Köprådsdelen har spårat ur totalt..

Permalänk
Medlem

Köprådsdelen har spårat ur totalt..

I min mening går det inte längre få hjälp, information eller vettiga kommentarer ifrån kompetenta användare i den här delen av forumet då det har totalt exploderat med "vad ska jag göra av mina 5000kr?" -trådar. Nu undrar du antagligen varför jag skulle fått hjälp när jag inte ens har frågat om hjälp då jag varken skapat en tråd eller postat en kommentar på senare tid. Men det fanns faktiskt en tid då man inte ens behövde vara medlem på det här forumet för att lära sig vissa saker eller att bara snabbt få veta vilken tekniskt pipande pryl man ville ha..

Varför använder folk inte längre denna länk när de behöver hjälp att hitta en gamerlaptop?
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9...

Varför har vi inte större användning av denna tråd till övriga laptops inom andra intresseområden?
http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Det är ju fullständigt absurt att användare efter användare ska ignorera de enda två fastklistrade trådar som vi har. Varför använder vi inte det vi redan har innan vi börjar skapa nya och varför har vi inte rekommenderade datorer för olika intresseområden och prisklass fastklistrade?

Så speciell dator ska du inte ha så du behöver skapa en tråd om det. Jag förstår om du ska ha en dator till din lillasyster och den måste vara rosa, lila och ha små hästar på. Men ska du ha en dator som du ska spela på för 7000kr så finns det nog troligtvis någon annan i universum som kanske har köpt en liknande dator samma månad och faktiskt är medlem på sweclockers. Det samma gäller dig som ska köpa en dator för 6000kr och bara vill ha den till plugg, kolla film och surfa men ende vill ha det bästa för pengarna.

Användare, använd det som är fastnålat. Läs kommentarer från andra trådar! Fråga i andras trådar om du har liknande ärende!

Sweclockers, ni kan städa upp den här delen av forumet så mycket bättre, ge tips innan det blir en sån här översvämning. Uppdatera med laptops för varje kvartal och i två olika trådar där surfdatorn är en och gamerdatorn en. Eller något som får ordning på detta kaos!

Mvh

Permalänk
Medlem

Tack för denna post! Det känns som att vissa trådar måste ha låsta och nålade inlägg som förklarar basprincipen på CPU-sockel och att det måste passa och sådant. Användare är ju också ombedda i forumreglerna att söka efter en tråd som innehåller potentiella svar till ens fråga och om man inte hittar det, DÅ skapar man en tråd.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Avstängd

Ja, även forumdelen för stationära datorer ser ut såhär. Moderatorerna får väl lägga större vikt på att få folk att
1. Läsa klistrade trådar/guider
2. Lära sig söka i forumet.

Permalänk
Skrivet av Sometime:

Ja, även forumdelen för stationära datorer ser ut såhär. Moderatorerna får väl lägga större vikt på att få folk att
1. Läsa klistrade trådar/guider
2. Lära sig söka i forumet.

Moderatorerna har väl säkert fullt upp ändå, det är väl därför dom söker en ny moderator för att underlätta lite i forumet.

http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/a...

Permalänk
Medlem

Alla användare är universums center och det är bara svaret på egna trådar som räknas, och nä, det är inget specifikt för swec, inte en kotte läser en klistrad tråd längre, och söka tar för lång tid.
(jag kan vara lite elak när folk skriver att dom inte sökt av den anledningen, jag väntar en dag eller två innan jag svarar )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv

Det har varit så här i minst två år. Jag var mycket aktiv i köprådsforumet förut.

Jag gav feedback till Swec redaktion och de försökte ändra lite i forumet, men det ändrades tillbaka till det vanliga rätt fort.

Jag ser ingen annan lösning än att man har nya regler för köprådsorumet och får varning om man skapar ny tråd när det redan finns kanske 5st till precis under ditt, med "speldator för 6000kr". Och sen kanske 10-20st för "speldator 7000-8000" kr.

Jag ger aldrig råd där längre för ens råd som man lägger som tid på, att lägga ihop paketet, och förklara varför just de delarna är valda, - tråden begravs av allt brus av nya trådar.

Med andra ord: Din hjälp blev nästan meningslös då den hjälpte så få personer, men att den hade potential att hjälpa så många fler.
Det skulle behövas:
- Votefunktion. Bra trådar skall hamna högre upp i minst en vecka. Annars begravs bra trådar. Och ens hjälp och investerad tid är meninglös.
Tänk om sweclockers nyheter om ny fredgspanel eller ny grafikkortsrecension skulle missas att läsas av många läsare pga nya "skräp nyheter" hade släppts på siten så man såg inte att det hade släppts ny recension. Helt oacceptabelt på hemsidan. Men sanning och verklighet på köprådsforumet.
Klistrade trådar är för "evigt" eller tills man tar bort klister. Så det är inte praktiskt alls då det kräver stor manuellt arbete.
En votefunktion skulle vara automatisk då många användare gör jobbet att vota, och scoren på votsen tas bort efter en vecka kanske, kanske två. Detta skulle göra köprådsforumet mycket bättre.
- En kategori för varje syfte: Speldator, renderingsdator, server
- En Subkategori för varje tusenlapp: 1000kr-15000kr (endast datorn)
- En kategori för "så dyr dator som möjligt" då trollen gör sådana regelbundet. Det är faketrådar. Och de hävdar till in i det sista att det inte är fake. De vill ha uppmärksamhet och status bara. De skapar gärna så dåliga paket som möjligt för sina 20-40.000kr för att irritera folk. Det förstör allt. Köprådsforumet känns så oseriöst med de trådarna. Låt dom ha sådana trådar om de postar dom i rätt kategori. Om de postar dom i fel kategori så ge dom ban.

Men sweclockers redaktion har inte tiden att styra upp detta tror jag. Eller så är de inte aktiva i köprådsforumet och har inte kollen. Tråkigt vilket som.

Jag skulle inte vara världen bästa moderator då jag är allergisk mot bullshit. Men jag skulle fan styra upp köprådsforumen 100x bättre om jag hade tillgång till dess forumstruktur med kategorier. Nu är det en jäkla röra med kategorier från tidigt 2000 tal där allt läggs i samma kategori.
Sorry, men jag blir upprörd.

Permalänk
Moderator
Moderator

*flyttat tråden till feedbackforumet*

Även om den riktade sig till användarna som postar i köprådsdelen så är chansen rätt liten att de skulle läsa denna tråden tyvärr, bättre om vi lägger in den här så redaktionen kan läsa och diskutera om den. Andreas själv har läst den och bett oss fundera på åtgärder som kan genomföras utan programmeringsstöd (det dröjer lite för länge till nästa uppdatering av hemsidan för att det ska vara praktiskt att vänta).

Det behövs en ändring fortare än så. Köprådsdelen är en av de mest värdefulla resurserna på forumet, det är den delen med högst tryck och högst antal förstagångspostare. Det är viktigt att bemöta dem bra. Vi kan inte prisa de som hjälper till i det forumet högt nog!

Jag kan inte lova en åtgärd genast men det är uppenbart att vi måste bättra på den delen av forumet, driver en diskussion med red nu. Vi ska i vilket fall lägga mer ansträngning med moderingsåtgärder där.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Vad användaren vill ha.

Nu ska vi hård dra det och faktiskt komma fram till den optimala lösningen på alla dessa köpråds-trådar.

Vad vill nu dessa trådskapare ha egentligen?

Jo de vill logga in på sweclockers och läsa högst upp på köpråds forumet för tex. laptops att
XXXX är just nu det absolut bästa köpet i prisklassen xxxx till xxxx kr. Finstilta om varför kan man klicka på efteråt om man orkar.

En enda rad vill de läsa och de vill ha denna information omedelbart på första sidan.

För att detta ska fungera måste det alltså sitta experter som röstar fram bästa möjliga köpråd för varje prisklass och även för varje individuellt önskemål. Eller också låter man forummedlemmarna själva rösta fram bästa möjliga kombinationer och låta dem sortera in dem efter önskemål också. Fördelen med detta är att varje ny uppdatering behöver bara ske en enda gång per tidsperiod och samtliga användare kan få tillgång till denna information utan att behöva skapa några trådar.

Samma system bör finnas på alla forum där informationen man söker skall vara dag-aktuell, snabbt och enkelt att hitta.
Med detta system kommer man aldrig behöva skapa några nya trådar. Informationen man söker står ju direkt framför näsan varje dag.

Vill man fortfarande köra med klistrade regler före eventuellt trådskapande bör denna klistring läsas som pop-up fönster när man skapar tråden.

Som ett exempel på programmeringslösning bör en köpråds sida innefatta en databas som uppdateras regelbundet av forum medlemmarna själva, alternativt de företag som vill få reklam här och därmed fortlöpande uppdaterar denna databas.
Användarna klickar bara in vad de har för önskemål och prisklass och svaret poppar upp som en stor blobb mitt på skärmen och alla är jättenöjda och glada, både företag, sweclockersredaktionen och användarna.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Moderator
Moderator

*ändrade titeln*

Det är riktigt bra idéer som förs fram och de får vi tänka på när nästa version av hemsidan men vi kommer inte att kunna skapa en databas tyvärr i stil med det sista förslaget med befintlig forumstruktur.

Om vi gör följande, skulle det bättre på läget?

1. Hårdare moderatorbevakning av köpråd (fortfarande trevlig framtoning förstås).

2. En klistrad paket tråd med spoilers för varje prisklass. Dessa paketen kan medlemmarna hjälpa till att ta fram i tråden så moddar vi in dem.

3. Andra åtgärder inom existerande forumstruktur?

Vad missar vi med denna kompromisslösning?

Den är inte så proaktiv, tycker egentligen att en popup vid första tråden i köpråd vore fint. Popup kunde innehålla dels info om hur man skapar en bra tråd, hur man söker och en länk till pakettråden.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Medlem

Jag måste erkänna att problemet har fått större respons än vad jag vågat hoppas på och att de idéer som uppkommit är väldigt värdefulla för hur forumet kan användas men framförallt växa. Tänk er själva att kunna förse allmänheten eller den något mer intresserade med snabb och korrekt information om exakt vad de ska köpa och varför. Personen ifråga skulle inte behöva gå och prata med en helgjobbande gymnasieelev på elgiganten eller göra onödiga trådar på Sweclockers. Vemsomhelst kan få hjälp exakt närsomhelst!

De två första punkterna låter väldigt bra Lan! Jag håller förövrigt med om Popup-delen, jag tror det hade fungerat väldigt bra.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kaptengrek:

Jag måste erkänna att problemet har fått större respons än vad jag vågat hoppas på och att de idéer som uppkommit är väldigt värdefulla för hur forumet kan användas men framförallt växa. Tänk er själva att kunna förse allmänheten eller den något mer intresserade med snabb och korrekt information om exakt vad de ska köpa och varför. Personen ifråga skulle inte behöva gå och prata med en helgjobbande gymnasieelev på elgiganten eller göra onödiga trådar på Sweclockers. Vemsomhelst kan få hjälp exakt närsomhelst!

De två första punkterna låter väldigt bra Lan! Jag håller förövrigt med om Popup-delen, jag tror det hade fungerat väldigt bra.

Vi får se vad som går att genomföra bara, än så länge har ni fått ta del av mina funderingar och vad jag skulle vilja se - diskussionen pågår. Red och forumledningen lyssnar alltid men det är tyvärr en fråga om resurser också. En driftskostnadseffektiv lösning har alltid större chans att genomföras. Till exempel en pakettråd. Om moderatorna bara behöver uppdatera en klistrad tråd med paket från användarna själva så är det rätt effektivt i min personliga åsikt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lan:

*ändrade titeln*

Det är riktigt bra idéer som förs fram och de får vi tänka på när nästa version av hemsidan men vi kommer inte att kunna skapa en databas tyvärr i stil med det sista förslaget med befintlig forumstruktur.

1. Hårdare moderatorbevakning av köpråd (fortfarande trevlig framtoning förstås).

2. En klistrad paket tråd med spoilers för varje prisklass. Dessa paketen kan medlemmarna hjälpa till att ta fram i tråden så moddar vi in dem.

Den är inte så proaktiv, tycker egentligen att en popup vid första tråden i köpråd vore fint. Popup kunde innehålla dels info om hur man skapar en bra tråd, hur man söker och en länk till pakettråden.

Utan bakomliggande förbättring av forumstrukturen med subkategorier så blir det som följd en himla massa arbete för moderatorer och helt ärligt mer en fix till symptomen istället för att gå direkt till källan av problemet.

Klistrade trådar för varje prisklass tror jag inte riktigt på, då faktum att folk är vana vid att få individuell hjälp. Det skulle bli kaos i mina ögon med 20st minst som samtidigt vill ha hjälp i samma klistrad tråd. I skrivbordteorin så är en klistrad tråd per prisklass en bra idée men i praktiken skulle det inte funka pga folk har dels behov av individuell hjälp samt att forumet är känt för det så folk förväntar sig det, vilket inte är en negativ sak.

Det som är största nackdelen med att ha alla köpråd i en och samma kategori är att det blir lite för dålig direkt-översikt. Resultatet av det blir att många tycker "fckit, jag gör egen tråd, orkar inte leta i denna myrstack". <<< Denna reaktion förstärks också när det inte är "lag" på att prisnivå i trådens rubrik. Och kombinationen av inget pris i rubriken och ingen direkt-översiktig info om vilken typ av dator det gäller så blir det kaos.

A) Lösningen är för mig uppenbar att det behöv egna subkategorier för:
- Speldatorer
- Servrar
- Renderingsdatorer
- Ej godkända trådar

B) Det behövs en mall som skall vara strikt lag på att följa. Om kodning hade funnits utrymme för att lägga tid/pengar på så skulle det vara toppen om mallen redan var ifylld. Kanske går det att ha redan ifylld tex i nuvarande version av forumet.
Exempel på mall:

- Prisnivå (OBS ange Prisnivå i Rubrikfältet annars låses tråden och flyttas till "Ej godkända trådar") - Prioritering: (Välj max två: Prestanda per krona, Ljudnivå, Kvalitetkänsla. Du kan ej välja alla tre för då är det ingen prioritering) - Datorformat: (ITX, MATX, ATX, E-ATX) - Gäller det endast dator? (Ja, Nej) - Om Nej: Ange vilka tillbehör som skall ingå: (Windows, Mus, Tangentbord, Musmatta, Headset, Hörlurar, Högtalare, DVD-brännare) - Om Nej fortsättning: Ange skärm preferenser (60Hz eller 120Hz, TN-panel eller IPS-panel) - Montera själv? (Ja, Nej)

C) De trådar som ej följer mallen flyttas till "Ej godkända trådar" så det syns tydligt vad som händer med ens tråd om man inte följer mallen.
Som det är nu så låses trådar som är för dåliga, eller blir för bumpade. Dock är det ett stor systemfel i detta, då de låsta trådarna låses och begravs snabbt i allt brus av nya trådar.
Med andra ord så går budskapet inte fram till så många av betydelsen att lägga 1-2 minuter extra på att skriva den information i tråden som behövs för att kunna svara / ge ett ett bra förslag.

För bärbara datorer behövs det också kategorier:
- Små och smidiga
- Standarddatorer
- Speldatorer
- Ej godkända trådar

Mall till bärbara datorer:

- Prisnivå (OBS ange Prisnivå i Rubrikfältet annars låses tråden och flyttas till "Ej godkända trådar") - Prioritering: (Välj max två: Prestanda per krona, Ljudnivå, Kvalitetkänsla. Du kan ej välja alla tre för då är det ingen prioritering)

Till en början så kommer det bli mycket trådar som kommer låsas och flyttas, men tror det styrs upp automatiskt till det bättre inom en vecka eller två när folk snappar upp läget. Om inte så är det kanske värt besväret att lock-n-move för att få högre kvalitet på köprådsforumet.

Permalänk
Inaktiv

Många i köprådsforumet gör en eller flera "sista kollen", eller skapar ny tråd efter några dagar för att få nya råd.
Detta är inte tillåtet enligt reglerna:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

Som "köprådgivare" så blir det lite av en känsla av meningslöshet för de trådar man lagt ner kanske en halvtimme (och i vissa undantag en timme om det är flera saker som behövs efterforskas för att kunna ge bästa råd) på en ett köprådtråd, och sen blir det en korspostning och ditt råd blir begravt. Boom... och inget händer för det är så mycket nya trådar så den annars bra modereringen i Sweclockers forum, hänger inte med.
Det kan även vara svårt att hålla på koll på vilka som postat nya egna trådar i köprådforumet. (Edit: Det går ju att kolla profil och se om de absolut senaste trådarna skapade är köprådstrådar.)
Vid programmeringsinvestering i köprådforumet, så kan det vara bra att kunna begränsa hur många trådar man kan göra i forumet per månad. Tex 1 per månad, eller max 1 per 14 dagar.

Förutom moderering i köprådsforumet så behövs det showroom för vad påföljderna blir om man inte följer reglerna. Kanske inte showroom för evigt, men för en längre period kanske 2-6 månader. Varför? Jo för det är som sagt lite kaos. Uppstyrning behövs.

Med showroom så menar jag subforumkategorier med låsta trådar för:
- Korspostning
- Trådar utan kravspec / mall

Exakt hur mallen skall se ut, är upp till att förfina, men absolut så måste utan undantag finns info om
- Prisnivå
- Om montering, os, skärm skall finnas med.
Det är bättre att ha regel som man kan ge påföljder till 100% av gångerna än regler som har gråzoner. Har de inte den infon så vips-bom-till-finkan/ "Trådar utan kravspec / mall"

Utanför den kravspec / mall så kan man ange att:
Ange gärna även om:
- Mus, tangentbord, musmatta skall ingå
Samt om du har några önskemål om
- Ljudnivå, speciell stil eller storlek på chassit

Senast jag försökte få förändring i köprådsforumet var runt 2009 och sen dess så har det kommit fram riktigt bra info om hur man skapar trådar.
Dock är som sagt problemet med synliga påföljder. Det är inte på sekunden uppenbart att man måste följa reglerna i det forumet. De låsta trådarna är inte samlade på 1 och samma ställe som bevis på att gör du x så händer y.

Jag hoppas personligen att ni vill ge mig moderator-rättigheter i just köprådsforumet i alla fall. Som ni märker så är jag motiverad att hjälpa folk samt att styra upp detta kaos. Skulle så klart visa min bästa sida utåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

*ändrade titeln*

I onödiga trådar så skulle mod kunna skriva typ "Läs i den här tråden *Tråd låst*".

Och sen kan det vara bra att ta hänsyn till fanboys, annars kan det bli ett jäkla skrikande.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175