Permalänk
Medlem

[Ubuntu] Problem med Flash

Hej,

Jag kör Ubuntu 12.04, och har installerat Adobe Flash från Software Center. Jag har även två skärmar; en med upplösningen 1920x1080, och en sekundär med upplösningen 1280x1024. Dessa kör jag bredvid varandra, dvs jag klonar ej skärmbilden eller liknande.

När jag spelar upp denna video hos TGWTG och sätter på fullskärm medan jag har webläsaren på min stora skärm, spelas den automatiskt upp i fullskärm på den lilla skärmen.
När jag sedan spelar upp denna video hos SpoonyExperiment spelas bilden upp på den stora skärmen med webläsaren på som den skall.
...och när jag spelar upp en Youtube-video (ej HTML5), spelas det upp på samma skärm som webläsaren är på, men bilden skalas inte upp så att den möter skärmens väggar i fullskärm, utan blir lika stor som maxupplösningen jag kan välja för den specifika videon, men med ett minimum på 1280x720 pixlar. Dvs, om det inte går att välja "1080p" eller "Original" för den videon, blir det stora svarta kanter runt bilden i fullskärm.
Edit: skärmdump

Jag har testat att byta plats på DVI-sladdarna på mitt kort utan resultat, samt jag har CCC installerat.

Vad är grunden till problemet, och hur kan jag lösa det?

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Upplever samma sak och det ända jag kan säga är att flash under Linux kan vara... problematiskt.
Eftersom flash är stängd mjukvara som inte inte verkar prioriteras särskilt högt av Adobe tror jag inte du kan göra så mycket åt saken. Testa att använda HTML5 spelaren istället vettja!

Permalänk
Medlem

Flash är döende, och jag kan inte säga att det är något dåligt. Som Le-Linux sa, använd Youtubes HTML5-spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet är att många andra hemsidor fortfarande håller sig till Flash. Får väl ta och ladda ned filmen med DownloadHelper tills HTML5 är implementerat till fullo...

Visa signatur

Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Problemet är att många andra hemsidor fortfarande håller sig till Flash. Får väl ta och ladda ned filmen med DownloadHelper tills HTML5 är implementerat till fullo...

Vet att det är lite bökigare, men det finns annars väldigt bra standaloneklienter som både kan spela och ladda ner klippen.
Kolla in Minitube, http://flavio.tordini.org/minitube - drar mindre CPU-kraft och lider inte av samma screentearingproblem som Flash har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Le-Lunix:

Vet att det är lite bökigare, men det finns annars väldigt bra standaloneklienter som både kan spela och ladda ner klippen.
Kolla in Minitube, http://flavio.tordini.org/minitube - drar mindre CPU-kraft och lider inte av samma screentearingproblem som Flash har.

Nackdelen är att programmet endast stöder Youtube, som ju redan har implementerat HTML5. Det är resterande Flash-videos på internet som man (läs jag) vill kunna spela upp felfritt utan att behöva ladda ned hela filen först. :]

Visa signatur

Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Nackdelen är att programmet endast stöder Youtube, som ju redan har implementerat HTML5. Det är resterande Flash-videos på internet som man (läs jag) vill kunna spela upp felfritt utan att behöva ladda ned hela filen först. :]

Det är sant - men Flash is Flash, la la la lala!