Datorn väldigt långsam trots bra komponenter

Permalänk
Medlem

Datorn väldigt långsam trots bra komponenter

Testade köra ett litet 3D mark 11 för att se vad som hände och fick som förväntat ett jäkligt uselt resultat, bad en polare med samma processor men med sämre grafikkort etc också testa, detta är resultatet: http://3dmark.com/compare/3dm11/3970790/3dm11/3970818 jag får mycket SÄMRE score, en sak jag såg direkt som skiljde var processor clock, skiljer väldigt mycket för att vara identiska processorer, hur kan detta komma sig? vad kan vara fel? ingen av oss har klockat någonting.

// Torroo

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att speedstep klockar ner till 1.6ghz så som din verkar ha gjort. Testa stänga av speedstep eller sätta windows energischema till hög prestanda. Kör sedan testet igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tack för svar! jag testade att göra båda dessa saker: http://3dmark.com/3dm11/3971274 och på pappret så åkte processor clock upp dit där den ska vara, men jag fick lika uselt resultat ändå :< Vet inte vad det kan bero på

Permalänk
Medlem

Speedstep är en function som steppar ner processorn när den inte arbetar, så fort CPUn börjar göra något krävande, så steppar den omedelbart upp till max clock.
Är inte rekommenderat att stänga av då den ger ingen större prestanda lyft att stänga av, och det är en händig funktion som förlänger livslängden på processorn.

Du kanske ska prova installera om drivrutinerna, och även kolla så du har installerat Intel Chipset drivrutinerna.

Är dock lite skumt att det står 1600MHz i klock frekvens, i 3Dmark. Då den borde fakist visa vad din faktiska max klock är med turbo.

Prova uppdatera BIOS, samt resetta BIOS till default.

EDIT: Kom att tänka på en sak, har du en webläsare igång i bakgrunden när du kör testerna? Man bör stänga av det, för GPU accelerationen i flash player segar ner grafikkorten till halva sin prestanda.

EDIT2: Efter kollat lite närmare på dina resultat, så tyder problemet på ditt grafikkort, inte Processorn, då den tycks prestera som den ska.
Ditt grafikkort däremot har nästan hälften prestanda som den borde få under grafiktesterna. Så det tyder väldigt starkt på att du har webbrowser uppe under testerna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

testade att installera om drivrutinerna samt resetta bios till default, samma skit. Har ingenting igång i bakgrunden. Kan det vara fel på hårdvaran t.ex. grafikkortet eller skulle det dyka upp i testet ? intel chipset etc har jag ingen koll på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torroo:

testade att installera om drivrutinerna samt resetta bios till default, samma skit. Har ingenting igång i bakgrunden. Kan det vara fel på hårdvaran t.ex. grafikkortet eller skulle det dyka upp i testet ? intel chipset etc har jag ingen koll på

Chipset drivrutiner http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=20775&ProdId=816&lang=eng&OSVersion=Windows%207%20(64-bit)*&DownloadType=

Installera även hårddisk drivrutinerna
http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=20624&ProdId=2101&lang=eng&OSVersion=Windows%20Vista%2064*&DownloadType=

Prova även uppdatera till senaste BIOS
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8P67M_PRO/#download

En annan sak du också kan prova göra, är att starta utan allt autostart skit. Då det kan va nått program som sitter i bakgrunden som segar ner datan.
För att göra detta så får du
1: Gå till start menyn, och skriv "msconfig" i sök rutan. Och starta det
2: Klicka på Services tabben (Har engelskt Windows, så ingen koll på vad det heter i svenska versionen)
3: Markera "Hide all Microsoft services" i botten av rutan.
4: Klicka sen på "Disable all" knappen.
5: Klicka sen på Startup tabben (heter förmodligen Autostart på svenska)
6: Avmarkera allt i Startup tabben. klicka sen ok och starta om datorn, sen prova kör nytt test.

Skulle nu testet ge korrekt resultat efter att ha stängt av allt skit. så är det definitivt nått program som spökar. Då får man se göra den väldigt dryga manövern att testa sig igenom allt skit som autostartar, för att lista ut vilket som skapar problemet.
Bra ide är att klicka in 10 program åt gången, sen köra test, tills man hittar den grupp som segar ner datorn. Sen kan man individuellt testa varje program för att se vilkett som kan vara boven.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

testat allting nu förutom uppdatera bios, inte helt hundra på hur man gör. Får samma värdelösa resultat samt lagg i spel.. :<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torroo:

testat allting nu förutom uppdatera bios, inte helt hundra på hur man gör. Får samma värdelösa resultat samt lagg i spel.. :<

Prova kanske att byta grafikkortet på din kompis om det går bra för han. Och se om det är samma resultat.
BIOS kan du uppdatera via EZ flash som du hittar inne i BIOS. Bara formatera ett USB minne med FAT32, sen lägg i BIOS filen upp packad i minnet. sen starta EZ flash via BIOS, och sen är det bara att leta upp minnes enheten och BIOS ROMen.

Om det fortfarande inte funkar, och det inte är ok med din kompis att byta grafikkort, prova installera om windows, och installera då endast dom nödvändigaste drivrutinerna, så som chipset och grafik och hårddisk. Sen prova kör en runda 3dmark. Är det fortfarande laggit, så misstänker jag att grafikkortet kan vara sönder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

haha, jag testade att sätta in grafikkortet i en annan slot på moderkortet --> http://3dmark.com/3dm11/3974286 ganska skaplig förbättring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torroo:

haha, jag testade att sätta in grafikkortet i en annan slot på moderkortet --> http://3dmark.com/3dm11/3974286 ganska skaplig förbättring

Lol, intressant att det blir så. Du får kanske prova uppdatera BIOS då, och se om det fixar primär porten.
Om det inte fixar sig efter bios uppdatering, så är det mycket troligt att moderkortet är defekt.

Tänk dock på att Speedstep var inte anledningen till felet, och du bör ha det aktiverat. Sparar både ström och förlänger livslängd på CPUn. Och har för mig att Speedstep måste vara igång för att Turbo funktionen ska ens fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

yes, aktiverade speedstep
tack för all hjälp, uppskattas! :>