Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon114264:

Tack för svar! Det är just chassiet som känns lite billigt på mitt Ducky. Plasten knarrar och har sig om man klämmer lite. Har kontaktat Ducky angående detta. Vad är PBT? Är inte helt bevandrad i mekaniska tangentbordsvärlden.

PBT är materialet som dina Ducky-tangenter är tillverkade av. Det är ett väldigt kvalitativt material som inte slits på väääääldigt länge. ABS är "standard" på de flesta mekaniska och de slits relativt fort och blir blankslitna då plasten håller en sämre kvalité. De låter även billigare när man skriver på dem och är oftast tunnare också i konstruktionen. Men ditt Ducky har rejäla tangenter som du med fördel flytar över till ett Filco om du nu skulle köpa ett sådant. Filco-chassin känns som en "tank". Oerhört gedigna. Har själv haft både Filco och Ducky Premier och jag tycker definitivt skillnaden är rätt stor till Filco's fördel.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Äger ett Ducky Premier DK9008P. Personligen tycker jag de är väldigt stilrena på så sätt att de inte liknar gamingtangentbord för P12:or.

Men frågan är om Duckys tangentbord fortfarande är övervärderade? Finns det bättre?

Vet inte om det är precis detta du har?

http://www.inet.se/produkt/6607501/ducky-premier-blue-dark-grey-pbt-mx-brown

Men jag tror det... är tecknen på capsen bara konturer, som på bilden, dvs. ej "ifyllda"?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Inaktiv

@Bopper:

Japp det är det tangentbordet. De är inte ifyllda såsom den äldre modellen var.

Skrivet av deeyay:

PBT är materialet som dina Ducky-tangenter är tillverkade av. Det är ett väldigt kvalitativt material som inte slits på väääääldigt länge. ABS är "standard" på de flesta mekaniska och de slits relativt fort och blir blankslitna då plasten håller en sämre kvalité. De låter även billigare när man skriver på dem och är oftast tunnare också i konstruktionen. Men ditt Ducky har rejäla tangenter som du med fördel flytar över till ett Filco om du nu skulle köpa ett sådant. Filco-chassin känns som en "tank". Oerhört gedigna. Har själv haft både Filco och Ducky Premier och jag tycker definitivt skillnaden är rätt stor till Filco's fördel.

Tack för utförligt svar! Vilka positiva egenskaper har Filco tangentbordet över Duckys? Själva chassit knakar och har sig när man klämmer lite på Duckys, inte särskilt kvalitetsingivande tycker jag. Är Filcos chassi gjort av aluminium?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Vet inte om det är precis detta du har?

http://www.inet.se/produkt/6607501/ducky-premier-blue-dark-grey-pbt-mx-brown

Men jag tror det... är tecknen på capsen bara konturer, som på bilden, dvs. ej "ifyllda"?

http://www.inet.se/files/img/max/6607501_4.png

Ducky PBT set. Dom svarta capsen tillhör inte setet.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Ducky PBT set. Dom svarta capsen tillhör inte setet.
http://i.imgur.com/INH8RBN.jpg

Ducky har tidigare sålt bara PBT keycaps, men de verkar inte gå att hitta i Sverige längre.

Är detta ett alternativ till PBT (UV coated ABS) eller är det samma skräp, som "vanliga" ABS?

http://www.maxfps.se/keycaps/47d/keycap-set-cherry-mx-yellow

Du har Alt Gr på fel plats?

Skrivet av anon114264:

@Bopper:

Japp det är det tangentbordet. De är inte ifyllda såsom den äldre modellen var.

Funderade på att köpa det, men är rädd för att jag inte kommer se tecknen. För jag antar att det är touch typing som gäller?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Ducky har tidigare sålt bara PBT keycaps, men de verkar inte gå att hitta i Sverige längre.

Är detta ett alternativ till PBT (UV coated ABS) eller är det samma skräp, som "vanliga" ABS?

http://www.maxfps.se/keycaps/47d/keycap-set-cherry-mx-yellow

Du har Alt Gr på fel plats?

Funderade på att köpa det, men är rädd för att jag inte kommer se tecknen. För jag antar att det är touch typing som gäller?

Duckys gula å grå/blå + green/cheese seten dyker upp på mechanicalKeybords.com den 31/7, i ANSI layout.

Har 2st ANSI Ducky (shine 2) ABS sets. Det rosa setet.

Har även det i ISO, följde med t-bordet.

Tillägg text/bilder.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Duckys gula å grå/blå + green/cheese seten dyker upp på mechanicalKeybords.com den 31/7, i ANSI layout.

Men ISO med ÅÄÖ blir värre?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon114264:

@Bopper:

Japp det är det tangentbordet. De är inte ifyllda såsom den äldre modellen var.

Tack för utförligt svar! Vilka positiva egenskaper har Filco tangentbordet över Duckys? Själva chassit knakar och har sig när man klämmer lite på Duckys, inte särskilt kvalitetsingivande tycker jag. Är Filcos chassi gjort av aluminium?

Nix det är plast men plast som ger ett bättre kvalitetsintryck.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Bopper:

Ducky har tidigare sålt bara PBT keycaps, men de verkar inte gå att hitta i Sverige längre.

Är detta ett alternativ till PBT (UV coated ABS) eller är det samma skräp, som "vanliga" ABS?

Det är mer eller mindre vanlig ABS men någon sort beläggning på dem, som för övrigt förmodligen inte är mer slitstark än ABS i sig. Verkar som att de kommer från wasdkeyboard.com

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Men ISO med ÅÄÖ blir värre?

Ja, sidan kör bara ANSI layout, har köpt 3 ANSI bord + dom 2 rosa ANSI Ducky ABS seten där.

Finns en "röstning" om ISO Ducky keycaps sets på Massdrop: https://www.massdrop.com/vote/iso-keycap-set

Har själv röstat där.

Edit: Finns ett GB på orange/svart ANSI/ISO (Engelskt) Tai-Hao keycaps set här, 2 dar kvar: http://ukkeycaps.bigcartel.com/product/group-buy-tai-hao-pbt-...

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Ja, sidan kör bara ANSI layout, har köpt 3 ANSI bord där.

Finns en "röstning" om ISO Ducky keycaps sets på Massdrop: https://www.massdrop.com/vote/iso-keycap-set

Har själv röstat där.

Men återigen dessa keycaps utan ifyllda tecken... varför?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Men återigen dessa keycaps utan ifyllda tecken... varför?

Bra fråga.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag tycker Ducky's PBT tangenter blir mycket snyggare med synliga legends, vare sig man behöver dem eller inte. Speciellt det grå/blåa setet.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Jag tycker Ducky's PBT tangenter blir mycket snyggare med synliga legends, vare sig man behöver dem eller inte. Speciellt det grå/blåa setet.

Så här?

http://www.duckychannel.com.tw/en/Ducky_Premier_DK9008P_bu+gy.html

Tycker jag också. Du vet inte om de finns kvar eller varför Inet, MaxFPS och cdon säljer dem med ej ifyllda tecken?

Om jag hittar ett sånt med ifyllda tecken, ISO och svenska tecken, så skulle jag nog tänka mig att köpa ett bara för att flytta över capsen till mitt Filco!

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Bopper:

Så här?

http://www.duckychannel.com.tw/en/Ducky_Premier_DK9008P_bu+gy.html

Tycker jag också. Du vet inte om de finns kvar eller varför Inet, MaxFPS och cdon säljer dem med ej ifyllda tecken?

Om jag hittar ett sånt med ifyllda tecken, ISO och svenska tecken, så skulle jag nog tänka mig att köpa ett bara för att flytta över capsen till mitt Filco!

De verkar inte finnas att köpa längre sedan ett tag tillbaka. Ja, lösningen är väl att hitta ett begagnat och ta keycaps från det men jag tror att de flesta verkar sitta hårt på sina exemplar.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk

Har äntligen fått ihop mitt tangentbord som jag köpte av Hoz för ett par veckor sedan. Det är ett vitt poker 3 som jag köpte utan chassi, vilket jag senare köpte till och äntligen fick hem igår. Det är ett svart poker 3 alu chassi, blev alldeles för dyrt att beställa ett sånt där coolt rött från Massdrop, tycker ca 900kr är lite maffigt för bara chassit....

Hur som, var kan man köpa lite schyssta tangenter, tycker att framförallt fonten på stock capsen är ganska ful, har fastnat lite för SA 1976 caps men tycker att de som heter Granite ser riktigt fina ut också....!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Har äntligen fått ihop mitt tangentbord som jag köpte av Hoz för ett par veckor sedan. Det är ett vitt poker 3 som jag köpte utan chassi, vilket jag senare köpte till och äntligen fick hem igår. Det är ett svart poker 3 alu chassi, blev alldeles för dyrt att beställa ett sånt där coolt rött från Massdrop, tycker ca 900kr är lite maffigt för bara chassit....

Hur som, var kan man köpa lite schyssta tangenter, tycker att framförallt fonten på stock capsen är ganska ful, har fastnat lite för SA 1976 caps men tycker att de som heter Granite ser riktigt fina ut också....!

SA 1976 var en group buy på GeekHack. Försök att hitta ett set i handelsdelen på geekhack.
Granite har varit ute på försäljning på massdrop. Troligtvis kommer den igen då det varit ett väldigt populärt set.
Annars rekommenderar jag Round5a på Deskthority.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Hur som, var kan man köpa lite schyssta tangenter, tycker att framförallt fonten på stock capsen är ganska ful, har fastnat lite för SA 1976 caps men tycker att de som heter Granite ser riktigt fina ut också....!

http://keyshop.pimpmykeyboard.com/products/full-keysets/1976-...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Hur som, var kan man köpa lite schyssta tangenter, tycker att framförallt fonten på stock capsen är ganska ful, har fastnat lite för SA 1976 caps men tycker att de som heter Granite ser riktigt fina ut också....!

Samma profil som Granite, DSA, men i ABS.
https://www.massdrop.com/buy/mito-dsa-sci-fi

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Halloj!

Är sugen på att testa ett 60% tangentbord och har kikat runt lite. Och har fastnat för Vortex KBC poker 3.

Detta

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00TIM6UDM/ref=s9_simh_gw_...

Men vad finns det mer för några? Har ni några trevliga förslag? Kan tänka mig att betala uppemot 2000 kr. Vill gärna ha ISO layout.
Och när det gäller switchar så hade jag inte tackat nej till MX Green. Mesta går bra förutom röda och bruna.

Mvh Nicke!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Halloj!

Är sugen på att testa ett 60% tangentbord och har kikat runt lite. Och har fastnat för Vortex KBC poker 3.

Detta

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00TIM6UDM/ref=s9_simh_gw_...

Men vad finns det mer för några? Har ni några trevliga förslag? Kan tänka mig att betala uppemot 2000 kr. Vill gärna ha ISO layout.
Och när det gäller switchar så hade jag inte tackat nej till MX Green. Mesta går bra förutom röda och bruna.

Mvh Nicke!

Om ISO är ett krav är det ganska begränsat med alternativ. Ducky Mini är ett, en annan variant är att beställa ett Nerd 60-kretskort från GON och bygga själv. Om ANSI-layout är acceptabelt finns det ett antal andra alternativ – Massdrop har just nu gruppköp igång på V60 Mini, och Planck Keyboard om en vill ha något ännu mer minimalistiskt.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Om ISO är ett krav är det ganska begränsat med alternativ. Ducky Mini är ett, en annan variant är att beställa ett Nerd 60-kretskort från GON och bygga själv. Om ANSI-layout är acceptabelt finns det ett antal andra alternativ – Massdrop har just nu gruppköp igång på V60 Mini, och Planck Keyboard om en vill ha något ännu mer minimalistiskt.

Tack så jättemycket för svaret!

Planck keyboard är något jag kikat på faktiskt. Men jag är lite tveksam till ansi. Har iofs inte använt det så jättemycket.
Kikade även på några TKLs. Finns lite mer utbud där, men ett 60% är ju sååååå snyggt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Tack så jättemycket för svaret!

Planck keyboard är något jag kikat på faktiskt. Men jag är lite tveksam till ansi. Har iofs inte använt det så jättemycket.
Kikade även på några TKLs. Finns lite mer utbud där, men ett 60% är ju sååååå snyggt.

Amazon UK har vita Pok3r ISO-nordic MX-clear inne för tillfället om du är intresserad. Jag har själv ett på väg hit faktiskt.
Tänk på att du inte har nåra siffertangenter om du väljer Planck. Snyggt är det men det begränsar användningsområdet rätt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaarx:

Amazon UK har vita Pok3r ISO-nordic MX-clear inne för tillfället om du är intresserad. Jag har själv ett på väg hit faktiskt.
Tänk på att du inte har nåra siffertangenter om du väljer Planck. Snyggt är det men det begränsar användningsområdet rätt mycket.

Ja det är just ett Pok3r Iso mx clear jag har kikat på!
Ser riktigt bra ut faktiskt, så lutar just nu mot ett sådant

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Tjenare!

Går i tankarna i att köpa ett "mini aka poker" tangentbord. Har kikat lite på Ducky Mini year of the horse. Vad är era tankar kring detta? Det enda jag kan tycka är att det är i dyraste laget och riktigt synd att det inte är PBT keycaps. Verkar inte vara så lätt heller att få tag på PBT keycaps med ISO layout.

Kikat lite på att skaffa ett Poker 3, som gå att få med PBT keycaps. Vilket skulle ni föredra? Vilken är den bästa säljkanalen för KBT med ISO layout för oss här i Sverige? Amazon UK?

EDIT: Ett KBP V60 verkar inte vara ett dåligt alternativ heller? Finns dessa med ISO nordic layout?

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta PBT med sideprint Någon annan som hittat?

Edit: Tror inte det går att hitta... Kan någon jätte gärna bara länka en sida med vanliga PBT (88tanjenter) sett, så vore jag djupt tacksam!

Färg: inte rosa eller ljusblå

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Kan inte hitta PBT med sideprint Någon annan som hittat?

Edit: Tror inte det går att hitta... Kan någon jätte gärna bara länka en sida med vanliga PBT (88tanjenter) sett, så vore jag djupt tacksam!

Färg: inte rosa eller ljusblå

Såna här?

http://corus-kb.com/en/keycaps/69-vortex-pbt-keycaps-full-set-105-iso-nordic-top-side-printed-.html#/printing_type-side_printed

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Ser ju ganska trevliga ut dom där, men på bilden är många tangenter olik från det jag har. Men det står nordisk? :S Måste man verkligen ha svensk layout om man vill ha det man är van vid?

Haha jag måste nog kontakta deras support. Amerikansk layout ser lika dan ut som den europeiska(bilderna). Men i egentligen är dom ju olika?!

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Laars:

Ser ju ganska trevliga ut dom där, men på bilden är många tangenter olik från det jag har. Men det står nordisk? :S Måste man verkligen ha svensk layout om man vill ha det man är van vid?

Haha jag måste nog kontakta deras support. Amerikansk layout ser lika dan ut som den europeiska. Men i egentligen är dom ju olika?!

Det är några tangenter som skiljer sig. Du vill ha nordisk ISO. Annars kommer det inte passa.
Men nu står det ju att det ska vara just det. Det finns inte nordic ANSI, så det kan inte vara annat än ISO (det du har).

Men skicka en fråga och kolla så att det verkligen är Nordic och att det är ISO så slipper du oroa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Ser ju ganska trevliga ut dom där, men på bilden är många tangenter olik från det jag har. Men det står nordisk? :S Måste man verkligen ha svensk layout om man vill ha det man är van vid?

Haha jag måste nog kontakta deras support. Amerikansk layout ser lika dan ut som den europeiska(bilderna). Men i egentligen är dom ju olika?!

Det står ISO Nordic och under bilden står "Photo of ANSI-US international layout for reference only", men kontakta dem om du är osäker.

Visa signatur

Keep on boppin´