Total nybörjare - Ställa in skärpa + zooma (MF)

Permalänk
Medlem

Total nybörjare - Ställa in skärpa + zooma (MF)

Köpte mig i en 600D som jag egentligen tänkte ha till film. Men jag gillar även att fota så en systemkamera vart det (med 18-55 kitet).

Men nu står jag här och kan inte fota med manuellfokus. Det är skit lätt att zooma och sen får autofokus justera skärpan. Men hur gör jag om jag vill göra det manuellt, alltså manuell fokus? Zoomar jag in blir det oskärpa och då vill jag kunna göra som AF, ställa in skärpan.

Det känns som att jag har missat nån funktion som är riktigt självklar. Någon som har kunskap nog till att hjälpa mig? ^^

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk

Yttre ringen på 18-55 är fokusringen, glöm inte att slå av AF innan du börjar vrida på den.

Bara så du har koll så funkar det inte att zooma in, ställa skärpa och zooma ut igen och ha en bra skärpa på det.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr är ringen så liten så på just det objektivet är manuell fokusering svåranvänd.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Yttre ringen på 18-55 är fokusringen, glöm inte att slå av AF innan du börjar vrida på den.

Bara så du har koll så funkar det inte att zooma in, ställa skärpa och zooma ut igen och ha en bra skärpa på det.

Skrivet av MaLo:

Tyvärr är ringen så liten så på just det objektivet är manuell fokusering svåranvänd.

HAHA! Nu får man nästan skämmas. Visste väl att det va nåt så simpelt. Men så är det väl. Det mest svåra är oftast det simplaste.

Men stort tack för hjälpen.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?