Permalänk

SAS fråga

Gjorde en tråd för ett par veckor sen som aldrig fick svar, så gör en ny med en kortare formulering helt enkelt:

Ifall man kopplar 4 SATA HDDs till en SAS-port, kommer de att fungera, dyka upp osv. som 4 SATA HDDs som man hade kopplat på vanligt vis?

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicious:

Gjorde en tråd för ett par veckor sen som aldrig fick svar, så gör en ny med en kortare formulering helt enkelt:

Ifall man kopplar 4 SATA HDDs till en SAS-port, kommer de att fungera, dyka upp osv. som 4 SATA HDDs som man hade kopplat på vanligt vis?

Definiera SAS port, är det en SFF8087 är det sannolikt 4 kanaler SAS/SATA och förutsatt att RAID-kontroller/HBA fixar SATA så är det inga problem. Kör själv ett IBM M1015 i min storage server med 2x4 SATA diskar anslutet.

Permalänk

Var precis det kortet jag funderade på!

Här är lite specs från IBM:

Eight internal 6 Gbps SAS/SATA ports
Supports SAS and SATA drives (but not in the same RAID volume)
Two Mini-SAS internal connectors (SFF-8087)
LSI SAS2008 6 Gbps RAID on Chip (ROC) controller
x8 PCI Express 2.0 host interface
Supports RAID levels 0, 1, 10 (RAID levels 5 and 50 with optional ServeRAID M1000 Series Advanced Feature Key)
Connects to up to 16 SAS or SATA drives
S.M.A.R.T. support

Upp till 16 hårddiskar låter ju lite galet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicious:

Var precis det kortet jag funderade på!
Upp till 16 hårddiskar låter ju lite galet...

Hur då galet menar du

Permalänk
Skrivet av d_m_r:

Hur då galet menar du

Galet som i att den låter OP
Ifall ett sådant här kort kan driva 16 diskar för strax över tusenlappen (elller under om man kör på ebay), varför i hela friden skulle man överväga ett vanlig SATA kort för samma pris som kanske bara kan driva 4 diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicious:

Galet som i att den låter OP
Ifall ett sådant här kort kan driva 16 diskar för strax över tusenlappen (elller under om man kör på ebay), varför i hela friden skulle man överväga ett vanlig SATA kort för samma pris som kanske bara kan driva 4 diskar?

M1015 fixar inte 16 diskar "out of the box" utan minst en 4-kanals port behöver en SAS expander/portmultiplikator om man ska köra >8 diskar.

Ett populärt val är HPs 24 portars expander som man då kopplar till de två 8087 portarna på RAID/HBA.
HP kortet har 6 interna SFF8087 (och en extern) portar. Jag har inte testat det med M1015 men har
minst 5st i drift hos kunder (i HP servrar med HP RAID kontrollers då) och där gör den sitt jobb oklanderligt.

Permalänk
Skrivet av d_m_r:

M1015 fixar inte 16 diskar "out of the box" utan minst en 4-kanals port behöver en SAS expanter/portmultiplikator om man ska köra >8 diskar.

Ett populärt val är HPs 24 portars expander som man då kopplar till de två 8087 portarna på RAID/HBA.
HP kortet har 6 interna SFF8087 (och en extern) SFF portar. Jag har inte testat det med M1015 men har
minst 5st i drift hos kunder (i HP servrar med HP RAID kontrollers då) och där gör den sitt jobb oklanderligt.

mmmmm högar med hårddiskar.....
lol nä jag nöjer mig definitivt med de 8 som finns från början

Dock när jag pensionerar mig om sisådär fyrtio år då jävlar, då ska jag ha roligt för pensionspengarna och fritiden

Tack för hjälpen! Uppskattas mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicious:

mmmmm högar med hårddiskar.....
lol nä jag nöjer mig definitivt med de 8 som finns från början

Dock när jag pensionerar mig om sisådär fyrtio år då jävlar, då ska jag ha roligt för pensionspengarna och fritiden

Tack för hjälpen! Uppskattas mycket!

Så lite

Man kan aldrig ha för mycket disk!
Ett varningens finger när det kommer till M1015 (och andra RAID/HBA kort):
Om man skapar en Array kommer den ovillkorligen att sopa diskarna, du får inte någon fråga/val
att använda någon disk som källa till spegel (som i Intel RST managern) om du skapar en RADI1.
Alltså, fet backup om du ska använda diskar som redan har data på sig.

Ett till tips är att om kortet inte initierar ordentligt efter POST så testa att ladda default settings i BIOS.
Mitt 1015 vägrade innan jag gjorde det, troligtvis för att jag meckat med PCIe konfigurationen på moderkortet.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av d_m_r:

Så lite

Man kan aldrig ha för mycket disk!
Ett varningens finger när det kommer till M1015 (och andra RAID/HBA kort):
Om man skapar en Array kommer den ovillkorligen att sopa diskarna, du får inte någon fråga/val
att använda någon disk som källa till spegel (som i Intel RST managern) om du skapar en RADI1.
Alltså, fet backup om du ska använda diskar som redan har data på sig.

Ett till tips är att om kortet inte initierar ordentligt efter POST så testa att ladda default settings i BIOS.
Mitt 1015 vägrade innan jag gjorde det, troligtvis för att jag meckat med PCIe konfigurationen på moderkortet.

Lycka till!

Tack för tipsen!

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta enkla 4/8-portars SAS-kontrollerkort bygger på LSI Logic-kretsar (1068E är en vanlig krets t.ex.) och dessa kan man flasha med en så kallad IT-firmware som gör om dem från renodlade RAID-kort (som kräver en array så att fungera, så att säga) till vanliga kontrollerkort, som oftast fungerar bättre med exempelvis ZFS eller mjukvaru-RAID generellt.

Mitt 8-portars (4x SFF 8087) Intel SASUC8I fungerar finfint med IT-firmware och åtta diskar i vart fall.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

De flesta enkla 4/8-portars SAS-kontrollerkort bygger på LSI Logic-kretsar (1068E är en vanlig krets t.ex.) och dessa kan man flasha med en så kallad IT-firmware som gör om dem från renodlade RAID-kort (som kräver en array så att fungera, så att säga) till vanliga kontrollerkort, som oftast fungerar bättre med exempelvis ZFS eller mjukvaru-RAID generellt.

Mitt 8-portars (4x SFF 8087) Intel SASUC8I fungerar finfint med IT-firmware och åtta diskar i vart fall.

Så fungerar även M1015 med standard firmware från IBM (eller LSI då om man så vill eftersom det är IBM brandat LSI kort) och naturligtvis poppar en ansluten disk upp utan problem (som JBOD) och med bibehållet data utan att man behöver skapa en array. Vad jag ville förtydliga var bara att om man skapar en array av en disk med befintliga data så kommer de villkorslöst att försvinna eftersom man måste konverterar JBOD disken till "unconfigured good drive" innan den kan bli medlem i en array