Permalänk
Medlem

Datorn stendör efter 40-50 min

Hej, behöver lite hjälp med min dator som krånglar

Komponenter:

Cpu: FX-6100
Grafikkort: GTX 560 Asus DC
Nätagg: Corsair TX650W
Moderkort: Asus M5A78L LE
Minnen: G.Skill Ripjaws Gaming - DDR3 1333MHz - 2 x 4GB

Problemet är att när ja spelar BF3 så tvär dör den efter 40-50 min (Ibland går de bra i upp till 2 timmar) alltså inga varningar eller nått:S
Går inte starta den direkt igen utan måste stänga av strömen bak på nätagget i 5-10 min innan de går att starta igen :S

Bilden är tagen när ja har spelat i ca 30 min och ja tycker tempen ser helt okej ut!
http://i.imgur.com/67t0m.png

MvH Markus

Permalänk
Medlem

hur länge har du haft igång hwmonitor när den bilden blivit tagen?
är det bara en abrupt direktavsängning eller en krash?
är prollen överklockad?

så som jag ser det verkar det faktiskt som om din processor överhettar då processorn går nära maxtempen på 70 c men jag kan inte ge ett direkt svar utan att veta svaren på ovanstående

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluffen:

hur länge har du haft igång hwmonitor när den bilden blivit tagen?
är det bara en abrupt direktavsängning eller en krash?
är prollen överklockad?

så som jag ser det verkar det faktiskt som om din processor överhettar då processorn går nära maxtempen på 70 c men jag kan inte ge ett direkt svar utan att veta svaren på ovanstående

Startade hwmonitor direkt ja startade datorn, så cirka 40 min kanske:)

CPU:n är helt orörd och datorn stänger av sig helt:s
En sak ja tänkt på är att volten ser dålig ut, kanske är normalt inte så haj på de:p

MvH markus

Permalänk
Medlem

volten ser normal ut tycker jag. märker du att datorn segar ner innan den stänger av sig och HUR är det den stänger av sig?

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem

Hade samma problem på min gamla AMD Phenom II X4 955, tydligen var det värme problem bytte ut stock kylare till CM Evo 212 nu har den inte dött en enda gång och tempen gick ner ganska mycket.

Permalänk
Medlem

Kan vara värmeproblem i nätagget också, hur känns utblåset där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Kan vara värmeproblem i nätagget också, hur känns utblåset där?

Det är riktigt varmt, även chassit ovaför nätagget är varmt, så du är nog inne på nått:)

Ska testa o skruva isär de imorn och göra rent, ska även åka o köpa ny cpu-kylare o se om de kan va de:)

Tack för alla svar:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluffen:

volten ser normal ut tycker jag. märker du att datorn segar ner innan den stänger av sig och HUR är det den stänger av sig?

Den beter sig helt normalt ända tills den tvär dör:/

Permalänk
Medlem

De där spänningarna såg inte alls bra ut. Enligt ATX-standarden får de avika med max 5%, 3,3v ligger på 1,85v, 12v ligger på ca 8v osv. Förvånande att datorn fungerar alls om värdena stämmer, om du kan så bör du kontrollera dem med en multimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strontus:

De där spänningarna såg inte alls bra ut. Enligt ATX-standarden får de avika med max 5%, 3,3v ligger på 1,85v, 12v ligger på ca 8v osv. Förvånande att datorn fungerar alls om värdena stämmer, om du kan så bör du kontrollera dem med en multimeter.

och här gav jag då felinformation (gulp!!!) tack för att någon rättar åtminstone

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strontus:

Tar och beställer ett nytt agg istället, då slipper ja göra rent de gammla;)

Tack för svaren, har lagt beställning på en ny CPU-kylare och nytt agg, så nu är det bara och hålla tummarna:)

Har en till fråga, om ja skulle byta grafikkortet till ett GTX670 innom ganska snar framtid behöver ja då byta CPU:n eller hänger den med?

Permalänk
Medlem

Det känns lite som chassit behöver mer ventilering som helhet, tror du klarar dig med den kylflänsen du har men mer chassifläktar eller så verkar behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

Har en till fråga, om ja skulle byta grafikkortet till ett GTX670 innom ganska snar framtid behöver ja då byta CPU:n eller hänger den med?

Här har du ett test av CPU:n, http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx..., med speltest av bl a BF3. Jag skulle nog säga att det fungerar, men för att få full nytta av ett nytt grafikkort så är en uppgradering av CPU:n att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Avbeställde de grejer ja beställt då de fanns att köpa här i Karlstad (Nån hundring dyrare men slapp o vänta till mitten av nästa vecka) har köpt nytt agg och cpu-kylare

Blev ett nytt Corsair TX650W och en Noctua NH-U12P SE2, Bra/dåligt köp?

Tempen verkar onaturligt låg i IDLE och volten är fortfarande konstig:S
Men verkar fungera bättre nu iallafall:)

Bild tagen direkt efter start:
http://i.imgur.com/NEccF.png

Bild tagen efter 30 min BF3:
http://i.imgur.com/QoNPe.png

MvH Markus

Permalänk
Medlem

Hur känns temeraturen på utblåsluften från nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur känns temeraturen på utblåsluften från nätagget?

efter ja bytt till det nya så är de svalt o fint:)

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem med min förra skitdator, dock att det gällde alla spel/benchmarks. Om jag minns rätt så trodde min morbror och kusin att det var en kondensator på moderkortet som hade gått. Det var ju faktiskt ett 8 år gammalt moderkort xD

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Nu verkar det ju redan ha ordnat upp sig men, tänkte du någon gång på om PSU-fläkten snurrade? Hade samma problem med min gamla rigg att den stängde av sig helt plötsligt efter en stunds spelande trots att tempsen såg bra ut men psun var skållhet. Byte av psu ordnade problemet för mig..

Skickades från m.sweclockers.com