Muskampen 2025: Segraren korad!

Dator med budget på 13000 - musikproduktion och spel

Permalänk
Medlem

Dator med budget på 13000 - musikproduktion och spel

Jag är alltså på jakt efter en burk för ungefär 13000 spänn.

Huvudsakligen är jag ute efter en dator som:

1) Fixar hyfsat intensiva processer som musikinspelning och musikredigering bra.
2) Kommer kunna stå sig bra som speldator för en casual gamer under ett par år framöver.
3) Är tyst.

Operativsystem, ljud och skärm behövs inte. Det för övrigt ett plus om chassit inte är alltför stort och tungt - det jag har nu är i princip en enorm metallklump från 2000-talets början.

Tackar och bugar på förhand för eventuella svar. Jag har ytterst dålig koll på hur marknaden ser ut, så all guidning är välkommen.

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2473560/2012-10-30

Chassi: Define R4. Den har fått bra kritik och har ljud dämpande material på insidan.

Processor: i7 3770 (inte k) vilket innebär att den inte är upplåst och går inte att överklocka. Den upplåsta kostar cirka 300 mer.

Grafikkort: Ett 670 klarar t.ex BF3 på ultra fint men halkar lite efter i t.ex Metro och Crysis. Duger gott till ultra settings på t.ex BF3 vet inte riktigt hur länge det klarar ultra men du kommer säker kunna spela Medium/Heigh i flera år!

CPU Kylare (processor kylare): Be Quit är enligt test av Kitguru riktigt tyst och ska tydligen kyla bra med en överklockad i7 2500k (4.7 Ghz) Sandy Bridge och låg på 70 C, vilket är cirka 10 C efter Nuctuas monster NH-D14 (stor, inte särskilt högljud) som ligger på ca 200 kr mer.

Sandy Bridge processorerna är något kallare än Ivy men eftersom du inte ska överklocka tror jag det ska bli fint, och även om du ska överklocka håller den sig fint.

Lade in en 2 TB hårddisk, en 128 GB SSD. 550W Nätaggregat från Corsair.

Visa signatur

Chassi: Define R4, Moderkort: MSI Z77 MPower, Processor: i7 3770k, Grafikkort: MSI 660TI PE, PSU: be Quiet L8 630W, SSD: Intel 335 180 GB, HDD: 1 TB Seagate Barracuda.