Permalänk
Medlem

Kan det vara abc80-varianten av pacman. ”Glipp”?

Tror jag spelade det på skolans dator för längesedan men var tvungen att googla namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Tror jag spelade det på skolans dator för längesedan men var tvungen att googla namnet.

Tror du har rätt
Jag hade helt glömt att ABC80 hade Z80 cpu...
(annars hade man kanske lyckas gräva fram rätt spel)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Helt rätt!

Det är ett av de farliga spökena.

Permalänk
Medlem

Ok. Då försöker jag med en gammal goding till.
Inte riktigt lika gammal tror jag men närapå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Ok. Då försöker jag med en gammal goding till.
Inte riktigt lika gammal tror jag men närapå.

Rätt säker på att det heter airborne ranger.
Tror det släpptes av microprose och var lite mer ”simulator” jämfört med de flesta shooters. Tror inte jag provat c64 varianten som verkar vara på bilden dock!

Om jag har rätt får gärna nån annan hitta på en bild
(Lite ont om idéer just nu)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tror det släpptes av microprose och var lite mer ”simulator” jämfört med de flesta shooters. Tror inte jag provat c64 varianten som verkar vara på bilden dock!

Helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Skrivet av tomas1976:

Helt rätt.

Okej, tar gärna stafettpinnen

Ifrån vilket spel kommer följande bild ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Skrivet av Cove:

https://i.imgur.com/mouhamI.jpeg

Oj, det här har jag ju lagt ganska många timmar på när det begav sig. Tyvärr har jag helt glömt namnet, jag försökte finna det igen för flera år sedan men kammade noll. Ska bli spännande att se vad det hette så kan man prova igen sen!

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

https://i.imgur.com/mouhamI.jpeg

Jag gissar att det är Decklin's Demise. Jag har för mig att spelet först hette Mordor (eller kanske Mordor II) men att det sedan fick byta namn eftersom skaparen såklart inte hade några rättigheter eller licenser att använda Mordor i namnet. Det var länge sedan jag spelade spelet så jag kan såklart minnas fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Jag gissar att det är Decklin's Demise. Jag har för mig att spelet först hette Mordor (eller kanske Mordor II) men att det sedan fick byta namn eftersom skaparen såklart inte hade några rättigheter eller licenser att använda Mordor i namnet. Det var länge sedan jag spelade spelet så jag kan såklart minnas fel.

Korrekt!

Jag kände endast till spelet enligt namnet: Mordor: The Depths of Dejenol, men ser nu att det är samma spel

Your turn

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Då lägger jag in denna bild:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

https://i.imgur.com/rzLmkg2l.png

Vet inte vad det är men det ser riktigt coolt ut! C64 antar jag, om matchen ikväll är långsam kanske jag kan googla sen 😁

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

En polare påstår att han får upp mentala bilder på omslaget. ”Någon fräck bil, något flygplan, kanske till och med en båt.”

Han spelade mycket C64 så det stämmer säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Vet inte vad det är men det ser riktigt coolt ut!

Samma här (rätt säker på att jag inte spelat det - isåfall borde jag kommit ihåg det!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Det är ju MASK! Jag tror att jag måste ha spelat det någon gång som liten, jag hade ju till och med några figurer och bilar från serien 😁
Eller så ville jag bara testa det och kom inte till skott.
Ska se om jag kommer på något lite snabbt på lunchrasten sen. 😑

EDIT: Fick bli nu istället för i min jakt på MASK hittade jag ett annat spel jag länge undrat över vad det hette (det var med på samma sida som MASK i en gammal tidning tydligen).

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det är ju MASK! Jag tror att jag måste ha spelat det någon gång som liten, jag hade ju till och med några figurer och bilar från serien 😁

Rätt!

Skrivet av Trunk:

En polare påstår att han får upp mentala bilder på omslaget. ”Någon fräck bil, något flygplan, kanske till och med en båt.”

Han spelade mycket C64 så det stämmer säkert.

Beskrivningen stämmer ganska bra. Här är en bild omslaget:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

Ska se om jag kommer på något lite snabbt på lunchrasten sen. 😑

EDIT: Fick bli nu istället för i min jakt på MASK hittade jag ett annat spel jag länge undrat över vad det hette (det var med på samma sida som MASK i en gammal tidning tydligen).

https://i.ytimg.com/vi/ZoQyzur2z4M/maxresdefault.jpg

Ser ut som Gohst´n gobblins eller minns jag helt fel?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ser ut som Gohst´n gobblins eller minns jag helt fel?

ingen naughtyometer i Ghost´n goblins

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cove:

ingen naughtyometer i Ghost´n goblins

Tyckte jag kände igen den lilla flugan från Ghost´n men dubbelkollade inte med google och det var länge sen jag spelade spelet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tyckte jag kände igen den lilla flugan från Ghost´n men dubbelkollade inte med google och det var länge sen jag spelade spelet.

Inte riktigt lika läskigt detta 😁

Minns det mest för vad huvudkaraktären gör om han faller från höga höjder. En minst sagt kontroversiell fallskärm nyttjas..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet vilket spel det är, men då jag nyss lade upp en egen bild, så låter jag någon annan gissa på denna

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på Jack the Nipper eller Jack the Nipper 2.
Har inget bra spel på lut om jag har rätt, så lämnar isåfall över stafettpinnen till första som tar den

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cove:

Har inget bra spel på lut om jag har rätt, så lämnar isåfall över stafettpinnen till första som tar den

Jag har följt denna tråden länge då jag gillar retro datorer. Men jag är kass på spelnamn.

Men jag ger er denna utmaningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Det är tvåan. Och för er som undrar så används blöjan som fallskärm. Minns att jag älskade det som liten 😎

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det är tvåan. Och för er som undrar så används blöjan som fallskärm. Minns att jag älskade det som liten 😎

Aha, det är tvåan? Ettan har jag spelat, men den hade lite annan grafisk stil, så kopplade inte att det var samma serie. Borde nog gjort det om hjärncellerna varit vakna

...

Låter någon annan få chansen på nya bilden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Låter någon annan få chansen på nya bilden

Det tillfället hugger jag på!

Ska erkänna att jag inte vet hur stort det här spelet var men om jag hade det kan det inte varit alltför obskyrt.

Ett av mina favoritspel som liten trots att det tog några månader innan jag kom förbi träningsbanan, var ju lite jobbigt med engelska spel innan man hade lärt sig det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag har följt denna tråden länge då jag gillar retro datorer. Men jag är kass på spelnamn.

Men jag ger er denna utmaningen

https://i.postimg.cc/SR88sDdY/klassiskt-spel.png

Street Rod?

Vi kan fortsätta med Trunks bild om min gissning är rätt.

*felstavning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av freron:

Street Rod?

Vi kan fortsätta med Trunks bild om min gissning är rätt.

*felstavning

Så rätt, så rätt.... faan vad bra ni är på att gissa
Hot rod kallades det även när det piratkopierades på den gamla gooda tiden

Permalänk
Medlem

Snyggt fångat av Freron där

Hmm känner igen den där från relativt nyligen! Har vi haft den i tråden, eller har jag bara råkat sett den när jag letat uppslag till den här tråden?
Fast just nu minns jag inte vad spelet heter. Får fundera lite!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Shit, missade visst ett par inlägg och missförstod inlägget jag citerade från Roger. Det var inte meningen att kapa tråden :/. Oh well, verkar som att jag kom undan med det den här gången

Skrivet av Roger W:

Hmm känner igen den där från relativt nyligen! Har vi haft den i tråden, eller har jag bara råkat sett den när jag letat uppslag till den här tråden?
Fast just nu minns jag inte vad spelet heter. Får fundera lite!

Jag var faktiskt osäker på om jag hade lagt upp den innan men efter en sökning hittade jag inget. Men det är inte omöjligt att jag nämnt spelet i en annan tråd, det var som sagt ett av mina favoritspel.

Försökte spela det via emulator för ett tag sedan men a) allt var inte bättre förr och b) emulatorn buggade lite med det spelet av någon anledning, så det blev en väldigt kort nostalgitripp.

Nu ska jag lägga mig, ska försöka titta till tråden någon gång vid lunchtid imorgon.