Vilket är det bästa antivirus programmet

Permalänk
Medlem

Vilket är det bästa antivirus programmet

Tja alla sweclockare!

Vilket antivirusskydd tycker ni är bäst? Finns så mycket att välja på kan inte bestämma mig :/ Tacksam för svar

Permalänk
Permalänk
Medlem

Själv har jag använt BitDefender riktigt länge och varit riktigt nöjd med det, men efter 2011 års version så blev det helt värdelöst.
Numera kör jag Avast, och det fungerar riktigt bra.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Tycker att Microsoft Security Essentials funkar utan problem.
Gratis, frekvent uppdaterat.

Har man något otalat med Microsoft får man välja något annat.
Avast som tidigare föreslagits är ett alternativ.

Ska det vara gratis?

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

Använder Microsoft Security Essentials, fungerar utmärkt!

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk

vilket som är just bäst är svårt att säga men jag kör med bredbandsbolagets säker bas och har varit virusfri i ett antal år nu och har inte heller märkt att det drar ner något i prestanda eller ställer till klydd.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

kör inte med något XD om-installerar datorn 1 till 2 gånger per år så jag anser inte att de behövs

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Skrivet av Titane:

Tycker att Microsoft Security Essentials funkar utan problem.
Gratis, frekvent uppdaterat.

Har man något otalat med Microsoft får man välja något annat.
Avast som tidigare föreslagits är ett alternativ.

Ska det vara gratis?

Haha vad menar du med om man har något otalat med microsoft?

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

vilket som är just bäst är svårt att säga men jag kör med bredbandsbolagets säker bas och har varit virusfri i ett antal år nu och har inte heller märkt att det drar ner något i prestanda eller ställer till klydd.

det börjar bli mer och mer virusfritt på internet nu har jag märk, det enda som inehåller virus nu för tiden är zip filer som man måste ladda ner över internet osv. så att du har varit virusfri har nog inte någonting med ditt skydd att göra jag har alltid mitt skydd inaktiverat då jag håller på mycket med .BAT filer och inject filer som antiviruset säger emot och jag har inte haft några virus på evigheter

Permalänk
Medlem

Fick 0.5-6 Mbit/s med WIFI och Avast på datorn med 100 Mbits lina.

Nu kör jag Microsoft Security Essentials och får i alla fall ut mellan 12-33 Mbit/s.

Fråga mig inte varför det är så....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Du själv är det bästa skyddet, laddar man inte ner infekterade filer eller surfar på skumma sidor så är det en början.
Förutom det, så kör jag webbläsare i sandbox.
ESET Smart Security 5 med brändväggen i interaktivt läge.
Malwarebytes Anti-Malware Free.
Spybot – Search & Destroy, utan tea-time.

Finns inget "bästa antivirusskydd" då de söker på olika vis.

edit:
Här står lite, "Why one virus engine is not enough".

Permalänk

Tjosan, lånar tråden en aning.

Vi har haft Kaspersky i huset vilket jag har tyckt fungerat bra, men nu tycker farsgubben att vi ska byta till F-secure istället.
Jag är lite negativ till bytet och undrar vad ni vet/ tycker om F-secure och om det är ett ok byte.

TL;DR: Är F-secure bra?

Visa signatur

i9 10900KF - NH-U12A - GTX 1070 - Prime Z490M-Plus - 32GB 3200Mhz - HX750W - Define R3

Permalänk
Medlem

Comodo Internet Security , gratis (för lite paranoida användare) - Kan kännas jobbig när man får en massa frågor när saker ska installeras osv, men det är ju just vad det är gjort för. Antivirus, brandvägg och sandbox.

Annars funkar Microsoft Security Essentials helt ok för normalt användande.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med Weebroot Secure Anywhere ^^
Lite som en uTorrent bland antivirus, extremt litet och smidigt men gör ett imponerande bra jobb. Visst kostar det, men jag betalar gärna för att antivirus som gör ett bra jobb utan att äta resurser, märker inte ens att det är igång ^^

Permalänk
Medlem

avast free

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Microsoft Security Essentials
eller
avast som jag kör med nu.

avast tar nästintill 0 prestanda (till skillnad från norton senast jag testa -.-)

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Skrivet av Markapärn:

Tjosan, lånar tråden en aning.

Vi har haft Kaspersky i huset vilket jag har tyckt fungerat bra, men nu tycker farsgubben att vi ska byta till F-secure istället.
Jag är lite negativ till bytet och undrar vad ni vet/ tycker om F-secure och om det är ett ok byte.

TL;DR: Är F-secure bra?

Till dig och de andra.
Protection-Test March-June 2012
Performance-Test (Suites) June 2012
PC Total Protection Suites 2012

Permalänk
Medlem

En undersökning gjordes för någon månad sedan mellan följande:
Avast Free
AVG Free
Microsoft Essential
Panda Free

Av dessa fick Microsoft sämst resultat (släppte igenom flest virus) och AVG bäst. Jag har alltid kört Avast och ME men efter detta bytte jag till AVG och är kanonnöjd. Resurssnålt och gör precis vad det ska!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

det börjar bli mer och mer virusfritt på internet nu har jag märk, det enda som inehåller virus nu för tiden är zip filer som man måste ladda ner över internet osv. så att du har varit virusfri har nog inte någonting med ditt skydd att göra jag har alltid mitt skydd inaktiverat då jag håller på mycket med .BAT filer och inject filer som antiviruset säger emot och jag har inte haft några virus på evigheter

fast sådär kan man ju inte säga, att du inte har haft virus på länge.
är det ett "sneaky" virus så har du ju ingen aning om att du har det eller inte.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

fast sådär kan man ju inte säga, att du inte har haft virus på länge.
är det ett "sneaky" virus så har du ju ingen aning om att du har det eller inte.

men jag hade väl märkt det, kanske borde nämna att jag har ett program som jag använder 1 gång i månaden för att söka efter register problem osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

men jag hade väl märkt det, kanske borde nämna att jag har ett program som jag använder 1 gång i månaden för att söka efter register problem osv.

inte för o va jobbig... men antivirus märker inte av de bästa virusen heller

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

inte för o va jobbig... men antivirus märker inte av de bästa virusen heller

det är inget antivirus heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markapärn:

Tjosan, lånar tråden en aning.

Vi har haft Kaspersky i huset vilket jag har tyckt fungerat bra, men nu tycker farsgubben att vi ska byta till F-secure istället.
Jag är lite negativ till bytet och undrar vad ni vet/ tycker om F-secure och om det är ett ok byte.

TL;DR: Är F-secure bra?

Enligt mig är det skräp.

Visa signatur

mb = millibit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Vilket antivirusskydd tycker ni är bäst? Finns så mycket att välja på kan inte bestämma mig :/ Tacksam för svar

Skrivet av Kimolsson:

Haha vad menar du med om man har något otalat med microsoft?

De flesta har åsikter om saker och ting, många anser att MS är kasst oavsett vad det handlar om. OS/2, XBOX, MSE, IE, windows, osv.
Samma inom de flesta andra områden, finns det val, så finns det oftast meningsskiljaktigheter.
Samma med OSX/UNIX/Linux/Windows/whatever, Apple/android osv.

Från början när man använde internet så var de flesta hoten hanterbara, undvek man att trycka på skumma sidor, ladda ner alla filer man hittade så klarade man sig. Man hade sina skyddsprogram som harvade genom datorn vid uppstart, och avstängning.

Sen kom det ju styggare virus och andra löst släppta ting.

Många år sedan använde jag Symantecs produkter. Bla Norton.
Använde ett skydd inriktat för företag, som var tyst, snabb, gömd, och effektiv. Men kostade gräs och man behövde en server för att administrera den.
Så då provade jag, produkter för konumenter, men då hade det blivit ett färgglatt, tungt, omständigt program som egentligen bara används för att kolla loggen, och söka datorn efter skräp.

Provat en massa program, ESET, AVG, Bullguard, Kaspersky, Panda
men fastnade ett tag för Comodo, bra för mig, men krångligt att rekommendera till andra.

Om man hjälper många att installera om datorer, och installerar ett för avancerat program(i detta fall ett Antivirusprogram) så blir det massa följdfrågor och assistans.
Vilket kan minimeras genom att installera ett annat, som till exempel Avast.

Personligen ledsnade jag på att behöva pilla med nycklar, program som ploppar upp, notifieringar, flashiga menyer, när jag använde det senast så var det rätt tungt. Vilket de iofs borde ha fixat. Till ingen större nytta.

MSE installerar jag på de flesta datorerna och rekommenderar det till de som frågar.
Enkelt att installera, gör det den ska.

Vi får la se hur det blir i framtiden.
Microsoft kommer ju snart att försöka lansera Windows 8, där de har ett intregrerat skydd, Defender som kommer ersätta MSE.
Men framtiden är som alltid oviss.

Kika på länken nedanför, välj ett för din plattform och prova.
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_antivirus_software...

Sällan Antivirusprogramen installerar virus/malware.

Lycka till med ditt val.
Noscript är ett bra plugin att använda när du surfar.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

jag kör med NORTON ANTIVIRUS
vissa säger att de tar på mer på datorn, har man en hyfsat bra dator så märker man inte av det

Permalänk
Medlem
Permalänk

AVG Free är riktigt bra!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk

Kör med panda cloud antivirus free och spybot search & destroy.

Permalänk
Medlem

Som tidigare varit inne på så är väl "bäst" ett lite vagt uttryck i detta sammanhang. Enligt mig finns det inget AV som är "bäst" och kommer troligtvis aldrig finnas heller. Inget AV har alla bra egenskaper som att ha bästa skyddet (realtid och on demand), bästa GUI:t, vara resurssnålast etc.

Själv brukar jag spana lite på av-comparatives.org och deras "Real World tests". Då får man en hum om vad som är OK och vad man ska hålla sig undan i från. Webroot som rekommenderades tidigare i tråden skulle alltså inte jag lita på, ännu mindre betala för.

Själv kör jag Avast hemma, kanske inte det bästa skyddet av gratisalternativen men jag tycker inte AVGs GUI eller Aviras pop up-reklam så de faller bort. När folk frågar mig vilket AV de ska KÖPA så rekommenderar jag oftast Kaspersky då jag anser att det är bra på flera punkter.

Angående MSE så är det inte ett dåligt val (simpelt och tyst), MEN det man ska veta är att dess AV-motor inte är lika avancerad som många andra utvecklares.

Permalänk
Medlem

Kör personligen med avast, och jag har använt en hel del antivirus program de senaste åren. Avast är det jag fastnade för, det är gratis, körs i bakgrunden hela tiden, och har bara haft problem med det en gång då det blockerade ett single-player spel på min dator.