[LEK] Gissa spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Shit, missade visst ett par inlägg och missförstod inlägget jag citerade från Roger. Det var inte meningen att kapa tråden :/. Oh well, verkar som att jag kom undan med det den här gången

jag formulerade mig nog lite dumt också, men det löste sig ju

Skrivet av Trunk:

Jag var faktiskt osäker på om jag hade lagt upp den innan men efter en sökning hittade jag inget. Men det är inte omöjligt att jag nämnt spelet i en annan tråd, det var som sagt ett av mina favoritspel.

Ok, jag måste sett spelet i något annat sammanhang ganska nyligen, men minns inte vart
Visst är det Star Fighter 3000? Tror jag spelade en demo av det på min PC på den tiden, men fastnade aldrig riktigt för det.
*edit*
Om jag har rätt så är det fritt fram för någon att hitta på nästa bild
(jag kan nog inte förrän i kväll/natt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Star Fighter 3000

Bingo!

Permalänk
Medlem

Ingen annan har lagt upp nått så jag postar en ny

(ursäkta den suddiga bilden från en PS2 konvertering)
Spelet var ursprungligen en arkadkabinett med två "maskingevär" typ som Operation Wolf och liknande spel.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Spelet släpptes 1990 av Taito och konverterades sen även på massa andra hemdatorplattformar förstås
Det lär tagit det mesta av sin inspiration från Alien filmerna men har sitt eget namn/varumärke.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det är Space Gun.
Ocean gjorde hemdatorversionen men kändes inte värt att ens testa på den tiden... det var inte riktigt den typen av spel som gjorde sig bra på Atari ST som jag hade då
Ska leta efter en ny bild.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Här är nästa bild... testar imgur för första gången hoppas det funkar

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Det är Space Gun.
Ocean gjorde hemdatorversionen men kändes inte värt att ens testa på den tiden... det var inte riktigt den typen av spel som gjorde sig bra på Atari ST som jag hade då
Ska leta efter en ny bild.

Stämmer!
Och håller med: det var ett spel byggt för arkadhallarna... Hemdatorerna hade inte riktigt hårdvaran för att klara det när det gällde sprite skalning osv, plus att det tappade poängen om man inte kunde hålla de coola puffrorna

...

*edit*
Jag låter någon annan få chansen på din bild
Är det där spectrum versionen månne? Vet inte om jag sett den förut.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ja det är ifrån Spectrumversionen, men spelet finns till ganska många andra format... även flertalet konsoler.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Stefan_JL:

Här är nästa bild... testar imgur för första gången hoppas det funkar

https://i.imgur.com/sRTDmv2.png

Nebulus... på Ataris ST versionen står namnet på spelet i spelet.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

Lägger upp nästa bild då jag är säker på att spelet innan är Nebulus https://www.youtube.com/watch?v=aI2UHTT18bs.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Nebulus... på Ataris ST versionen står namnet på spelet i spelet.

Ja det gör det eller "Tower Toppler" om det är USA-utgåvan... så det gick ju inte att använda screenshots från den versionen

Din bild är ifrån "Rogue"... Atari ST-versionen mer exakt

Ska leta fram en ny bild, får se om jag postar innan jag somnar (mitt i natten nu).

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Här är nästa bild... ett spel jag just börjat spela och det var oväntat bra, så det känns lite dumt att jag väntat så länge med att spela det

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Här är nästa bild... ett spel jag just börjat spela och det var oväntat bra, så det känns lite dumt att jag väntat så länge med att spela det

https://i.imgur.com/F6pdnYo.png

Såg väldigt dramatiskt ut, kan det vara Trine?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Nä, det är inte Trine... men utvecklarna kommer från samma land så du är på rätt väg

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Här är nästa bild... ett spel jag just börjat spela och det var oväntat bra, så det känns lite dumt att jag väntat så länge med att spela det

https://i.imgur.com/F6pdnYo.png

Outland? Som du sade så är det ett oväntat bra spel, och riktigt riktigt kul co-opspel!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Rätt, det är Outland. Jag har inte spelat det co-op men det är kul ändå. Det var lite på gränsen att det här spelet klarade av 10-års regeln i den här tråden, släpptes juni 2011

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Rätt, det är Outland. Jag har inte spelat det co-op men det är kul ändå. Det var lite på gränsen att det här spelet klarade av 10-års regeln i den här tråden, släpptes juni 2011

Haha på håret då! Och spelade igenom det när det släpptes, så sköljdes över av nostalgi när jag såg bilden, gillar verkligen den grafiska stilen på det spelet!

Men då lägger jag in en bild av ett lite mindre vackert spel:

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Men då lägger jag in en bild av ett lite mindre vackert spel:

Aldrig spelat det, men tror det är Body Harvest på N64?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Aldrig spelat det, men tror det är Body Harvest på N64?

Helt korrekt! Ett spel med lite för höga ambitioner för sitt eget bästa, men ändå rätt imponerande för sin tid Din tur!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Ujujuj vad ska man hitta på då tro??

Hmm, gammalt flash-spel:

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hintar:
Hint 1:
Huvudkaraktären ser ut ungefär såhär:

Hint 2:
Namn = en bokstav

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

alpha force?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ett spel som är litet nyare än det jag postade tidigare:

Permalänk
Medlem

Sonic the hedgehog?

Permalänk
Medlem

Den här var nog rätt svår! (finns ju många obskyra flash spel...)

Men jag förtydligade hint 2 ovan som kanske kan hjälpa lite?

Fler hintar följer!

Hint 3: kolla första bilden igen. Det man ser där är alltså hela spelplanen dvs allt ryms på en skärm.

Hint 4:
Kolla i det där lilla rummet längs med högra väggen: De där svarta små vinklarna är huvudkaraktären som springer på golvet.
(den andra bilden jag postade är alltså en väldigt förstorad bild av just den karaktären)

---

Skrivet av oqvist:

alpha force?

Nope! Kortare namn.. Se hint 2

Skrivet av ehsnils:

Sonic the hedgehog?

Hehe nej men det är en sorts plattformare åtminstone!

---

Skrivet av ehsnils:

Ett spel som är litet nyare än det jag postade tidigare:

Intressant, men reglerna säger ett spel i taget, så vi får återkomma till den senare

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Superenkelt, är ju N (eller också som jag kommer ihåg N-game).
Det spelades mycket under gymnasietiden 😁

Om jag inte har helt fel så kan vi köra vidare på ehsnils bild, som kastades in i otid.

Skrivet av ehsnils:

Ett spel som är litet nyare än det jag postade tidigare:
http://www.bedug.com/pics/Fun5/yeti.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Superenkelt, är ju N (eller också som jag kommer ihåg N-game).
Det spelades mycket under gymnasietiden 😁

Under min gymnasietid så var det Glipp som gällde.

Efter gymnasiet - Tetris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Superenkelt, är ju N (eller också som jag kommer ihåg N-game).
Det spelades mycket under gymnasietiden 😁

Om jag inte har helt fel så kan vi köra vidare på ehsnils bild, som kastades in i otid.

Jepp N är rätt

Då kör vi vidare på ehsnils bild då:

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Heter det inte penguin swing eller nåt åt det hållet?
Om jag minns rätt så kördes det i webläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Heter det inte penguin swing eller nåt åt det hållet?
Om jag minns rätt så kördes det i webläsaren.

Tror du kan få rätt för den, men tror det var smash eller jump eller något annat andra ord