Till alla fanboys och alla andra som känner sig ha en relation till Sweclockers

Permalänk
Medlem

Till alla fanboys och alla andra som känner sig ha en relation till Sweclockers

Jag började min tid här på Sweclockers 2001 i förhoppningar om att få hjälp med de problem jag hade när jag började överklocka. På den tiden fick jag verkligen objektiv och trevliga svar, så att mitt val att bli medlem på Sweclockers har lärt mig mycket är inget jag soppar under mattan.

Jag slutade att överklocka runt 2006-2007 och blev därefter väldigt inaktiv här i forumet, jag har dock de senaste två åren börjat läsa allt mer på Sweclockers igen och kan inte mer än bli förvånad över vilken stämning en del nyheter/trådar bringar fram hos folk.

Under den senaste tiden har jag fått synen av att det finns betydligt mer militära och i många fal korkade "anti Apple-fanboys" än vad det faktiskt finns "Apple-Fanboys". Det sägs mycket och det fabriceras väldigt mycket så kallad "fakta", en nyhet spårar snabbt ur och blir mer eller mindre en smutskastning mellan olika irrationella personer.

Varför finns det fanboys? Vad får en person att inte ha ett öppet sinne utan blint hävda att han har rätt även om personen i fråga förmodligen har hittat på det denna skrev 10min innan?

Permalänk

Jag tycker inte fanboysen är så allvarlig om man bortser från just företaget Apple.
Apple är i sin tur ett företag som berör väldigt många, då vissa spenderar en väldigt massa pengar på deras produkter andra är fly förbannade på att företaget motverkar konkurrens och förstör för de produkter som de vill köpa. (stämningar)

Sedan om Apple är värre än andra företag på att motverka konkurrens och att de har lagligt stöd för detta är en annan femma, det jag ville poängtera var att företaget Apple väcker många känslor och då är det naturligt att debatten blir som den blir. Andra Stämningar såsom Samsung emot Motorola, ja det påverkar oss konsumenter inte så mycket.
Förutom detta så utvecklar Apple sin programvara emot en riktning som vissa gillar och andra ogillar och det handlar då lite om att stödja denna "riktning" eller inte.

Jag tycker Apple debatten förhåller sig ungefär likadan med andra debatter som också väcker starka känslor och detta är inget som har kommit nu på senare tid.
Bortser man ifrån Apple, ja då ser jag inget större problem med fanboysism. T.ex. en stor del på forumet håller väl på Amd och vill att det ska gå bra för dem, men när de väl köper så väljer de en Intel. (vad jag har tolkat det som)
Detsamma gäller grafikkort, hårddisk, moderkortstillverkare etc, min uppfattning är att folk byter märke allteftersom vilket märke som bäst uppfyller deras krav. Btw undra vilket hårddisktillverkare som har mest fanboys på sweclockers för tillfället? Själv gillar jag IBM, på min IBM Deathstar går det nästan att grilla korv på och om det inte skriker om bra kvalité så finns det inget som har bra kvalité!

*edit*
Sedan får man ej glömma att forumet består till stor del av gamers, som då naturligt ser ner på produkter som fungerar dåligt med spel. T.ex. klagar på datorer från elkejdor för att de enligt dem har överdriven dyr processor och minne i förhållande till grafikkort. I.o.f.s. så marknadsförs dessa datorer ibland som speldatorer, när de borde marknadsföras som kontorsmaskiner.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag är ingen fanboy men blir irriterad när jag hör skitsnack från Apple... Det enda som Apple utskiljer sig med från mängden är att dom säljer samma skräpp som alla andra för dubla priser och kommer med snack om ny design osv. Apple har inte ändrat sin design sen flera år tillbaka... antingen har du en mac pro som ser likadant ut eller en Iphone/Ipad/Ipad som ser också likadana ut... Visst kan man kräva lite mer betalt för ny design men att fortsätta med det i 5 år och använda samma argument?!

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Skrivet av Tomas_88:

Jag är ingen fanboy men blir irriterad när jag hör skitsnack från Apple... Det enda som Apple utskiljer sig med från mängden är att dom säljer samma skräpp som alla andra för dubla priser och kommer med snack om ny design osv. Apple har inte ändrat sin design sen flera år tillbaka... antingen har du en mac pro som ser likadant ut eller en Iphone/Ipad/Ipad som ser också likadana ut... Visst kan man kräva lite mer betalt för ny design men att fortsätta med det i 5 år och använda samma argument?!

Samma skräp? Om det är någon tillverkare som säljer "annan skräp" inom persondatorer och mobiltelefoner så är det Apple, då de skickar med egenproducerad operativsystem/mjukvara, där operativsystem/mjukvara är det användaren mest märker av, såvida man inte ska avinstallera denna och köra tredjepart såsom linux.

Angående Apple dyr, så köper man ett helhetspaket, där hårdvaran enbart är en viss del av kostnaden. För användare som inte har ett behov av denna supportade helhetslösning med Macos, så blir såklart datorerna inte prisvärda. För användare som vill ha helhetspack, så är det alltid en fråga om det är värt att betala så mycket mer för att få Macos, speciellt för de användare som lika förbaskat måste använda en massa windowsapplikationer.
Det jag har emot Apple med detta området är inte företaget utan folk som är besatta av varumärket såsom många andra märken, jag tycker dock folk får skylla sig själva om de lägger ut för mycket pengar på märkessaker. -Jag bryr mig inte om ifall ett företag tar 1000kr, 3000kr eller 10 000kr för ett jeans, det är upp till de själva att avgöra. Samma liknelse gäller Apple, där man kan hävda att 10 000kr jeansen inte är samma jeans som 199kr jeansen på överskott. Alltså som denna jeansklassiker: http://www.youtube.com/watch?v=zpzbCpw40Fs

Design så finns det inget mening att ändra på ett fungerande koncept bara för ändringens skull, däremot bör alla företag leta efter förbättringar och då ändra, precis såsom Apple gör. Min åsikt är snarare att dessa designnissar saboterar för oss som vill serva utrustning, där de gör en massa olika lösningar bara för att de ej har något annat för sig. Och det då blir skitjobbigt att få tag på reservdelar, vilket kanske är en av poängen.

*edit*
Argumentet att Apple är dyr och därför befogar "hat emot varumärket" tycker jag alltså inte är bra, detta arguments brister märker man direkt om man jämför emot vad som helst. Likaså tycker jag inte man kan beskylla Apple på att lura på fattiga sina produkter, utan "hypen Apple" har skapas och styrs på egen hand. Där man kan vara kritisk emot att hypen är så stor och tycka att folk borde köpa andra produkter istället, speciellt folk som har dåligt ställt och köper en Iphone på avbetalning. Fast detta är ju inget Iphone unikt, samma visa var det med platt-tvar för 5år sedan, folk bytte tv på avbetalning främst för att tvn skulle vara mindre tjock, när de borde ha lagt pengarna på ett gymkort istället och gjort sin mage mindre tjock.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag tycker inte fanboysen är så allvarlig om man bortser från just företaget Apple.

Jag ser det som att låt folk vara fanboys men när de börjar förstöra i forum etc det är då jag blir irriterad, och det som irriterar mig är alla fanboys som inte inser att de är fanboys och kritiserar apple fanboys som oftast inte är otrevliga eller förstör.

Så faktum är att jag inte bryr mig om Apple, Apple är ett företag och hade det vart dåliga så hade de inte funnits, punkt slut. Det finns ingen anledning att diskutera Apple om och om igen, de är här för att stanna.

Angående pris diskussionen som kommer upp i denna tråd så bevisar det bara min första förvåning, ni klagar så förbannat på Apple att det förlöjligar er själva. Varför tar ni ens upp det? Vad kommer det ifrån och vart hör det hemma i denna tråd?

Det är som ett gäng 15 åringar som inte kan acceptera andras åsikter eller tycke i något de själva inte anser finnas något värde i. Och faktum är att ni är värre fanboys än de fanboys ni kritiserar.

Permalänk
Medlem

det är 90-talisternas fel!

Permalänk
Medlem

Tycker själv väldigt mycket om Apple och deras iOS, men för de så skriver jag inte skit om Andriod. Men har själv sett många många fler "anti Apple-fanboys" precis som du skriver.

Såg ett roligt inlägg igår där Petter från Gamereactor skriver ett blogginlägg, största anstormningen. Underhållande kommentarer, folk är experter på allt. Vilken expertis vi har i detta land!

http://www.gamereactor.se/blog/petter/394251/#comments

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Samma skräp? Om det är någon tillverkare som säljer "annan skräp" inom persondatorer och mobiltelefoner så är det Apple, då de skickar med egenproducerad operativsystem/mjukvara, där operativsystem/mjukvara är det användaren mest märker av, såvida man inte ska avinstallera denna och köra tredjepart såsom linux.

Angående Apple dyr, så köper man ett helhetspaket, där hårdvaran enbart är en viss del av kostnaden. För användare som inte har ett behov av denna supportade helhetslösning med Macos, så blir såklart datorerna inte prisvärda. För användare som vill ha helhetspack, så är det alltid en fråga om det är värt att betala så mycket mer för att få Macos, speciellt för de användare som lika förbaskat måste använda en massa windowsapplikationer.

Med skräp menar jag hårdvara och jag fattar inte heller varför skulle dom ta så jäkla mycket betalt för mjukvaran. Visst, snow leopard är ju kanske mer användarvänlig än windows men det betyder ju bara att den är mer begränsad, det finns ju bara en viss antal förinställda alternativ att välja bland, känns som en lösning för hjärndöda... Det handlar bara om namn, hade dom satt mac märke på en äggklocka så hade den gått för 1000 kr per st och då hade man antagligen snackat om innovativ design och användarvänlighet...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Skummat igenom tråden lite, så kanske har blivit nämnt innan. Vad jag tycker många bortser från när det gäller priser på, ja allt egentligen, är faktiskt att allt som finns här i världen kräver tanke bakom det hela, i vissa fall mer eller mindre. Det är ju inte endast tillverkningskostnaden som skall tas in i priset.

När det gäller fanboys och antifanboys så tycker jag även där att det gäller att se till behov och utbud. Jag valde min iPhone på grund av att ,från vad jag har hört, är få problem med dem, just på grund av att dom är så pass låsta och kontrollerade. I detta fall var detta något jag valde framför valmöjlighet. Behov och utbud.

Jag själv är en windowsanvändare och skulle aldrig kunna tänka mig att byta ut min stationära mot en iMac tex. Däremot skulle jag inte välja något annat än en MacBook av något slag när det kommer till bärbart, just på grund av de efrarenheter jag haft med Mac vs PC. Går inte att räkna gångerna då jag svurit över de laptops jag har använt medans Macarna funkar bra.

Men väldigt mycket bygger ju på personliga preferenser, som allt annat i världen.

Permalänk
Skrivet av gonace:

Jag ser det som att låt folk vara fanboys men när de börjar förstöra i forum etc det är då jag blir irriterad, och det som irriterar mig är alla fanboys som inte inser att de är fanboys och kritiserar apple fanboys som oftast inte är otrevliga eller förstör.

Frågan är om de som kritiserar Apple direkt kan räknas som fanboys? Jag ser många som vräker ut sig androidfanboys till folk som kritiserar Apple, utan det minsta fundera på om vederbörande kanske är en windows Phone fanboy?
Så jag skulle kalla dem för "Anti Apple people", "Anti Applefanboys" eller vad man nu kan kalla dem? Det handlar alltså om ett "hat emot" ett varumärke, snarare än att folk gillar så starkt ett annat märke.

Skrivet av gonace:

Så faktum är att jag inte bryr mig om Apple, Apple är ett företag och hade det vart dåliga så hade de inte funnits, punkt slut. Det finns ingen anledning att diskutera Apple om och om igen, de är här för att stanna.

Det finns stor anledning att diskutera Apple på ett datorforum, kanske inte i varenda tråd som inte alls berör Apple för fem öre. -Vad jag sett så kommer Apple Off-Topic in i lite trådar här och där.
Dessutom blir Apple-nyheter förstörda, då hela en stor del av debatten handlar om Apple som företag vilket kunde hållas som en separat tråd. Liksom när nya Windows 8 kommer, så vill nog inte windowsfolket tjabbla om vad MS är för företag, vi vill istället diskutera nyheter i senaste windows.

Skrivet av gonace:

Angående pris diskussionen som kommer upp i denna tråd så bevisar det bara min första förvåning, ni klagar så förbannat på Apple att det förlöjligar er själva. Varför tar ni ens upp det? Vad kommer det ifrån och vart hör det hemma i denna tråd?

Jag håller med att priset på Apple produkter inte hör i denna tråd.

Skrivet av gonace:

Det är som ett gäng 15 åringar som inte kan acceptera andras åsikter eller tycke i något de själva inte anser finnas något värde i. Och faktum är att ni är värre fanboys än de fanboys ni kritiserar.

Håller med, samtidigt tror jag det ligger en hel del i att folk vill att det ska gå bra för den produkten de gillar. Det finns många som ser farvågor med Apples framfart och inte gillar att de har fått så stor makt.

*edit*
Men som jag tidigare skrev, Apple är ett unikt fall där vi nog får hållas med att det idag väcker många känslor. Bortsett från Apple, ja då upplever jag fanboyismen som försumbar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av malte:

det är 90-talisternas fel!

Dra inte alla av oss över en kam!

Förövrigt tycker jag ändå att SweClockers har ett av de bättre forumen där ute.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

(Tog bort alla citat då svaret blev enormt)

Jag håller med i mycket av det du säger, jag tycket inte att det är att vara fanboys bara för att man väljer att kritisera ett företag. Detta betyder dock inte att man inte är en fanboy för det, i många "Apple"nyheter/trådar ser man samma personer kritisera exakt samma saker, alltså är det en fanatisk anti-apple agenda man antagit sig.

Det är där jag personligen drar skillnaden på att diskutera och faktiskt trakassera en nyhet/tråd, personligen kan jag inte förstå hur man kan ta ett hat eller kärlek till så höga nivåer för något som faktiskt bara är ett objekt.

Det måste jag ändå se som något negativt och i mina ögon ett "anti"-fanboy beteende. Men jag vet inte, kanske är jag som är bitter?;)

Ps. Håller med dig om att Apple är unikt, men vi borde alla kunna föra en kreativ diskussion utan dessa ibland fanatiska (åt båda hållen) uttalanden som inte är grundade i något annat än sin egna uppfattning. Ds.

Skrivet av Tomas_88:

Med skräp menar jag hårdvara och jag fattar inte heller varför skulle dom ta så jäkla mycket betalt för mjukvaran. Visst, snow leopard är ju kanske mer användarvänlig än windows men det betyder ju bara att den är mer begränsad, det finns ju bara en viss antal förinställda alternativ att välja bland, känns som en lösning för hjärndöda... Det handlar bara om namn, hade dom satt mac märke på en äggklocka så hade den gått för 1000 kr per st och då hade man antagligen snackat om innovativ design och användarvänlighet...

Så du menar att man är hjärndöd om man väljer OS X? I så fall hänger jag inte riktigt med, eller så uttalar du dig bara på ett konstigt sätt (15 års varning). Jag kör själv Windows 7 men tycker Mac OS X är betydligt simplare och lättare att förstå, perfekt för den som inte är så haj på datorer eller för den som inte har tid eller lust att sitta och pilla runt i operativsystemet.

Och även fast jag inte har en Mac så tycker jag ta mig fasen de är betydligt "snyggare" än någon annan märkesdator du kan få tag på i dagsläget. Köper man tex en bärbar hade jag aldrig köpt en HP/Dell/Acer etc, de kastar med så mycket skräp att man blir galen. Och jämför priset på Windows 7 och Mac OS X så ser man lätt en enorm skillnad.

Detta är ett val och det är ett val man själv får göra, det gör inte någon till sämre än någon annan och påverkar inte om man bör kallas hjärndöd eller inte, för har man möjlighet att välja om man vill köpa en Mac eller köpa en dator med Windows, någon linux dist etc så är man förmodligen inte hjärndöd.

Permalänk
Medlem

Är väl inte så konstigt om man är sur för att man inte har råd med Apple-produkter och istället får nöja sig med kopior från asien (Samsung). Detta är ett klassiskt psykologiskt försvar som kallas för reaktionsbildning (http://sv.wikipedia.org/wiki/Reaktionsbildning).

Visa signatur
Permalänk

Inte konstigt att det blir fan boy bråk i apple trådarna. Jag har vart medlem här ett par år, 95% av alla stämmningar är av Apple och 5% av företag som stämmer Apple för att Apple stämt dom. Har inte någon direkt fakta men om de bilder som är i stämmnings trådarna stämmer så stämmer Apple alla.

Så ja av vad jag har läst så är Apple företaget skit däremot är deras mobila produkter bra.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Inte konstigt att det blir fan boy bråk i apple trådarna. Jag har vart medlem här ett par år, 95% av alla stämmningar är av Apple och 5% av företag som stämmer Apple för att Apple stämt dom. Har inte någon direkt fakta men om de bilder som är i stämmnings trådarna stämmer så stämmer Apple alla.

Så ja av vad jag har läst så är Apple företaget skit däremot är deras mobila produkter bra.

Nja. Apple räknas väl som världens mest stämda företag. Sedan är det väl roligare att skriva artiklar om när Apple stämmer, snarare än när de blir stämda vilekt gör att det "verkar" som bara Apple stämmer.

Att börja tänka i form av over- och underdogtermer när det gäller giganter som Apple, Samsung, Google och liknande företag som har en omsättning som mindre länders BNP blir lite konstigt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av nikce:

Nja. Apple räknas väl som världens mest stämda företag. Sedan är det väl roligare att skriva artiklar om när Apple stämmer, snarare än när de blir stämda vilekt gör att det "verkar" som bara Apple stämmer.

Som sagt min fakta är inte 100%. Viktigt att du sa det, det är oftast stämmningar från just Apple som det skrivs om och detta gör att det bara är Apple som stämmer andra företag... har själv inte så stor koll men detta gör ju Apple till värst vilket dom kanske är eller kanske inte

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Tillbaka till ämnet:

Det är egentligen mycket enkelt: Prestige/Ego.

1. Av någon anledning har jag gjort ett val av produkt, jag tyckte kanske att en iPhone var snyggast bland smartphone (wow, vitt!) eller så kanske de coola killarna på Sweclockers bara köper Corsair-nätaggregat.

2. Någon säger att produkten jag har valt inte är lika bra som alternativ Y.

3. Då har jag två vägar att gå:
3a. Jag försvarar mig/mitt val/företaget som tillverkar pryl X jag har skaffat - detta är ju en attack på mitt omdöme, då jag i så fall inte skulle ha gjort det bästa valet.
->Fanboyism.

3b. Jag accepterar möjligheten att jag inte har gjort det bästa valet, accepterar att jag inte behöver göra något åt det eftersom jag är nöjd med vad jag har, samt kollar runt lite mer nästa gång jag ska införskaffa något.

Lite intressant läsning i ämnet:
http://youarenotsosmart.com/2010/05/19/fanboyism-and-brand-lo...

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.