Funderar på att köpa spel laptop!

Permalänk

Funderar på att köpa spel laptop!

Har kollat runt lite på det kända PC konsulten, har ingen erfarenhet med spel laptops eller PC konsulten. Jag har slängt ihop en burk some jag tror borde klara de flesta nyaste spelen ( kanske BF3 i framtiden eller D3 ). Jag vill gärna att ni ger era anledningar till att om det är ett bra 'build' eller dåligt, rekommendationer är välkomna!

Sammanfattning
Skärm: 1 x Standard, 1920x1080 matt, 60% NTSC
Pixelgaranti: 1 x Perfekt pixelgaranti
Processor: 1 x I5 2430M | 2,4-3,0 GHz 3 MB, 35 W - 2 kärnor
RAM: 1 x 12 GB Kingston ValueRAM DDR3 1333 MHz (2x4+2x2 GB)
Grafikkort: 1 x AMD Radeon 6990M 2 GB GDDR5
Lagring 1: 1 x 750 GB, 7200 RPM, 16 MB
Optisk enhet: 1 x DVD-brännare
Lagring 2: 1 x 750 GB, 7200 RPM, 16 MB
Operativsystem: 1 x Windows 7 Home Premium 64-bitar
Språk för operativsystem: 1 x Svenska
Språk för tangentbord: 1 x Svenska
Trådlöst nätverk: 1 x Intel Centrino Ultimate 6300 - endast trådlöst (kampanjpris)
Kylpasta (För lägre temperatur och tystare dator): 1 x Arctic MX-4
X-768: 1 x X-768 - Chassi & Grundkomponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annoying Giant:

Har kollat runt lite på det kända PC konsulten, har ingen erfarenhet med spel laptops eller PC konsulten. Jag har slängt ihop en burk some jag tror borde klara de flesta nyaste spelen ( kanske BF3 i framtiden eller D3 ). Jag vill gärna att ni ger era anledningar till att om det är ett bra 'build' eller dåligt, rekommendationer är välkomna!

Sammanfattning
Skärm: 1 x Standard, 1920x1080 matt, 60% NTSC
Pixelgaranti: 1 x Perfekt pixelgaranti
Processor: 1 x I5 2430M | 2,4-3,0 GHz 3 MB, 35 W - 2 kärnor
RAM: 1 x 12 GB Kingston ValueRAM DDR3 1333 MHz (2x4+2x2 GB)
Grafikkort: 1 x AMD Radeon 6990M 2 GB GDDR5
Lagring 1: 1 x 750 GB, 7200 RPM, 16 MB
Optisk enhet: 1 x DVD-brännare
Lagring 2: 1 x 750 GB, 7200 RPM, 16 MB
Operativsystem: 1 x Windows 7 Home Premium 64-bitar
Språk för operativsystem: 1 x Svenska
Språk för tangentbord: 1 x Svenska
Trådlöst nätverk: 1 x Intel Centrino Ultimate 6300 - endast trådlöst (kampanjpris)
Kylpasta (För lägre temperatur och tystare dator): 1 x Arctic MX-4
X-768: 1 x X-768 - Chassi & Grundkomponenter

Har inte X-768 utgått?

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk

Jo, den gjorde det i dag. Har nu istället kollat runt på Notebookguru.de, konfigurerat en Fire IV med specs:

Processor:
Intel Core i5-3210M 2,5-3,1 GHz 3 MB Level3 Cache
Memory:
12 GB DDR3 1600 MHz Samsung (3x4)
Screen:
15,6 Zoll FullHD LED TFT 1920x1080 Pix NonGlare (matt)
Webcam:
2.0 MegaPixel
Graphics Card:
AMD Radeon HD 7970M mit 2048 MB GDDR5 RAM
Optical Drive:
8x Multi DVD Burner
Quick Start SSD mSATA:
without
Software for optical drive:
without
Hard Drive:
1000 GB WD Blue Scorpio 5400 rpm
2. Festplatte im Wechsel mit optischem Laufwerk:
500 GB WD Blue Scorpio 5400 rpm
Wireless LAN:
Ultimate-N 6300 Intel
Additional Battery:
without
Additional Power Supply:
without
Carry Case:
15 inch Standard
Keyboard:
Schweden / SWE
Operating System:
Windows 7 Home Premium 64 Bit (english)
Installation:
please install the operating system completely
Zero Dead Pixel Guarantee:
Zero Dead Pixel guarantee for 6 Month
Warranty:
24 Month Premium Warranty PickUp & Return

Och som sagt, ska spelas krävande och tunga spel som Red Orchestra 2 och Skyrim, BF3, mm.

Permalänk

Vad har du för budget?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Jag vill hålla det inom 13-14 tusen.

Permalänk
Skrivet av Annoying Giant:

Jag vill hålla det inom 13-14 tusen.

Okej, men har du kollat på DevilTech?

Har sett att många har beställt där ifrån.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Jadå, har kollat där förut, jag skulle vilja hålla mig till Guru'n.

Jag är lite osäker på processorn, är det nog för att köra tunga spel m.m?

Permalänk
Skrivet av Annoying Giant:

Jadå, har kollat där förut, jag skulle vilja hålla mig till Guru'n.

Jag är lite osäker på processorn, är det nog för att köra tunga spel m.m?

Hade väl tagit en quad för att vara på den säkra sidan. För det kostar väl inte så mycket extra antar jag?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Hade väl tagit en quad för att vara på den säkra sidan. För det kostar väl inte så mycket extra antar jag?

Tja, det blir ju dyrare, och med den builden jag redan har där så kostar det runt 13900, men jag frågar om processorn kan klara tunga spel some till exempel BF3?

Permalänk
Skrivet av Annoying Giant:

Tja, det blir ju dyrare, och med den builden jag redan har där så kostar det runt 13900, men jag frågar om processorn kan klara tunga spel some till exempel BF3?

Ja, men hur mycket dyrare? Den presterar runt en amd phenom ii x4 955 i benchmarks. Men i spel vet jag inte. Den kommer säkert driva runt bf3, men kan väll säga att min gamla dual core flaskhalsar som fan :/ (Kolla sign)

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Ja, men hur mycket dyrare? Den presterar runt en amd phenom ii x4 955 i benchmarks. Men i spel vet jag inte. Den kommer säkert driva runt bf3, men kan väll säga att min gamla dual core flaskhalsar som fan :/ (Kolla sign)

Den kostar några hundra mer om jag inte misstar mig, men jag tror att processorn är nog för vad jag ska spela.

Permalänk
Skrivet av Annoying Giant:

Den kostar några hundra mer om jag inte misstar mig, men jag tror att processorn är nog för vad jag ska spela.

Okej, om du frågar mig personligen skulle jag uppgradera för kanske lite mer framtids säker?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Okej, om du frågar mig personligen skulle jag uppgradera för kanske lite mer framtids säker?

Tydligen så använder knappt några spel quadra trådning så jag kör nog på i5.

Permalänk
Medlem

Laptop

Min Polare har en Spel Laptop. Han säger att det är det värsta han någonsin köpt. Jag tycker verkligen inte att du ska köpa/bygga en gaming laptop. För 13-14 tusen kan du få en extremt bra stationär gaming dator!

Permalänk
Medlem

Den borde väl klara BF3 (Skyrim och RO2 är nog inga problem), men vill du spela på högsta krävs nog en quad känns det som (+ den blir iaf lite mer framtids säker), annars lär nog dual i5:an flaskhalsa en del med 7970. Varför inte ta 8gb ram, i7 3610 och skippa väskan? Då hamnar du på 1639 Euro (14200kr~).

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk
Skrivet av Desined:

Min Polare har en Spel Laptop. Han säger att det är det värsta han någonsin köpt. Jag tycker verkligen inte att du ska köpa/bygga en gaming laptop. För 13-14 tusen kan du få en extremt bra stationär gaming dator!

Så synd, men jag har redan bestämt mig.

Permalänk
Skrivet av bushkalle:

Den borde väl klara BF3 (Skyrim och RO2 är nog inga problem), men vill du spela på högsta krävs nog en quad känns det som (+ den blir iaf lite mer framtids säker), annars lär nog dual i5:an flaskhalsa en del med 7970. Varför inte ta 8gb ram, i7 3610 och skippa väskan? Då hamnar du på 1639 Euro (14200kr~).

Och hur kommer det sig att den flaskar med grafikortet, är inget geni på datorer. Och varför just 8GB istället för 12?

Permalänk
Skrivet av Annoying Giant:

Tydligen så använder knappt några spel quadra trådning så jag kör nog på i5.

Lägger man så mycket pengar så kan man gott lägga till några 100 lappar till en i7:a då man är mer framtidssäker för nyare spel som kommer utnyttja quad core mer.

Bättre att lägga pengarna på bättre processor en ram minne som man ändå kan uppgradera enkelt senare.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Lägger man så mycket pengar så kan man gott lägga till några 100 lappar till en i7:a då man är mer framtidssäker för nyare spel som kommer utnyttja quad core mer.

Bättre att lägga pengarna på bättre processor en ram minne som man ändå kan uppgradera enkelt senare.

Och sen när var det lätt att byta ut RAM på en laptop?
Hittade en i5 med 4 trådar, 2 cores: 2.8 GHz clock normal turbo boost up to 3.5 GHz 2 cores 4 threads 3 MB cache TDP 35 watts
Vad är skillnaden mellan en i5 och i7.

Permalänk
Skrivet av Annoying Giant:

Och sen när var det lätt att byta ut RAM på en laptop?
Hittade en i5 med 4 trådar, 2 cores: 2.8 GHz clock normal turbo boost up to 3.5 GHz 2 cores 4 threads 3 MB cache TDP 35 watts
Vad är skillnaden mellan en i5 och i7.

Ram minne är det absolut enklaste att byta på en laptop.

Här kan du se skillnader på olika versioner av i5 och i7. http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Jag köpte en gaminglaptop för 2år sen och vart riktigt besviken. Den var i verkligheten lika snabb som min då 2år äldre stationära, kostade 7500kr, laptopen kostade 10500kr. Laptopen hade stora problem med överhettning, då menar jag riktigt storA. SÅ vad jag vill säga med det här inlägget är att höja ett varningens finger för vissa modeller. Se till att den du köper har bra kylning, annars kan du lägga på en kylplatta och en tub ny kylpasta på din beställning direkt.

Min vart så het efter 1år att om jag såg på film så slog den av.
Fanns bara en sak att göra då, skruva upp,göra ren, byta kylpasta och använda kylplatta.

Hade jag köpt en gaming laptop idag så hade jag nog hellre köpt stationär och en billig laptop.
Bara några tips.

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Ram minne är det absolut enklaste att byta på en laptop.

Här kan du se skillnader på olika versioner av i5 och i7. http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Okej, kollade upp hur man byter RAM, kollade också upp om i7 modellen ( Just den där modellen Bushkalle nämnde ) och nu har jag förstått allt det där med flaskningen. Men jag undrar fortfarande om man behöver mer än 8GB RAM eller om det räcker till att spela tunga spel.

Permalänk

För min del känns spel-laptop lika självklart som stationär dator till tågsurfande.
Men det kanske bara är jag som är fjantig.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Skrivet av compac:

Jag köpte en gaminglaptop för 2år sen och vart riktigt besviken. Den var i verkligheten lika snabb som min då 2år äldre stationära, kostade 7500kr, laptopen kostade 10500kr. Laptopen hade stora problem med överhettning, då menar jag riktigt storA. SÅ vad jag vill säga med det här inlägget är att höja ett varningens finger för vissa modeller. Se till att den du köper har bra kylning, annars kan du lägga på en kylplatta och en tub ny kylpasta på din beställning direkt.

Min vart så het efter 1år att om jag såg på film så slog den av.
Fanns bara en sak att göra då, skruva upp,göra ren, byta kylpasta och använda kylplatta.

Hade jag köpt en gaming laptop idag så hade jag nog hellre köpt stationär och en billig laptop.
Bara några tips.

Jag vet om alla problem med allt sådant, men Notebook Guru säljer inte kylpasta eller kylplatta vad jag vet om, får köpa det separat då.

Permalänk
Skrivet av djlasseman:

För min del känns spel-laptop lika självklart som stationär dator till tågsurfande.
Men det kanske bara är jag som är fjantig.

Kanske det.

Permalänk
Skrivet av Annoying Giant:

Okej, kollade upp hur man byter RAM, kollade också upp om i7 modellen ( Just den där modellen Bushkalle nämnde ) och nu har jag förstått allt det där med flaskningen. Men jag undrar fortfarande om man behöver mer än 8GB RAM eller om det räcker till att spela tunga spel.

8GB ram räcker gott o väl för tunga spel än så länge, annars är det lätt att trycka dit mer i framtiden.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

8GB ram räcker gott o väl för tunga spel än så länge, annars är det lätt att trycka dit mer i framtiden.

Okej, nu har jag koll på det.

Permalänk
Medlem

Jag hade absolut kört på en quad-core utan att tveka då du lika ska ut med så pass mycket pengar. Jag menar, du kan ju alltid skippa den sekundära hårddisken (100EUR) och köpa en senare om behovet uppstår.

Det är himla enkelt att komplettera med en till hårddisk jämfört med att få tag på en i7 processor & installera den i efterhand om det nu skulle visa sig att prestandan i i5an inte riktigt räcker till.

Edit: Såg först nu att du redan tänkt ta i7an (?) förstår inte hur jag kunde missa detta, skyller på att jag är trött efter en jobbig dag.

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Jag hade absolut kört på en quad-core utan att tveka då du lika ska ut med så pass mycket pengar. Jag menar, du kan ju alltid skippa den sekundära hårddisken (100EUR) och köpa en senare om behovet uppstår.

Det är himla enkelt att komplettera med en till hårddisk jämfört med att få tag på en i7 processor & installera den i efterhand om det nu skulle visa sig att prestandan i i5an inte riktigt räcker till.

Edit: Såg först nu att du redan tänkt ta i7an (?) förstår inte hur jag kunde missa detta, skyller på att jag är trött efter en jobbig dag.

Jag anser att det är en giltig ursäkt.

Permalänk

Jag undrar också, vilken Clevo modell går Guru Fire IV på?, Skulle vilja veta hur man byter ut hårdisk m.m om jag behöver.