Från dator till reciever.

Permalänk
Medlem

Från dator till reciever.

Jag har lite frågor då jag behöver förbättra mitt ljud jag har här hemma! Jag har i dagsläget kopplat min dator till receivern via det integrerade ljudkortet i datorn istället för ett separat ljudkort. Allting är digitalt kopplat via HDMI.

1. Vinner jag någonting på att installera ett separat ljudkort? Bättre ljudkvalité osv.

2. Är det bättre att använda sig av en extern DAC?
2 b) Fungrerar dessa till 5.0 system?

Permalänk
Skrivet av uberdamp:

Jag har lite frågor då jag behöver förbättra mitt ljud jag har här hemma! Jag har i dagsläget kopplat min dator till receivern via det integrerade ljudkortet i datorn istället för ett separat ljudkort.

1. Vinner jag någonting på att installera ett separat ljudkort? Bättre ljudkvalité osv.

2. Är det bättre att använda sig av en extern DAC?
2 b) Fungrerar dessa till 5.0 system?

Beror på hur du kopplat. Är det digitalt, alltså via optisk kabel eller hdmi, eller har du kopplat med rödvita sladdar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Beror på hur du kopplat. Är det digitalt, alltså via optisk kabel eller hdmi, eller har du kopplat med rödvita sladdar?

Allting är digitalt kopplat via HDMI.

Permalänk
Skrivet av uberdamp:

Allting är digitalt kopplat via HDMI.

En dac förbättrar det analoga ljudet från datorn. Ljudet som skickas via HDMI är digitalt och håller optimal kvalitet, datorn lämnar signalen i princip orörd.
Beroende på vad du har för reciever kommer en dac att möjligen kunna förbättra genom att "spöa" recieverns inbyggda dac men det hänger ofta på att en väldigt dyr reciever används med en väldigt dyr dac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

En dac förbättrar det analoga ljudet från datorn. Ljudet som skickas via HDMI är digitalt och håller optimal kvalitet, datorn lämnar signalen i princip orörd.
Beroende på vad du har för reciever kommer en dac att möjligen kunna förbättra genom att "spöa" recieverns inbyggda dac men det hänger ofta på att en väldigt dyr reciever används med en väldigt dyr dac.

Har en Yamaha VX-R371, så en rätt kass reciever med andra ord.
En DAC kanske kan vara på sin plats? med hur var det med 5 kanals stöd och DAC?

och ljudkorts historien här jag har tänkt på ska jag bara glömma den?

Permalänk

Jag tror inte DAC'en i din förstärkare är det som gör den dålig. Har du datorn ansluten med HDMI har du nog i stort sätt så bra ljud du kan få med den.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

En ny receiver då?

Okej, ja eftersom det verkar vara helt onödigt att investera i DAC eller något ljudkort så är det väl en ny receiver som är på sin plats. Jag har ju som sagt en Yamaha RX-V371 i dagsläget, kostade ca 1500 spänn.
Uteffekten på stärkaren jag har idag är 100W per kanal.
Mina wharfedale emerald jag har är på 125W, så dom drivs inte ut helt och hållet antar jag.

Hur mycket gör egentligen dom där 25W?

Så om jag köper en Yamaha RX-V671 med 150W uteffekt och möjlighet för bi-amp koppling kanske kan vara någonting?

Är ju väldigt icke påläst och försöker ge mig in på någonting jag inte har någon större koll på egentligen så alla är medvetna om det.