En standard för adresser - Inte använda Å, Ä, Ö

Permalänk
Medlem

En standard för adresser - Inte använda Å, Ä, Ö

Hej

Har funderat länge på en sak. Detta med Nordiska tecken, vi har ju våra Å, Ä och Ö.
Och andra länder har andra tecken. Av ren nyfikenhet, så försökte jag hitta linformation om det finns någon sorts standard på hur man ska skriva sin adress.
T.ex jag bor i Malmö, det händer ibland jag shoppar från Ebay. Så då kanske det inte är så bra att skriva ett Svenskt "ö".

Så min fråga, finns det någon standard man ska gå efter?

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Medlem

Skriv din adress som vanligt. Det har jag gjort under de 6 år som jag ägnat mig åt ebay-köp.

Permalänk
Testpilot

Det som kan hända är att vissa säljare inte får till de svenska tecknen när de skriver ut adresslapparna men det värsta som hänt mig är att det stått typ "Link£ping" på min adress vilket ju inte är svårare för posten att lista ut än "Linkoping". Har beställt massor av saker på eBay och har alltid fått mina grejer trots svenska tecken så det är inget du behöver oroa dig för

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

ta bort prickarna om det stör dig, men det brukar fungera fint även med prickar.
(nu är ju pricken över Å en ring, men det kan vara sak samma i detta fallet )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Entusiast

Skriv adressen som vanligt bara. Det viktiga är ju att det står Sweden i adressen så postverket skickar det till rätt land. Därefter löser posten i Sverige det utan problem. De har ju postnummret som skickar det till rätt del av landet och därifrån löser posten det. Posten har ju magiska krafter för att hitta adresser.

Vill minnas att jag läste en guide på postens hemsida om det där för ett tag sedan men hittar den inte längre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på ett företag som skickar ut en hel del brev till adresser som kunder skrivit in själv vid beställningar och dylikt. Vad jag lärt mig från detta är att posten har magiska läskrafter eller lokalkännedom som en levande GPS. Får vi någonsin tillbaka ett brev så är det antingen helt fel postnummer eller en adress som mänskliga ögon inte kan läsa.

Vi hade t.ex. i flera år skickat brev till något i stil med skogs.brstg 5 medan kunden i verkligheten bodde på Skogsbrynsstigen 5 A vilket jag upptäckte av en slump, inte för att det faktiskt var ett problem för posten eller kunden..

Permalänk
Medlem

En liten posthistoria jag hört är när min mammas klass var på skolresa någonstans i sverige, och hennes kompis träffade en kille hon ville ha mer kontakt med. Problemet var att hon bara visste killens smeknamn, men testade att skicka ett brev till "Smeknamn, skolansnamn, ort" och efter att par veckor fick hon svar. Så det ska nog inte vara problem med några prickar hit eller dit

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se