Uppgradera till Sapphire Radeon HD 6870

Permalänk
Medlem

Uppgradera till Sapphire Radeon HD 6870

Hej!

Jag har en dator med ett gammalt Sapphire Radeon HD4850 Toxic och tänkte nu byta upp mig till ett HD 6870 istället. Problemet är bara att jag har ganska trångt med plats i chassit, som är ett Antec Sonata III 500 med ett ASUS P7P55D moderkort. Operativsystem är Windows 7 64-bit.

Det jag funderar över är om det kan vara värt att helt enkelt plocka bort ljudkortet. Jag har i nuläget ett gammalt Soundblaster X-Fi extreme gamer. Mina högtalare är ett par stereohögtalare av märket Creatives Gigaworks T40 II. Min bildskärm är en gammal Benq G2200WA. Så mina frågor är:

1. Är det någon märkbar försämring av att använda grafikkortets inbyggda ljudsystem jämfört med hur jag gör nu?
2. Hur kopplar man för att få ut ljud från datorn? Sladd mellan grafikkort och moderkort, och så högtalarsladden i moderkortet? Är grafikkortets ljud bättre än det som finns inbyggt i moderkortet?
3. Nästa steg blir väl att skaffa en ny bildskärm också, bör man satsa på en skärm med HDMI-anslutning för att få ut mesta möjliga av grafikkortet?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Medlem

Du kan bara få ut digitalt ljud ur grafikkortet. Med andra ord behöver du en receiver för utnyttja grafikkortets ljudutgång.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Okej. Fast att koppla högtalarna direkt till moderkortet borde väl funka lika bra antar jag. Någon som vet om man behöver koppla eller ställa in något särskilt för att det ska funka? Alltså både med sladdar och i Windows 7. Moderkortet är alltså ett ASUS P7P55D.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thobbs:

Okej. Fast att koppla högtalarna direkt till moderkortet borde väl funka lika bra antar jag. Någon som vet om man behöver koppla eller ställa in något särskilt för att det ska funka? Alltså både med sladdar och i Windows 7. Moderkortet är alltså ett ASUS P7P55D.

Nej, det ska inte vara några problem. Du kan ju testa redan nu, vettja

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H