Pakettips för dig som är nybörjare! 3000-10 000 kr

Permalänk

Pakettips för dig som är nybörjare! 3000-10 000 kr

Det är nog inte bara jag som är trött på trådar med följande rubriker: "Hjälp, vill ha speldator för 7000 kr", "Speldator 8k, hjälp mig välja komponenter", "hjälp mig välja grafikkort, processor, moderkort mm. Max 10k" osv osv. Likadana trådar om och om igen. Jag gjorde själv sådana trådar när jag var nybörjare, och jag inser nu hur jobbiga de är att se. Jag vill försöka minska på dessa inlägg, genom att ta hjälp av alla ni andra flitiga sweclockers-användare. Jag har gjort en lista här nedan med förslag på datorpaket i olika budgetar och behovsklasser, för att nybörjare ska kunna gå in och kolla på dessa, istället för att göra ett nytt inlägg i forumet, med samma frågor som redan 100-tals andra nybörjare precis har ställt. Jag vill alltså ha hjälp av er att också göra liknande listor på färdiga datorpaket. Med er hjälp, kan vi hålla listorna uppdaterade, då dagens utvecklig i datorvärlden går så fort frammåt! tack på förhand!

Hejsan! Jag har en tråkig-vara-hemma-sjuk-dag och ville ha något kul att göra. Tänkte därför att jag kanske kunde hjälpa er som hade tänkt köpa nya datorkomponenter, men inte har så stor erfarenhet av att välja dem. Därför har jag gjort 6 stycken olika paket i olika prisklasser, som kanske kan ge er en blick för hur en dator kan se ut. Slängde då ihop dessa paket, som har allt en dator behöver, förutom operativsystem. Det får man isånnafall lägga på på priset, om man inte redan har det. För er som inte vill bygga datorn, så kan jag också rekomendera inets montering. De monterar och testar alla komponenter åt dig för 799 kronor, så slipper du det själv. Dock så är det väldigt kul att göra det själv!

Här har ni paketen:

AMD-kontorsdator för under 3000 kronor. Passar dig som är i behöv av en dator, men inte har några stora behov alls. Fungerar bra till att surfa på, läsa mail, skriva, plugga, lyssna på musik och titta på filmer (vardagliga sysslor), utan att man ska behöva uppleva den som trög.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2084734/2012-07-30

Intel-kontorsdator för 4000kr, lite kraftigare och snabbare. Passar bra till dig som har ungefär samma behöv som ovanstående dator, men vill ha en dator som är lite stabilare och blixtsnabb i laddningarna. Detta paket är utrustat med en SSD-disk, som gör laddingstiderna mycket snabbare en med vanlig disk. Klara även av lätta spel, för barnen i familjen kanske.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2084752/2012-07-30

Budget-speldator för under 5000 kr. På gränsen för att man ska kunna kalla det en speldator. Passar dig som vill ha en hyffsad speldator med extremt tight budget, eller dig som spelar spel ibland, men också surfar, skriver och tittar på högupplöst film. bra familjedator.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2084791/2012-07-30

Intel-speldator för 7200 kr Speldator med Intel i5 ivy bridge processor, som passar dig som vill ha en dator som klarar de flesta spel på medium till high inställningar beroende på hur kräsen du är med hur bra det ska flyta i alla situationer. Kommer också klara sig i 2-3 år framöver, sedan kommer bara en enkel grafikkortsuppgradering öka längden med ytterligare 2-3 år.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2084896/2012-07-30

AMD-speldator för 7100 kr. Lite mer bang for the buck till skillnad från ovanstående dator. Har en 6-kärnig bulldozer-processor från AMD med mycket kraft i baken, plus ett litet snäpp bättre grafikkort, som ska klara de flesta nya spelen på high-inställningar med hyfsat flyt. Också framtidssäker.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2085094/2012-07-30

Intel-speldator för budget på 10000 kr. Radeon-gpu I princip det bästa du kan få för 10000 kronor. Denna speldator kommer klara av alla nya spel på high med bra flyt i spelen. Den har den nya intel core i5 ivy bridge-processorn som levererar otrolig prestanda tillsammans med ett fabriksöverklockat radeon 7950. Med en 64gb SSD disk blir också laddningstiderna otroligt snabba. Också bra överklockningsmöjligheter med eftermarknadskylare i paketet.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2085104/2012-07-30

Intel-speldator för budget på 12400kr. Nvidia-kort Ett paket som har samma processor som ovanstående dator, fast med ny grafikkraft i form av ett fabriksöverklockat GTX 680, dubbelt så stor lagring på både SSD och HDD samt vattenkylning på processorn för bra överklockningsmöjligheter. Moderkortet har dessutom stöd för SLI(dubbla grafikkort).

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2089216/2012-07-31

Dessa paket har jag gjort från vad jag tycker. Om ni tycker att jag gjort helt fel eller om något är konstigt med mina paket, så skriv gärna det! det hjälper bara andra och mig

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk
Medlem

Mycket väl!! Kanske kan detta stoppa bombningarna av trådar "hjälp har 5000 vill ha speldator". Denna tråd borde klistras i 1 månad

Permalänk
Skrivet av carlen:

Mycket väl!! Kanske kan detta stoppa bombningarna av trådar "hjälp har 5000 vill ha speldator". Denna tråd borde klistras i 1 månad

Tackar för kommentaren! Ni som läser denna tråd och tycker om det ni läser, kommentera och gilla gärna tråden! Ju fler kommentarer, desto mer intresse till min tråd, vilket också resulterar i att fler gillar!

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk
Medlem

Och om man nu är väldigt lat och inte vill bygga och även ha en billig surf dator eller speldator så kan man köpa färdiga men aldrig ALDRIG från Asus, Acer, HP eller liknande. Taurus är hyffsat prisvärda. Men har man tight budget kan man gå över till CDON och söka efter THOR de speldatorerna är väldigt privärda! Nu har de ju kampanj också! Vill man ha en surfdator så kan man skita i att bygga faktiskt. Såg till exempel en surfdator för 2800kr med i3 CPU, en ok GPU, RAM och stor lagring.
Sen har du ju redan Windows i dem.
Men men tycker det var en bra guide och bra förslag för bra priser! För den som vill bygga så är detta några bra val. Blir en gilla från mig med!

Permalänk

Bra guide som ger förslag på olika paket i olika prisklasser. Tycker det var bra att du stoppade vid 10k då det oftast inte är de som söker råd om de datorerna antingen har ganska specifika frågor eller ganska tydliga krav.
Själv skulle jag rekomendera en SSD till alla, men det är ju svårt med en tight budget och det går ju alltid att lägga till efter ett tag

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Bra idé till guide, men jag tycker att dina komponentval är lite tveksamma i vissa fall...

T.ex. på sista paketet. Gtx 670 är bättre än 7950 alla dagar i veckan och kostar ungefär lika mycket på Inet. Dessutom, varför Matx-moderkort? Detta är billigare och lika bra specifikationsmässigt.

Permalänk
Skrivet av exroz:

Bra idé till guide, men jag tycker att dina komponentval är lite tveksamma i vissa fall...
T.ex. på sista paketet. Gtx 670 är bättre än 7950 alla dagar i veckan och kostar ungefär lika mycket på Inet. Dessutom, varför Matx-moderkort? Detta är billigare och lika bra specifikationsmässigt.

Jag drog ihop dessa paket snabbt i förmiddags, för att man skulle få en bild för hur jag tänkte. Sedan ville jag också endast ta varor som var i lager, och därför valde jag inte det moderkortet du föreslog. Men visst, en miss var det ju med grafikkorten.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Bra guide som ger förslag på olika paket i olika prisklasser. Tycker det var bra att du stoppade vid 10k då det oftast inte är de som söker råd om de datorerna antingen har ganska specifika frågor eller ganska tydliga krav.
Själv skulle jag rekomendera en SSD till alla, men det är ju svårt med en tight budget och det går ju alltid att lägga till efter ett tag

De flesta som bygger datorer över 10000 brukar ju oftast vara erfarna byggare, och i de prisklasserna blir ju också variationerna så mycket större då behov varierar, och med mer pengar finns fler valmöjligheter.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av andy90001:

Mycket bra tråd.
Bäst är vl att nämna att Windows inte ingår i dessa paket.
Det kan under lätta för det lite mindre datorvana besökarna.

Sedan tycker jag att du kan klämma in en 12k Dator med ett Nvideakort bara för valmöjligheterna.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bra guide. hade inge och göra så jag klinka ihop ett system ja me. dock i 7,5k men då med en kylning som är bättre. Samt som jag ser det bättre gpu

http://www.ladda-upp.com/bilder/72750/random-rigg

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Mycket bra tråd.
Bäst är vl att nämna att Windows inte ingår i dessa paket.
Det kan under lätta för det lite mindre datorvana besökarna.

Sedan tycker jag att du kan klämma in en 12k Dator med ett Nvideakort bara för valmöjligheterna.

klart!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att uppdatera tråden om den blir klistrad. I takt med att nya grejer lanseras osv.

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Kom ihåg att uppdatera tråden om den blir klistrad. I takt med att nya grejer lanseras osv.

Ska göra mitt bästa, om den nu blir klistrad!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte för att vara negativ men detta har gjorts tidigare även om den är något utdaterad nuförtiden http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad.... Gjorde själv en liknande tråd för ungefär 1 år sedan vilket knappt någon brydde sig om utan det öste in lika många nya köpråds trådar som innan. Man kan dock alltid hoppas att det går bättre denna gången.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Bra guide andy90001!
Kan ju bli lite problem då de flesta av dessa nydator8k-trådarna skapas av användare som inte ens gör ett försök att använda sökfunktionen, hur stor är då risken att de kommer läsa någon guide? Menar inte att guiden var en dum idé, tvärtom.
Hålls den uppdaterad (vilket kommer vara en del jobb med) och medlemmar försöker peka mot guiden när trådarna dyker upp så borde det ju kunna dra ner på dessa en del iaf

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nlkar:

Bra guide andy90001!
Kan ju bli lite problem då de flesta av dessa nydator8k-trådarna skapas av användare som inte ens gör ett försök att använda sökfunktionen, hur stor är då risken att de kommer läsa någon guide? Menar inte att guiden var en dum idé, tvärtom.
Hålls den uppdaterad (vilket kommer vara en del jobb med) och medlemmar försöker peka mot guiden när trådarna dyker upp så borde det ju kunna dra ner på dessa en del iaf

Klistra i köpråd för stationära datorer. x)

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Mycket god tanke bakom denna tråd!

Upplägget med färdiga paket är lite svårt då de flesta vill ha de nyaste eller mest prisvärda produkterna men i 376 olika konstellationer.
Prisoptimering är nog den enda gemensamma nämnaren, då alla verkar leta efter mest "bang for the buck" oavsett ändamål.

Jag har t.ex. lite svårt att se meningen med att betala 3405kr för ett grafikkort som jag kan få för 2649kr hos CDON, som vi dessutom får 5% rabatt hos.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1105759

Allra enklast vore väl att göra listorna på Prisjakt så man får se lägsta tänkbara pris för komponenterna.
Sedan får man själv ta i åtanke vad man behöver/är ute efter.

Kommer jag behöva en optisk enhet för att läsa CD/DVD/Blu-ray?
SSD, mekanisk HDD eller båda?
Vid överklockning och/eller seriekoppling av grafikkort, vad behöver jag för PSU och kylning?
o.s.v.

Prisjakt har en prisoptimeringsfunktion som låter dig se lägsta totala pris hos en eller flera utvalda butik(er).
Detta är bra om man t.ex. känner sig osäker med att beställa från webbutiker som Pixmania, Liontech och ClickOK (anonyma omdömen = högst tvivelaktiga) eller om man tycker att någon specifik webbutik har jättebra service och bara vill beställa därifrån.

Lycka till med tråden och åter igen: kanonodé!

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Skrivet av Paprikum:

Mycket god tanke bakom denna tråd!

Upplägget med färdiga paket är lite svårt då de flesta vill ha de nyaste eller mest prisvärda produkterna men i 376 olika konstellationer.
Prisoptimering är nog den enda gemensamma nämnaren, då alla verkar leta efter mest "bang for the buck" oavsett ändamål.

Jag har t.ex. lite svårt att se meningen med att betala 3405kr för ett grafikkort som jag kan få för 2649kr hos CDON, som vi dessutom får 5% rabatt hos.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1105759

Allra enklast vore väl att göra listorna på Prisjakt så man får se lägsta tänkbara pris för komponenterna.
Sedan får man själv ta i åtanke vad man behöver/är ute efter.

Kommer jag behöva en optisk enhet för att läsa CD/DVD/Blu-ray?
SSD, mekanisk HDD eller båda?
Vid överklockning och/eller seriekoppling av grafikkort, vad behöver jag för PSU och kylning?
o.s.v.

Prisjakt har en prisoptimeringsfunktion som låter dig se lägsta totala pris hos en eller flera utvalda butik(er).
Detta är bra om man t.ex. känner sig osäker med att beställa från webbutiker som Pixmania, Liontech och ClickOK (anonyma omdömen = högst tvivelaktiga) eller om man tycker att någon specifik webbutik har jättebra service och bara vill beställa därifrån.

Lycka till med tråden och åter igen: kanonodé!

Anledningen till att jag gjorde listorna/paketen på inet är att man där har möjligheten att lägga till montering, för de som inte känner sig redo att bygga datorn själv. Men vad jag tror kan vara bra är att man gör en kundvagn på inet(det är ju trots allt den mest populära butiken här på forumet) och sedan också länka en lista från prisjakt, så man får en uppfattning för priserna ser ut på övriga ställen.
Stort tack för tipsen och kritiken! den hjälper!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ryser när jag ser dessa paket!
GS 600?! till en 12K dator? Borde inte ens finans i en för 7K!
och OCZ SSD ?!
Kom igen nu!
Välj stabilare komponenter och du får en like

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Skrivet av Laggboxx:

Jag ryser när jag ser dessa paket!
GS 600?! till en 12K dator? Borde inte ens finans i en för 7K!
och OCZ SSD ?!
Kom igen nu!
Välj stabilare komponenter och du får en like

ändrade nu, fick gå upp lite i pris. vet inte om man kanske borde ha starkare nätagg? 550w rek. nätdelsstyrka på grafikkortet.

Sedan är tanken att jag vill få andra flitiga sweclockers-användare att göra liknande trådar som mig. jag är egentligen inte den som uppdaterar mig dagligen om vad som händer i datorvärlden. det finns säkert andra som passar bättre till denna uppgift, och som skulle tycka den var roligare än vad jag tycker

Visa signatur

Permalänk

om det finns någon admin här i forumet,som tycker det här är en bra ide och kämner att den skulle vilja hålla en månadsupdaterad lista liknande denna, så får den gärna göra det! jag tror inte jag skulle ha ork och tid med det i dagsläget, få jag snart börjar gymnasiet, spelar fotboll och trummor!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här är ingen guide.

Permalänk

Grym tråd, såg den just efter jag skapat min "hjälp mig välja komponenter tråd" som jag nu ska radera. Tack:)

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Det här är ingen guide.

inte riktigt, nej, det vet jag redan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Erikfilen:

Grym tråd, såg den just efter jag skapat min "hjälp mig välja komponenter tråd" som jag nu ska radera. Tack:)

kul att det kom till nytta!

Visa signatur

Permalänk

Grym tråd!