Samlingstråd: Strömadapter till din Raspberry PI

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolle1:

Någon som har provat Nexus 7 1:gen laddare? 5V med 2A ? Rent teoretiskt vore den vara super?

Min ena kör jag med en laddare till en ZTE Light som ger 5V 2A, inga problem att överklocka.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolle1:

Någon som har provat Nexus 7 1:gen laddare? 5V med 2A ? Rent teoretiskt vore den vara super?

Köpte en 5V 2A USB-Reseladdare på Biltema (art nr: 84-813) för 60 spänn, har kört några timmar och det verkar funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicz:

Jag kör både Pi 2 och 3 på denna *// § 9 raderat //* utan några problem.

Nästan halva priset här: http://www.r-pi.se/raspberry-pi/stromforsorjning/rpi-power-su...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicz:

@MatteN: Ja, ser ut att kunna vara samma förvisso så tillkommer ju frakt och sådant men det kan ju vara ett alternativ

Även med frakten är det ändå 80 spänn billigare.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av nicz:

Jag kör både Pi 2 och 3 på denna *// § 9 raderat. //* utan några problem.

Hade dock inte så mycket problem med frysningar innan, det hände men inte så ofta. Det som var jobbigast för mig var den där färgglada rektangeln uppe i högra hörnet

Slipper iaf både frysningar och rektangeln uppe i högra hörnet nu.. Hade iofs en frysning för en månad sedan men det visade sig vara sd-kortet som blivit korrupt..

Pipower ger inget seriöst intryck på sin hemsida, inga kontaktuppgifter till dem, bara ett webformulär och de har tvivelaktiga reklamationsvillkor där de vid fabrikationsfel hänvisar till tillverkaren, se citat:
"Reklamation
Givetvis skall du kontakta oss om du har fått en defekt vara, så skall vi se om det går att lösa. Vid retur skall varan emballeras på ett sådant sätt att varan eller dess förpackning inte kan komma till skada.
PiPower.se är inte ansvariga för produkter som har fabrikationsfel eller levereras defekta då det ansvaret ligger hos våra samarbetspartners."

I villkoren har de även en hänvisning till en annat web-firma onlinelagret.se som har helt identiska villkor och är lika svåra att kontakta.
Jag skulle definitivt avråda från att handla från ett sådant företag. Misstänker även att nicz som skrivit inlägget har gjort det som egen reklam kontot är skapat samma dag som inlägget.

Visa signatur

/Tomma tunnor skramlar mest/

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en Pi3 B och köra Retropie på, men har en 5v 2.4a adapter hemma. Kommer det funka när Raspberry Pi 3 B rekommenderas att köras med 2.5a?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Tänkte köpa en Pi3 B och köra Retropie på, men har en 5v 2.4a adapter hemma. Kommer det funka när Raspberry Pi 3 B rekommenderas att köras med 2.5a?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Tänkte köpa en Pi3 B och köra Retropie på, men har en 5v 2.4a adapter hemma. Kommer det funka när Raspberry Pi 3 B rekommenderas att köras med 2.5a?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på om den klarar att lämna det under belastning, det är bara att pröva.
Sen spelar usbkabelen in också.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:
Skrivet av MatteN:

Beror på om den klarar att lämna det under belastning, det är bara att pröva.
Sen spelar usbkabelen in också.

Ja det är inte värre än att köpa en ny adapter om det skulle strula Vilka skillnader kan avgöra om en USB-kabel kommer funka eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Vilka skillnader kan avgöra om en USB-kabel kommer funka eller inte?

För klena (och långa) ledare ger förluster.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Har en 3B+ som jag har problem med att hitta laddare till och hoppas att någon kan hjälpa mig hitta en.

Pi:en har både adafruits 3.5 PiTFT display och picamera.

Laddaren behöver fungera ihop med en 3meters kabel (https://www.amazon.com/gp/product/B012WHAG7K/ref=ox_sc_act_ti...).

Permalänk

Jag har en Adafruit 2.5A Strömadapter till mina PIs, som är perfekt om man vill driva en fläkt eller andra strömkrävande GPIO enheter.

Visa signatur

Stationär:
i5 2500k @ 5 GHz | ASUS P8P67 PRO | ASUS STRIX OC GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 16 GB 2133MHz | Samsung 860 EVO 1 TB | Noctua NH-D15

Bärbar:
Dell G3 3579 | i7 8750H | GTX 1050 Ti | 32 GB DDR4 2666