SweClockers drop!

Vad är bäst 32 tum 4K eller 34 tum ultrawide

Permalänk

Vad är bäst 32 tum 4K eller 34 tum ultrawide

Hej!

Jag har en OLED skärm Samsung Odyssey 27" G60SD som jag är ganska nöjd med det enda jag kan tycka är att den är lite liten ibland. Mina funderingar går kring att sälja den här och köpa antingen en

LG UltraGear 34GS95QE 34" Ultrawide Curved Gaming WQHD OLED 240Hz
eller
Philips Evnia 32M2N8900AM - 32" UHD OLED, 240 Hz

Jag är ovan vid Ultrawide formatet och undrar lite vad jag kommer att tycka om det. Vad har ni för erfarenheter av det vid gaming exempelvis? Ger det en bra upplevelse?

Alltså jag kommer väl aldrig att spela i högre upplösning än 1440p men en 4k skärm tycker jag är trevligt.
Kan säga att jag funderat på en LG 42" C4 också, men den har får låg uppdateringsfrekvens för spel tycker jag.

Jag är rådvill.
Vilken skärm tycker ni att jag ska välja, och varför?

Tacksam för åsikter och hjälp.

Visa signatur

————————————————
Ryzen 7 7800X3D / GIGABYTE B650E A ELITE X ICE RX / Powercolor Red Devil 9070 XT Spectral white / Crucial Pro DDR5 32GB 6000MHz - Samsung Odyssey G6 OLED 27" 360 HZ

Permalänk
Bildexpert 📺

Några snabba:

32 tum 16:9 är 5 procent större till ytan än 34 tum 21:9. Du vinner märkbart mer på höjden medan 34-tum UW är samma höjd som skärmen du har.

En 34-tums UW kommer därför vara exakt som din nuvarande 27-tums QHD 16:9 skärm fast 33% bredare. Detta är det enda som förändras (se också pixelstruktur nedan). Är det ett behov eller önskemål att enbart få bredare bild? Eller har du mer önskemål än så?

QHD/1440p-upplösningar är låg upplösning med synlig pixelstruktur, särskilt med OLED. Om du vill bättra på detta behöver du öka upplösningen. 32-tum 16:9 4K/UHD är ≈138 ppi och 27/34-tum QHD är ≈109 ppi och beroende på syn, avstånd etc kan det vara skillnaden mellan en synlig pixelstruktur till något som knappt syns. Textrendering kommer kunna bli märkbart bättre på 32-tum/4K/UHD eftersom skalningsfaktorn är ungefär dubbelt så många pixlar på samma yta som 27/34-tum QHD

Den låga upplösningen gör att skalning på 27/34-QHD sällan är angenämt, varpå de allra flesta föredrar att rendera native. Med 32-tum/4K/UHD gör tätheten att man kan skala mer och anpassa efter behov och önskemål. Detta kan också översättas till mer möjligheter att påverka FPS. Flytten från 27-tum QHD till 34-tum QHD är i princip 33% pixlar mer vilket också brukar landa i 33% lägre FPS eftersom möjligheterna att påverka skalning är mer begränsade. 32-tum 4K/UHD ger betydligt mer flexibilitet och anpassningsförmåga men det är också mer komplext och man behöver lära sig nytt. Alla är inte bekväma i det.

Samsung Odyssey 27" G60SD är QD-OLED och så även Philips Evnia 32M2N8900AM. LG UltraGear 34GS95QE är WOLED vilket blir en annan subpixelstruktur.