SweClockers drop!

OCCT Visar att mitt PSU ger 8.27V på 12V-linan?!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

OCCT Visar att mitt PSU ger 8.27V på 12V-linan?!

http://tinypic.com/r/iy372w/6
Är inte det jäkligt dåligt?

Kör överklock och nätagget fungerar för övrigt riktigt bra men känns jävligt illa att man får 8.3V ur 12V-linan.

Är detta farligt på något sätt (antar inte dock farligt åt andra hållet?). Och medför det några nackdelar att man får ut 8.3V på 12Vlinan. Eller är det normalt?

Tack på förhand!
/David

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

tror programmet läser av fel ifrån moderkortet datorn hade inte startat på den volten utan att ge felkoder osv
vad har du för nätagg ?

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Din dator hade inte funkat så det stämmer inte.
Kollar du i BIOS brukar det vara ganska korrekt, men knappt något jag hade litat på där heller.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rydisen:

Din dator hade inte funkat så det stämmer inte.
Kollar du i BIOS brukar det vara ganska korrekt, men knappt något jag hade litat på där heller.

Okej får kolla där då
Sitter på ett OCZ ZT 750W tillverkat av Great Wall (Kina no shit).

Har ingen multimeter men har punkter på Moderkortet för att mäta på Kanske borde något

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fungerar datorn som den ska? Inga felmeddelanden eller varnings rutor? I sådana fall låt det vara, skulle strömmen inte räcka till skulle du få en massa olika problem med datorn (om den ens skulle starta).

Visa signatur

|/foo/|

Permalänk
Medlem

Inget att lita på. Det står samma för mig, eller 7.8V till och med.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mindflow:

Fungerar datorn som den ska? Inga felmeddelanden eller varnings rutor? I sådana fall låt det vara, skulle strömmen inte räcka till skulle du få en massa olika problem med datorn (om den ens skulle starta).

Skrivet av rSon:

Inget att lita på. Det står samma för mig, eller 7.8V till och med.

Okej då behöver man inte oroa sig så mycket alltså

Försöker pressa processor så långt det går så inte helt omöjligt att man skaffar sig en multimeter och kollar spänningen på moderkortet och ser till att nätagget levererar som det ska

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mm, testa med en multimeter, sedan kommer du åt fel del på moderkortet så får du skaffa ett nytt, moderkorten är känsliga så själv skulle jag aldrig försöka röra moderkortet med något som leder ström då datorn är igång.

Visa signatur

|/foo/|

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mindflow:

mm, testa med en multimeter, sedan kommer du åt fel del på moderkortet så får du skaffa ett nytt, moderkorten är känsliga så själv skulle jag aldrig försöka röra moderkortet med något som leder ström då datorn är igång.

Har långa isolerade kablar som skall kopplas till moderkortet innan man stoppar dit multimetern

Visa signatur