Permalänk
Medlem

Skolprojekt - Miljövänlig dator

Hej!

Vi ska börja med projekt på våran skola som ska vara tekniskt inriktade. Jag hade tänkt bygga en dator. Och eftersom mijön är något som är väldigt viktigt att tänka på just nu så hade jag tänkt göra den så miljövänlig som möjligt. Min fråga är, vad bör man anvädna för komponenter för att få den att bli så miljövänlig som möjligt. Sen undrar jag om användning av plexiglas/träd skulle ses som miljövänligt? Vad bör jag jag använda för kylning för detta projekt? Vattenkylning?
Åsikter & tips uppskattas!

Permalänk
Medlem

Miljövänligt är ett lite väl luddigt uttryck idag. Tänk hållbar utveckling istället. http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5llbar_utveckling.

Plexiglas (Akrylplast) är ingen höjdare när det kommer till att vara miljövänlig, massa giftiga råvaror som används under tillverkningen.
När det kommer till trä är det överlags ok, men det gäller att välja förnyelsebara material som svenska träslag då de flesta vi har går att få tag i större mängder och återplanteras. Så undvik mahogny etc etc, då blir din dator ett hatobjekt i många miljöälskares ögon.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Om du vill få det så miljövänligt som möjligt så ska du återvinna datorer. Ta en gammal dator och släng in ett operativsystem som klarar av hårdvaran (t.ex någon linuxdist). Hör med företag/skolor som ska göra sig av med datorer, kolla grovsoprum/tippen etc.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk

Lokalproducerat trä (typ gran, furu eller liknande) för stomme m.m. och för plastdetaljer kan du använda dig av potatis till exempel http://www.skolresurs.fi/?q=node/260

Att ha en strömsnål dator är med viktigt ur miljösynpunkt.
Tänk även på vart komponenterna är tillverkade, finns det datorkomponenter som är tillverkade i europa till exempel så skulle jag föredra dessa, frakt med båt m.m. är verkligen en miljöbelastning.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem

Tycker du bör kyla passivt med några snåla komponenter. Passivt för att visa att effektförbrukningen verkligen är låg.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Strömförbrukning är väl också en aspekt då man kanske inte behöver välja strömslukande grafikkort i SLI eller Crossfire. Vet inte riktigt vad man kan göra mer för att hålla nere strömförbrukningen. Att välja en strömsnål Atom processor eller liknande är väl inget vidare ur miljösynpunkt heller för dom har så dålig prestanda att livslängden blir kort och då måste man ju köpa nytt vilket inte är speciellt miljövänligt.

Permalänk
Medlem

Miljövänligaste måste väl vara att köpa begagnat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

En low power ib med ett platinum agg samt en ssd vorre väl det bästa. Men har du någon budget eller ska det ens köpas nytt? Passiv kylning känns ju sådär med tanke på hur stora dem är och hur mycket koppar och aluminium som går åt till dem. Orginal kylaren är ju bäst att använda då den ändå är med prollen och att köpa en ny och kasta Orginal kylarn är ju inte så miljövänligt.
Men begagnat är ju det mest miljövänlig

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Håller med om att du ska försöka hitta komponenter begagnat, det blir ju ett steg i rätt riktning i alla fall. Som nämnt är miljövänligt ett jäkligt luddigt begrepp, det beror på hur långt man vill gå och om man räknar drift eller även tillverkningsprocessen. Någon skrev passiv kylning, men tänk på att dessa flänsar oftast är stora och är i regel gjorda av alu eller koppar. Över huvudtaget tror jag det blir svårt att göra en dator miljövänlig, kanske om den kan hålla jäkligt länge, men då blir driften i sig värre, samt inköp. Du kanske ska gå på spåret att göra allting från återvunnet och begagnat material för att få en helhet i projektet. Annars känns det bara som att du bygger en dator och kallar den miljövänlig för att ditt projekt kräver det, det blir ju svårt att påvisa detta i efterhand.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Raspberry pi är ju ganska strömsnål

Permalänk

Har du någon budget för vad du kan spendera?
Förslag på komponenter som är energisnåla (vi förutsätter att det är en enklare kontors/surf-dator):
Intel i3 3220T
SSD av valfri variant
Nätagg med 80+ Gold eller Platinum certifiering. Det blir ju inte många watt som behövs, så absolut högst 600W
Till minnen bör ju någon form av 1,35V minnen användas, t.ex. de vita Vengance minnena från Corsair

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Undrar om man skulle kunna återanvända en gammal plastback(som chassi), kan det ses som miljövänligt? Sen hade jag tänkt återanvända en hel del komponenter från gamla datorer men det skall gå att använda datorn utan att den ständigt ska frysa..

Permalänk
Medlem

Apple verkar duktiga på det med miljön. Ett exempel, deras Apple TV har minskat med Co2 utsläppen med 90% sedan Apple TV modellen 2007.

http://www.apple.com/se/environment/

Permalänk
Medlem

I tillverkningen eller under driften? Eller under hela livscykeln? Där beror det med allra största säkerhet på att de helt enkelt inte brytt sig om det innan eller ens räknat på det. Vill man börja tillverka en produkt mer miljövänligt är ju inte det svårt om produkten inte har drabbats av något sådant tänk tidigare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vismut94:

Hej!

Vi ska börja med projekt på våran skola som ska vara tekniskt inriktade. Jag hade tänkt bygga en dator. Och eftersom mijön är något som är väldigt viktigt att tänka på just nu så hade jag tänkt göra den så miljövänlig som möjligt. Min fråga är, vad bör man anvädna för komponenter för att få den att bli så miljövänlig som möjligt. Sen undrar jag om användning av plexiglas/träd skulle ses som miljövänligt? Vad bör jag jag använda för kylning för detta projekt? Vattenkylning?
Åsikter & tips uppskattas!

Även om du köper delar som i sig är "miljövänliga", så hoppas jag att du är medveten om att framställning av datorkomponenter är en process som är allt annat än miljövänlig.
Det finns datorer som är mer eller mindre miljövänliga, men inga datorer är miljövänliga så att säga.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Kan du inte göra den mest miljö-Ovänliga datorn som går och sedan påvisa alla fel? (flamskyddsmedel, sällsynta jordartsmetaller och krigen i Afrika, CO2 utsläpp)
Slaget om jordartsmetallerna är kanske mer CSR och politik än miljö. Dansk dokumentär: Blood in the mobile.

Eller så visar du hur begagnad hårdvara i ny förpackning av svensk lokalproducerad furu och XBMC/Linux kan bli en hemskt snygg och kompetent dator som lever upp till 99% av vanliga användares krav (surfa, skriva, mediakonsumtion).

Nu vill jag också vara med. =/

Visa signatur

Whales are nice!