Systemkrav Minecraft

Permalänk
Medlem

Systemkrav Minecraft

Hej!

Min dotter har blivit en inbiten Minecraft spelare men klagar på att hennes dator "laggar" och vill därför använda min istället.
Hon har en kompakt HP Pavillion Slimline men Pentium Dual-Core E5400 på 2,70GHz, jag har stoppat i ett grafikkort, Geforce GT430 för att ersätta den integrerade grafiken, finns bara plats för 1/2 höjdskort så utbudet är begränsat, maskinen har 4GB ram vilket är max och Windows 7 64bit.

Är Minecraft mest krävande för CPU eller GPU? Funderar på att stoppa i en Core2duo E8400 på 3,0GHz men det kanske inte gör någon skillnad?

Permalänk
Medlem

Hej!

Spelar hon singleplayer eller multiplayer? vid det senare så se till att ni har tillräkligt snabb lina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Hej!

Min dotter har blivit en inbiten Minecraft spelare men klagar på att hennes dator "laggar" och vill därför använda min istället.
Hon har en kompakt HP Pavillion Slimline men Pentium Dual-Core E5400 på 2,70GHz, jag har stoppat i ett grafikkort, Geforce GT430 för att ersätta den integrerade grafiken, finns bara plats för 1/2 höjdskort så utbudet är begränsat, maskinen har 4GB ram vilket är max och Windows 7 64bit.

Är Minecraft mest krävande för CPU eller GPU? Funderar på att stoppa i en Core2duo E8400 på 3,0GHz men det kanske inte gör någon skillnad?

Minecraft är ganska CPU och RAM krävande, men jag tror att 4GB räcker ganska länge i MC.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Systemkrav http://help.mojang.com/customer/portal/articles/325948-what-a...

Så hennes räcker mer än väl. "Lagg" (latency) beror mer på närverksanslutningen och servern hon är uppkopplad till, inte så mycket datorn i sig.

Här kan du förresten se vad andra setups har för fps http://www.minecraftwiki.net/wiki/Hardware_performance

Permalänk
Sötast
Skrivet av nisselask:

Hej!

Minecraft är fruktansvärt CPU krävande, där ligger flaskhalsen.

Skrivet av robixs:

Hej!

Spelar hon singleplayer eller multiplayer? vid det senare så se till att ni har tillräkligt snabb lina.

Ja, skulle hon spela multiplayer så lär hon behöva minst 2 st 56K modem för att det ska rulla på.... dvs c:a 0.1Mbit är det som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Minecraft är fruktansvärt CPU krävande, där ligger flaskhalsen.

Så ett CPU-byte kanske skulle hjälpa? Det är socket 775 som gäller och nätagget är klent så inte högre än 65w TDP.

Ja, skulle hon spela multiplayer så lär hon behöva minst 2 st 56K modem för att det ska rulla på.... dvs c:a 0.1Mbit är det som krävs.

Så ett CPU-byte kanske skulle hjälpa? Det är socket 775 som gäller och nätagget är klent så inte högre än 65w TDP.

Vad jag förstått så är det singelplayer hon kör, har fiber 100/100 men hon kör trådlöst, får väl ut ca. 50/50 på hennes dator via bredbandskollen.

Permalänk
Sötast
Skrivet av nisselask:

Vad jag förstått så är det singelplayer hon kör, har fiber 100/100 men hon kör trådlöst, får väl ut ca. 50/50 på hennes dator via bredbandskollen.

Skillnad borde det göra, helt klart! Men självklart kan inget utlovas heller.

Både cpu och gpu är långsamma med dagens mått.

Har ni provat börja med att sänka grafikinställningarna samt installerat 64bitars java?

Det funkar hur bra som helst på sambons E6700/8800GTS

Permalänk
Medlem

Testade lite själv nu, installerade 64-bitars Java först, kan inte spelet men drog igång o kollade cpu-användningen i aktivitetshanteraren, låg mellan 70-80% så jag kan mycket väl tänkta mig att processorn kan flaska spelet. Någon annan som har liknande erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Vad är lagg i detta fall? Är det faktiskt lagg som i fördröjning vid nätverkspelande, eller hackande och låg FPS?

Den datorn skall kunna rulla Minecraft utan problem. Stäng av smooth lightning och advanced openGL, ställ particles på minimal och graphics på fast och se om det gör skillnad.

Permalänk
Medlem

Min bror kör minecraft på "högsta" grafiken med en pentium dual core, något gammalt amd kort, och 2 gb minne, laggar knappt alls.

Permalänk
Medlem

kommer gå utmärkt, speciellt om du har 100mbps lina, det räcker och blir över långa vägar. det som krävs medt av minecraft är cpu, men har själv haft en core2duo och gt9800 som gick alldeles utmärkt o spela minecraft på.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nisselask:

Testade lite själv nu, installerade 64-bitars Java först, kan inte spelet men drog igång o kollade cpu-användningen i aktivitetshanteraren, låg mellan 70-80% så jag kan mycket väl tänkta mig att processorn kan flaska spelet. Någon annan som har liknande erfarenheter?

Vad är grafikinställningarna etc. Render Distance.

Permalänk
Medlem

Något jag inte riktigt fattar är hur i allsindar kan en AMD M340 klara Minecraft hur bra som helst men andra, mycket bättre cpuer inte klarar det bra alls? Dåligt optimerat??? :S

Permalänk
Medlem

kan ju vara så att det inte finns tillräckligt med minne allokerat till minecraft. eller så kanske processorn går varm? kolla upp minnesanvändning och temps

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Något jag inte riktigt fattar är hur i allsindar kan en AMD M340 klara Minecraft hur bra som helst men andra, mycket bättre cpuer inte klarar det bra alls? Dåligt optimerat??? :S

Java är inte optimerat för nånting typ... har 2500K @4.2ghz med 680 och snittar 60fps i minecraft. Ca 15-25 om man går runt i en "stad"

Permalänk
Medlem

Se till att hon har 64bit java, det var mitt problem förut och med 32bit java laggade det som tusan. När jag skaffade 64bit java så blev allt "smooth".

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Relativt ny här men jag har för mig att minecraft kör med nån auto inställning på det intergrerade kortet istället för det dedikerade.
Men vem vet jag kan ju ha fel

Visa signatur

Chassi: CM 690 II Advanced | CPU: i-5 3570K 3.8 Ghz | CPU Cooler: CM Hyper 212 Evo | GPU: Gigabyte Geforce GTX 670 x3 | PSU: Corsair AX 750W | MB: Gigabyte Z77X-UD5H | SSD: Samsung 830 256gb | RAM: Corsair Vengeance LP 4x4gb | Skärm: 1 Acer 24¨ GD245HQAbid 120Hz | Skärm: 2 LG 22¨ Flatron L222WS | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Razer Diamondback 3G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Java är inte optimerat för nånting typ... har 2500K @4.2ghz med 680 och snittar 60fps i minecraft. Ca 15-25 om man går runt i en "stad"

Då måste din överklockning "failat" eller något för jag har i7 2600k fabrik klock och ett gtx 570. Det rullar på i 200 fps helt lungt. Kan gå ner i 125 någon gång men inte lägre.

Högsta inställningar.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Se till att hon har 64bit java, det var mitt problem förut och med 32bit java laggade det som tusan. När jag skaffade 64bit java så blev allt "smooth".

Behöver man starta spelet på något speciellt sätt för att få den att välja 64-bitars framför 32, eller väljer den det automatiskt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hinkik:

Då måste din överklockning "failat" eller något för jag har i7 2600k fabrik klock och ett gtx 570. Det rullar på i 200 fps helt lungt. Kan gå ner i 125 någon gång men inte lägre.

Högsta inställningar.

Höhö... överklockning failar för att minecraft flyter dåligt. Logic.

Ja står jag ute i wilderness och tittar på ingenting så har jag också 200+ fps.
Men gå in på en högpopulerad server där de har en stad/städer större än 300m2 och gå runt och kolla din fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskeen:

Relativt ny här men jag har för mig att minecraft kör med nån auto inställning på det intergrerade kortet istället för det dedikerade.
Men vem vet jag kan ju ha fel

Du syftar nog på strul med nVidia Optimus som finns på många laptops. Det är antagligen inte fallet för TS.

Skrivet av jocke92:

Behöver man starta spelet på något speciellt sätt för att få den att välja 64-bitars framför 32, eller väljer den det automatiskt?

Man kan med fördel avinstallera Java 32-bitar innan man installerar 64-bitarsversionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Höhö... överklockning failar för att minecraft flyter dåligt. Logic.

Ja står jag ute i wilderness och tittar på ingenting så har jag också 200+ fps.
Men gå in på en högpopulerad server där de har en stad/städer större än 300m2 och gå runt och kolla din fps.

Kan inte mycket om överklockning men det var det ända jag kunde se som kanske skulle kunna vara problemet.

Och det andra, får runt 90-120 fps på vår stad server.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk

Själv hade jag runt 300FPS med ett 6870 förut, med 256x Textures. Nu har jag cirka 80FPS i snitt, men med ett 7970. Så de är väldigt konstigt optimerat.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hinkik:

Kan inte mycket om överklockning men det var det ända jag kunde se som kanske skulle kunna vara problemet.

Och det andra, får runt 90-120 fps på vår stad server.

"vår stad server" uh.. säger mycket!

Permalänk
Medlem

jag har kört minecraft utan lagg med likvärdig cpu, testa uppgradera grafiken, ett 430 är inget att hänga i granen mer änn till film och webbsurf. enligt min erfarenhet ligger nog din flaskhals i gpu.

http://hwbot.org/compare/videocards#1770_1,1830_1-17,29

Tror Radeon HD 6570 är det bästa lowprofile gpu man kan hitta idag?

Annars kan du testa att avinstallera all form av java, installera endast 64bit java 7(!) och skaffa senaste ljwgl och lägga i %appdata%/.minecraft/bin (ersätt filer som finns där med samma namn från zipfilen, även i native mappen som finns i bin mappen) det kan ge en liten prestanda skjuts (ibland mycket)

Sen finns såklart Optifine som optimerar minecraft ännu mer.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Optifine is da soloution! I mitt fall tredubblade det fpsen och jag kunde köra på högsta grafiken med 150+ fps

Visa signatur

Damn those Greymanes to Oblivion...

Permalänk

Det bästa du kan göra är att dra ned MSI Afterburner och jämföra användningen där mot hur processorn används. Om det är så att grafikkortet går på lägre belastning så kan det löna sig att antingen skaffa en ny CPU, eller överklocka den befintliga. Kolla efter ditt moderkort på nätet, och försök luska ut om du kan slänga i en Q8xxx eller en Q9xxx i den

Jag befarar dock att det är grafikkortet som inte riktigt räcker till =/ Men det finns faktiskt en del kort som tillverkas i Low Profile som du skulle kunna kika på. Några av dessa är:

GTS 450
HD 7850
HD 6850
HD 7750
HD 6670
GTS 640

Här är en artikel med lite fler varianter: http://www.squidoo.com/best-low-profile-video-graphics-cards-...

Jag gissar att det inte är många av dessa som säljs i sverige, men Ebay lär ha en hel drös av dom

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Här har du ett HD 7750 som Low Profile från Sapphire: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1355662

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för alla svar så här långt, skall testa lite när jag får tid över med MSI afterburner så får vi se vad som flaskar!

Permalänk
Medlem

Tänkte bara återkoppla, slängde i en Core2duo E8400 3,0GHz istället och nu går det som smort! Var tydligen cpu:n som var för klen då!