Starta igång en mail, webb och ftp server. Hjälp :)

Permalänk

Starta igång en mail, webb och ftp server. Hjälp :)

Tja !

Jag skall starta igång en webb, mail och ftp server från grunden. Och vill kunna fjärrstyra den med hjälp av ssh. Mina frågor är vilka servrar skall jag använda mig av för dessa ändamål ?

Jag har jobbat innan i apache2, vsftpd, postfix och squirrelmail. Jag saknar kalender i squirrelmail det skulle jag gärna vilja ha, så det kanske finns någon annan webbmail som är bättre eller kanske har kalender. Använt mig av spamassassin.

Kör ubuntu 12

/Force

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tja !

Jag skall starta igång en webb, mail och ftp server från grunden. Och vill kunna fjärrstyra den med hjälp av ssh. Mina frågor är vilka servrar skall jag använda mig av för dessa ändamål ?

Jag har jobbat innan i apache2, vsftpd, postfix och squirrelmail. Jag saknar kalender i squirrelmail det skulle jag gärna vilja ha, så det kanske finns någon annan webbmail som är bättre eller kanske har kalender. Använt mig av spamassassin.

Kör ubuntu 12

/Force

http://roundcube.net/

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Har du innan jobbat i apache2, vsftpd och postfix så tycker jag att du skall köra vidare på dom då alla dessa är kompetent programvara plus att du har erfarenhet av dom.
Har personligen inte grejat med vsftpd, men satt upp en server med apache2 och postfix och det finns massor med dokumentation och guider som underlättar, själv så följde jag denna guiden med mailservern: http://flurdy.com/docs/postfix/#ext_round

Vill tillägga att jag enbart pysslat med detta på hobbynivå med en no-ip domän, men blev nöjd med resultatet.

Permalänk

Tackar för tipes, vad tycker ni man bör installera mer än apache2 vsftpd och postfix som är sammanhängade med dessa program ?

Jag skall installera php5 också tex något mer ni tycker ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tackar för tipes, vad tycker ni man bör installera mer än apache2 vsftpd och postfix som är sammanhängade med dessa program ?

Jag skall installera php5 också tex något mer ni tycker ?

Ska du ha en webserver så bör du väl installera typ php5, mysql & phpmyadmin.
Sedan visst kan du styra den ekelt via SSH, men vill du även kunna styra servern via webben (eftersom du ska köra hemsida, webbmail, kalender mm) så kan du testa Webmin. Det kör jag på min virtuella server och kan enkelt styra guest-servern via Webmin på host.

Visa signatur

chassi('Corsair Graphite 600T'); mobo('Asus Sabertooth Z87'); cpu('i7 4770K'); ram('2x8GB@1600MHz'); gfx('Nvidia 970 Strix DC2 OC'); psu('Corsair 860W Platinum');