man slipper göra det själv. Så jag fattar inte varför man ska göra det själv när man kan installera ett enkelt program som går det åt en?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Ännu ett program som fixar linksen åt en om man är lat
http://www.traynier.com/software/steammover

Visa signatur

Sapphire 7970 | 3570K | Sabertooth z77 | 8gb RAM | 2x Plextor M3 Pro raid0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Så här gjorde jag och jag hade kvar alla spel och saves. Rätt om ständigt men orka ladda ner 300GB igen på 10/10

1. Installera steam på ssdn.
2. Kopiera hela steam från hdd till ssd utom common mappen.
3. Kopiera så mycket det får plats på ssdn från common mappen.
4. verify integrity of game cache... (library/"höger klick" properties/local files) på de flyttade spelen.
5. Flytta de kopierade spelen med steam tools tillbaka till hdd (till en annan mapp)
6. Gör 3. till 5. tills allt är kopierat.
7. Kolla att det verkar funka.
8. Radera gamla steam
9. Spela

Det är troligen många gånger enklare att installera steam till hårddisken där man vill ha nästan alla spel, och sen använda ex. steam tool för att flytta de få spel man får plats med till sin SSD.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

You, my friend, have too much spare time and money. Ärligt talat, hur har du tid och råd?

råd? tot så kostade alla spel som jag inte spelat än ca 500 kr steam sales så spara man mycket pengar på och jag kan recomendera http://www.reddit.com/r/GameDeals och http://www.g2play.net/store/ (har inte haft något problem med g2play.net)

bara dumt folk köper spel nya när man kan vänta 1-3 månader för en sale (skyrim var ju för fan 33% av inom en månad) eller 6 månader för en 50-75% sale av spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Detta är ju precis vad Steam tools gör bara att man slipper göra det själv. Så jag fattar inte varför man ska göra det själv när man kan installera ett enkelt program som går det åt en?

Och om man vänder på det; Varför ladda ner ett program när man bara behöver skriva en rad i kommandotolken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Det är troligen många gånger enklare att installera steam till hårddisken där man vill ha nästan alla spel, och sen använda ex. steam tool för att flytta de få spel man får plats med till sin SSD.

Eftersom man vill ha själva steam på ssd. Allt från valve går inte flytta pga de inte är tredje part spel.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av b4l74z4r:

Och om man vänder på det; Varför ladda ner ett program när man bara behöver skriva en rad i kommandotolken?

Det som slår mig skulle kunna vara enklare översikt och mindre chans att göra fel.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

kör själv med SteamTool, när utrymmet år lite på ssd flytter jag över med SteamTool till en annan disk, du kan fortfarande spela dem spelen som ligger på en annan disk utan att flytta dem till ssd disken igen så det är bara tuta och köra helt enkelt.
http://www.stefanjones.ca/steam/

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd