[Sommarprojekt] Firebox II - hårdvarubyte
Hej!
Jag har en gammal Firebox II / 1000 brandvägg. Det roliga med denna är att det i grunden är en helt vanlig x86 PC.
Nuvarande specs:
300Mhz AMD CPU, misstänker starkt socket 7.
128 Mb ram
3st 10/100 Ethernet-portar
En seriell port.
En PCI port.
8mb onboard flashminne för OS
En laptop-size IDE port.
Bild:

Det går att köra in diverse olika linuxdistar på denna som den är, DD-WRT, M0n0wall och Pfsense. DD-WRT har bäst dokumentation med mycket bra info,
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Watchguard_Firebox_II
Min ursprungliga plan var att just köra in en linuxdist och använda den som den är, för åstadkomma detta får man löda/sätta dit en PS/2 anslutning för tangentbordet samt sätta i ett PCI-grafikkort vilket jag gjort. Man måste också koppla in någon form av lagringsmedia i 44pins IDE kontakten, och det är här det har tagit stopp för mig. Har testat med en CF adapter och tre olika CF-kort av olika storlekar, har även testat diverse olika vanliga laptophårddiskar. BIOS spottar "disk write error" och annat ofog oavsett vad jag kopplar in, testat både "Auto detection" och att själv ställa in antal Sectors, Heads osv.
Jag har nu fått nog och beslutat mig för att byta hela hårdvaran till något mer modernt, vilket är den lätta biten. Den svårare biten är den LED-display som syns på i mitten på bilden. Jag vill även självklart att denna ska fungera med den nya hårdvaran. Lite efterforskning visar att DD-WRT snubbarna misstänker att det är en vanlig parallelport LED-panelen är ansluten till. Tanken är då att skriva ett program som styr denna via en vanlig LPT-port
Insidan:

LED-panel:

Portern på moderkortet som LED-panelen är ansluten till:

Det är 18 pins.
Efter boot lyser en LED, "Power", då har pinsen följande voltvärden från vänster till höger:
3.3 | 3.3 | 3.3 | 5 | 3.3 | 0 | 3.3 | 5 | 3.3 | 0 | 0 | 0 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | 0 | 3.3 | 0
Det finns redan ett projekt som styr dessa leds på Pfsense med originalmoderkortet, https://github.com/fmertz/fbled , tyvärr är jag ingen höjdare på C, kodar nästan uteslutande Python.
Mina frågor är då,
Några generella tips? Någon som har erfarenhet av något liknande?
Kan detta vara en vanlig parallelport?
Hur mycket volt ger pinsen på en parallelport?
Hur många pins har man "att leka med", är det tillräckligt?
Mvh Oscar