Synaptics presenterar Thintouch – ultratunna knappar med touch-teknik för tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Synaptics presenterar Thintouch – ultratunna knappar med touch-teknik för tangentbord

Kortare slaglängd utan att tumma på känslan är två av huvudnumren i Synaptics nya tangentbordsteknik Thintouch, som bland annat ska göra det möjligt att konstruera tunnare bärbara datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart är bärbara datorer så tunna att dem blåser iväg som asplöv...

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

"Papperstunn" dator är inte långt borta nu.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt!

Edit: Känner mig omringad av töntar just nu som inte kan hålla sig till ämnet

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yuong:

Snart är bärbara datorer så tunna att dem blåser iväg som asplöv...

Haha tänk att se flygande datorer i luften

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yuong:

Snart är bärbara datorer så tunna att dem blåser iväg som asplöv...

Hardware wants to be free!

Permalänk
Medlem

Coolt, kul att den tekniken också går framåt.
Kunde dock inte riktigt koncentrera mig i videon, kunde bara tänka på hur fjantig och totalt opassande musiken var.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Efter att ha använt ett mekaniskt tangentbord under en tid nu så har jag oerhört svårt för o skriva på "laptop-tangentbord". Kan nästan gissa att ett sådant där vore hemskt.

Håller med dig.. Har själv bara ägt en bärbar och det va många år sen. Visst finns det säkert fördelar med bärbara för vissa personer men jag har aldrig varit någon av dem.

Mekaniskt gillar vi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Inaktiv

Ser snyggt ut, men tyvärr verkar det jobbigt att skriva längre texter på. Hoppas jag har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med tanke på de mekaniska tangentbordens revival på senare tid känns det som fel väg att gå, folk vill ha tactil känsla i tangentborden. Men givetvis finns det företag som kommer använda detta för designmässiga skäl, att ergonomin suger är lixom skitsamma och dessvärre är deras kunder tyvärr enbart intresserade av yta och loggor...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Usch, föredrar lite tryck på mina tangenter jag, även på laptopen då.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Efter att ha använt ett mekaniskt tangentbord under en tid nu så har jag oerhört svårt för o skriva på "laptop-tangentbord". Kan nästan gissa att ett sådant där vore hemskt.

Skrivet av light44:

Håller med dig.. Har själv bara ägt en bärbar och det va många år sen. Visst finns det säkert fördelar med bärbara för vissa personer men jag har aldrig varit någon av dem.

Mekaniskt gillar vi.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Tempel:

Med tanke på de mekaniska tangentbordens revival på senare tid känns det som fel väg att gå, folk vill ha tactil känsla i tangentborden. Men givetvis finns det företag som kommer använda detta för designmässiga skäl, att ergonomin suger är lixom skitsamma och dessvärre är deras kunder tyvärr enbart intresserade av yta och loggor...

Tur att folk är olika då.
Jag själv föredrar laptopkänslan före de mekaniska. Men så är jag "onormal" med

Permalänk
Medlem

Det var på tiden. Bra att denna teknik utvecklas.

Det är ganska typiskt att folk här som ändå kommer använda mekaniska tangentbord kritiserar denna utveckling.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem

Även om jag kör blåa brytare idag, så har jag inga problem med min Macbook eller mitt gamla Logitech Illuminated. Men en ännu mindre slaglängd (eller?) har jag svårt att tänka mig. Åt andra sidan kanske just känslan är bättre.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar också laptop tangentbord, och vill verkligen inte ha ett mekaniskt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Intressant teknik!
Jag kör mekaniskt själv hemma, men är även förtjust i scissor-knappar, så skulle gärna pilla lite med ett sånthär tangentbord.
Bara de kan få till det robust och stabilt, och inte för mycket motstånd så finns det hopp.. *edit* och en inte alldeles stenhård "bottning"

Lite skeptisk till det där att tangenten "förskjuts" lite när den trycks ner, men det kanske inte spelar nån större roll i praktiken?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Papercut :/

Permalänk
Medlem

Kan kanske göra som med det gamla ps3-tangentbordet där knapparna kunde användas som mus-pad. Tänk att kunna skriva på tangentbordet med swype eller liknande. Ja, värdelöst för de flesta men skulle kunna hjälpa funktionshindrade exempelvis. Kanske går att lägga en tunn film med knappar på en surfplatta och nyttja skärmens touch som tangentbord?

Sen att röra tangenterna i mer än en riktning vid tryck kan nog ge känslan av större rörelse, undrar hur det känns vid upprepade tryck dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Varför ingenting om Synaptics "ForcePad" som de lanserade samtidigt? Verkar sjukt intressant!
http://www.youtube.com/watch?v=mGBvjNKdXHk
http://www.youtube.com/watch?v=3paPy6Nu8gE

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem

Detta är det som jag kommer att kolla efter när jag uppgraderar mig nästa gång!!!

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Med tanke på de mekaniska tangentbordens revival på senare tid känns det som fel väg att gå, folk vill ha tactil känsla i tangentborden. Men givetvis finns det företag som kommer använda detta för designmässiga skäl, att ergonomin suger är lixom skitsamma och dessvärre är deras kunder tyvärr enbart intresserade av yta och loggor...

Tyvärr inte helt rätt. För vissa är mekaniska tangentbord och den medföljande "känslan" som tangenterna ger säkerligen klockrent. Men skulle tro att en lika stor andel inte bryr sig ett skvatt så länge som rätt tecken från rätt tangent kommer upp på skärmen. Mekaniska tangentbord ger ingen ergonomisk fördel heller. Om man gillar eller ogillar handlar enbart om personlig smak. Själv så skyr jag dem pga kostnad och att merparten av dem låter som en skrivmaskin från 70-talet.

Tycker snarare det som Synaptics tagit fram ger tillräckligt med fördelar för att överväga nackdelarna. Föredrar man nått annat att skriva med så är det ju bara att koppla in.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Tangenter utan feeling tror jag blir ett stort no-no. Usch!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Tangenter utan feeling tror jag blir ett stort no-no. Usch!

Jag har också svårt att de att det ska bli någon större hit rent användarmässigt. Vissa användningsområden men inte till att skriva några större mängder på. En haptics liknande lösning på tangenterna skulle nog kunna lyfta det hela till en annan nivå dock.

Permalänk
Medlem

Gillade att long press gav Caps

Permalänk
Medlem

Bra att tekniken går framåt men gud vad oskönt det måste vara att skriva på det, typ ingen dämpning alls.

Permalänk
Medlem

Det där verkar ju ännu sämre än de vanliga totalruttna tangentborden på bärbara. Bra jobbat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Intressant även om jag är mycket skeptisk till hur känslan blir, nå det blir att testa tangentbordet när det kommer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

pga. att det är på tapeten? Apple har bettet sig som ett patenttroll de senaste åren och skulle inte förvåna mig om de även på något vänster, fått ett patent som lyckas involvera ALLA sorters tangentbord.. Men tillbaka till topic.

Ser mer och mer lovande ut.. Bärbara blir mer "bärbara" om jag säger så

Fast den här nyheten har inget att göra med Apple överhuvud taget. Varför komma in och kasta skit på dom här utan någon vidare anledning bara för få lite skit snack... Detta startar bara onödiga bråk i en tråd som egentligen skulle vara väldigt lugn. Fruktansvärt onödigt och omoget (oavsett ålder).

OnT: Grymt tagentbord! Ser fram emot att testa något sådant, men tycker dock inte laptops behöver bli tunnare...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk

Ett välkommet steg i utvecklingen. Svårt att avgöra hur sköna tangenterna är att skriva med innan man fått testa, men om dom är någorlunda lika nuvarande tangenter så känns detta som ett rätt steg helt i fas med rådande utveckling på laptop-fronten.
Skulle kunna bli en hit inom marknaden för bärbara datorer.
Dock lär det knappast vara speciellt många konsumenter som bryr sig om denna tekniken om man går från bärbart till stationärt, känner mig rätt ensam om att föredra lågprofilstangentbord till stationär.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Skrivet av frozrr:

Fast den här nyheten har inget att göra med Apple överhuvud taget. Varför komma in och kasta skit på dom här utan någon vidare anledning bara för få lite skit snack... Detta startar bara onödiga bråk i en tråd som egentligen skulle vara väldigt lugn. Fruktansvärt onödigt och omoget (oavsett ålder).

OnT: Grymt tagentbord! Ser fram emot att testa något sådant, men tycker dock inte laptops behöver bli tunnare...

Kan ju ha att göra med att random mac-talibaner brukar skriva i trådar som handlar om windows typ "Köp en mac så slipper du skiten" och liknande saker. Försvarar inte att nån skrev om apple här, men detta pågår från båda"lägren" och kommer antagligen fortsätta så länge SweC finns kvar.

OnT: Så är jag aningen skeptisk till att det ska vara skönt även om jag ingår i kategorin som gillar "laptop" tangentbord även till stationära, men har ett litet hopp om att dom kanske fått en skön känsla i dessa ändå, så tål att prövas på iaf.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS