Permalänk
Medlem

Sandy Brigde E eller Haswell

Sitter på en s775 och gjort det många många år. Datorn börjar ge sig och känner om man ska ta och köpa nytt. Intel släpper ju nya processorer hela tiden och är fundersam på om man ska ta och köra Sandy Bridge E eller vänta på Haswell? Finns nå ny info om Haswell?

Permalänk
Medlem

Ivy Bridge ska du köra.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Ivy Bridge ska du köra.

Motivera gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewGen:

Motivera gärna.

Det är ju den nyaste, kommer typ strax. Om du ska köpa snart så är den ju bäst. Vänta på nytt kan man göra hur länge som helst...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Det är ju den nyaste, kommer typ strax. Om du ska köpa snart så är den ju bäst. Vänta på nytt kan man göra hur länge som helst...

Visst kommer det nya hela tiden. Men jag hade inte tänkte vänta längre än till Haswell. Kanske det blir DDR4 när Haswell kommer? Thunderbolt?

Permalänk
Medlem

Håll i hästarna nu!

Vad ska du ha datorn till?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hedersmedlem

Sandy Bridge E är fortfarande helt på tapeten. Du får nog vänta ganska länge innan det blir haswell, åtminstonde ett-två år gissar jag.

När jag kommer hem från Tjina nästa vår ska jag nog köpa mig ett 2011-system.. såvida det inte kommit något annat spännande.. men verkar inte så, än.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Vad hade du tänkt göra med datorn?

Rendera?
Överklocka?
Spela?
surfa?

skall du spela så se om du kan hitta ett billigt SB system eller med Ivy bridge.

skall du rendera och vill ha robust CPU och massvis med minne så gå med SB-E

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Datorn ska användas till spel och lite rendering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewGen:

Datorn ska användas till spel och lite rendering.

då är det en IB-rigg du vill åt. de klarar "lite rendering" utan problem och gör mer än utmärkt i spel.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Quick Sync används vid rendering?

Sandy Bridge-E gör ingen skillnad i spel, 6 kärnor och 3mb extra L3 cache är bra för rendering, men uteslutande av grafikdelen (således quick sync) slöar ner videokonvertering så du vet. Du betalar väldigt mycket för 3m L3 och 2 extra kärnor, -grafikdelen.

Ivy Bridge som kommer nu är ju en Tick och medför mindre tillverkning (22nm) vilket jag ansett viktigast för det för med sig så mycket fördelar, framför allt lägre TDP men man prioriterar olika.

Haswell vet vi inte så mycket om men det är en Tock, alltså ny arkitektur och Intel tycker jag börjat introducera tekniker som faktiskt gör skillnad nu på senare tid så jag kanske ska uppvärdera Tock:arna. Tänker på pushen för Ultrabooks, snabbstart, UEFI mm.

Tycker du ska köra på en 22nm Ivy Bridge i7 för renderingen men nöja dig där, svårt att motivera kostnaden där över. Läs anandtech.com recension om Sandy Bride-E, kanske ger lite klarhet.

Edit: 22nm cpu:erna förväntas ha mkt spelrum för överklockning så när den känns slö om ett år eller två kan du ju bara överklocka den. Går den då sönder har ju Haswell släppts, eller vad som nu kommit om 2 år.

Visa signatur

Whales are nice!