Bytt moderkort, windows vägrar startas

Permalänk
Medlem

Bytt moderkort, windows vägrar startas

Hej! Jag köpte ett nytt moderkort förra veckan och fick min nya processor samt kylare idag. Byggde ihop allt och startade datorn, men windows går ej att starta.
Här är mina datorkomponenter:

Operativsystem: Windows 7 Home Premium
Processor: Intel Core i5 3750k
Processorkylare: Antec Kuhler h20 620
Moderkort: Asus P8Z77-VPRO
Minne: 2x Corsair XMS 3 (4GB)
Grafikkort: ATI Radeon 5850
Hårddisk: OCZ Vertex Plus 120GB
Nätaggregat: Silver Power 650 watt
Övrig kylning: 3x 80 mm
Temperaturer: Processorn ligger på 30 grader i BIOS och moderkortet på 25.

BIOS fungerar bra så det måste väl vara något med hårddisken, och hårddisken fungerade innan jag bytte moderkortet. Det har hänt mig en gång förut att min flash typ kortslutits eller något när jag bytte hårddiskar för ungefär ett år sedan men då gick det inte ens igång, nu så hittar jag den i BIOS och kan välja den som first boot priority osv. Om det är någon mer info ni undrar över så fråga mer än gärna!
Förövrigt så läste jag någonstans att man måste installera om windows när man bytt moderkort, kan det vara att det är felet? Aja är jätte tacksam för svar! // Happa

Permalänk
Medlem

Krashar det i windowsloggan? Du måste ominstallera os.

Permalänk
Medlem

Ja , installera om.

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaren, då blir det att installera om allt imorgon då!

Permalänk

Är det inte för stort steg du gjort kan det fungera med att starta i felsäkert läge. Om du nu har viktiga saker på disken. Annars som de andra säger installera om.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

När jag försöker installera om windows så laddar den som vanligt och cd läsaren börjar jobba, men sedan så hakar den upp sig innan man kommer in i själva installationen.. Ibland så kommer det upp "Windows Boot Manager" som säger "Windows failed to load because a critical system driver is missing, or corrupt" och ett annat medelande som kom upp sa något om "Kernel". Har också fått bluescreen några gånger. Bios fungerar som bra och processorn och moderkortet ligger på normala temperaturer (MB: 30c Proc: 35c). Fattar verkligen inte vad det kan vara och det den säger om drivers osv, hur ska man kunna fixa det när jag inte ens har windows installerat på hårddisken? :S Väldigt tacksam för svar!!

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyckats komma in i windows installationen genom att ta ut batteriet i moderkortet och sedan sätta in det efter ett tag igen. Men nu hakar den upp sig när windows "packas upp", den går alltså inte ens vidare till att börja installera. Någon som har ett humm om ifall det kan vara moderkortet som är defekt eller är det min cd-läsare? Eller måste jag ändra någon inställning i bios?

Tack för svar!!

Permalänk
Medlem

Trasig SSD kanske?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Den fungerar i min brors dator så jag tror vi kan utesluta det :/

Permalänk
Medlem

Har du installeret om ditt OS eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happa:

Hej! Jag köpte ett nytt moderkort förra veckan och fick min nya processor samt kylare idag. Byggde ihop allt och startade datorn, men windows går ej att starta.
Här är mina datorkomponenter:

Operativsystem: Windows 7 Home Premium
Processor: Intel Core i5 3750k
Processorkylare: Antec Kuhler h20 620
Moderkort: Asus P8Z77-VPRO
Minne: 2x Corsair XMS 3 (4GB)
Grafikkort: ATI Radeon 5850
Hårddisk: OCZ Vertex Plus 120GB
Nätaggregat: Silver Power 650 watt
Övrig kylning: 3x 80 mm
Temperaturer: Processorn ligger på 30 grader i BIOS och moderkortet på 25.

BIOS fungerar bra så det måste väl vara något med hårddisken, och hårddisken fungerade innan jag bytte moderkortet. Det har hänt mig en gång förut att min flash typ kortslutits eller något när jag bytte hårddiskar för ungefär ett år sedan men då gick det inte ens igång, nu så hittar jag den i BIOS och kan välja den som first boot priority osv. Om det är någon mer info ni undrar över så fråga mer än gärna!
Förövrigt så läste jag någonstans att man måste installera om windows när man bytt moderkort, kan det vara att det är felet? Aja är jätte tacksam för svar! // Happa

Om du flyttar din hjärna till en annan person hur bra tror du att du skulle kunna styra den kroppen? antagligen inte bra...

Om du byter ut din fot mot en annan fot, så känns det väldigt konstigt i början eller hur? det är för din hjärna behöver installera om os:et. och det kan ta lite tid men förhoppningsvis så vill din hjärna installera om os:et så den går att användas korrekt.

*edit såg att du hade försökt att installera om os:et tänker låta det stå kvar ändå:D

Ta och testa dina minnes stickor. då det mest troligen är det vanligaste om du kan komma in i bios men inte installera/komma in i windows *inte ofta en dvd-spelare går sönder då men du kan ju testa och leka lite med den i din brors dator*

Permalänk
Medlem

Kass win skiva?

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren! Slutade med att jag lackade ur och kopplade ut allting, och sen körde på moderkorets grafik och med ett ram minne och då fungerade det, nu har jag kopplat in allt igen och det fungerar bra!