Trasigt tangentbord som Netonnet ej vill byta.

Permalänk
Medlem

Trasigt tangentbord som Netonnet ej vill byta.

Tjabba, sitter idag med ett tangentbord ifrån Steelseries, nämligen 6gv2. Köptes in sommaren 2011 alltså 1.5 år sen. Har tidigare en gång bytt ut tangentbordet då två stycken tangenter slutade fungera. Nu lite mer än ett år efter bytet har nu några utav tangentbordets switchar gått och dött igen.

Var in till netonet och pratade med dom som hävdade att dom inte kunde hjälpa mig att byta tangentbordet men var varmt välkommna att sälja mig ett nytt.

I all enkelhet undrar jag om jag har något mer jag kan göra eller om det bara är "sucks to be me"? Har för mig det är "lag" i sverige på 3 årig garanti etc. Steelseries själva hävdar ju att det är 2 års garanti och att den tas via leverantören man köpt utav. (har varit i kontakt med dom och fått detta berättat för mig)

Men som sagt, finns det något jag kan göra eller är det bara punga upp för ett nytt tgb?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Vila i frid

Säljstället fixar garantier på prylar för privatpersoner upp till ett år. Har produkten längre garanti, kontakta tillverkaren direkt.

CDON är ännu jäkligare, de hänvisar dig direkt till tillverkaren även under garantitiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Säljstället fixar garantier på prylar för privatpersoner upp till ett år. Har produkten längre garanti, kontakta tillverkaren direkt.

CDON är ännu jäkligare, de hänvisar dig direkt till tillverkaren även under garantitiden.

Så alltså är detta typ "sucks to be me"?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Skrivet av scoorch:

Så alltså är detta typ "sucks to be me"?

alltså hör av dig till tillverkaren, de kostar ytterst lite och löser nog dit problem får vi hoppas

Permalänk
Medlem

För datorprodukter, telefoni samt bärbart ljud gäller 1 års garanti hos NetonNet. Detta enligt köpvillkor.
Men du har ju 3 års reklamationsrätt så det är bara reklamera varan.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Entusiast

Vi har 3 års reklamationsrätt i Sverige vilket inte är samma sak som garanti. Dock låter det som att ett tangentbord som bara håller i ett år rimligtvis borde falla under ursprungligt fel då man borde förvänta sig att ett dyrt tangentbord med mekaniska brytare ska hålla längre än så. Dock är du i en lite lurig sits eftersom bevisbördan ligger på dig. Så om du går in och säger att det är ett reklamationsärende och netonnet säger att du har slitit ut det själv är det ditt jobb att bevisa motsatsen vilket är väldigt svårt. Även om säljaren har tyngre bevisbörda så är det här ett läge där ord står mot ord mer eller mindre.

Så skicka ett mail till deras reklamationsavdelning där du beskriver felet och att du vill reklamera det. Var noga med att använda ordet reklamation och inte garanti. Sen ser du vad de säger. Att prata med säljare i butik har man ofta inte mycket för då de generellt har dålig koll på reklamationsärenden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Meila eller ring deras kundsupport. Säger tillverkaren att det är två år som gäller ska det gå genom Netonnet. Problemet är att det står 1 år på netonnet gällande alla datorprodukter.

Men om tillverkaren erbjuder två år ska netonnet också göra det. Men ser inget på deras sida att just det tangentbordet har två år, därför har de nog sagt nej.

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Om du läser NetOnNets garantiinformation så ser du att de matchar tillverkarens egna garanti, så du har 2 års garanti via NetOnNet, de gjorde alltså fel förut.

Citat:

För datorprodukter, telefoni samt bärbart ljud gäller 1 års garanti. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om du läser NetOnNets garantiinformation så ser du att de matchar tillverkarens egna garanti, så du har 2 års garanti via NetOnNet, de gjorde alltså fel förut.

Blir en tripp tillbaka dit idag! återkommer med resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det bör inte vara några problem. Steelseries lämnar 2års garanti och felet är känt verkar det som. Jag googlade lite snabbt och fick mer träffar än jag borde fått. Visserligen är det ett populärt tangentbord men så många med samma problem känns konstigt.

Visa signatur

Konsumentköplag hit och distansköpslag dit. Tacka vet jag muntliga avtal
En lättläst version av KKL - Och ändå tolkas den fel?

Permalänk
Medlem

Fick ett tillgodokvitto jag kunde spendera på netonet, så tog ett qpad mk-50 med 2 års garanti som började gälla ioch med jag tog emot tangentbordet. Slutet gott allting gott!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Garantin gäller från det datum som den första produkten inhandlades. Den gäller då ett alt. två år, oavsett om du får en ny vara under tiden. Alltså: Exempel: Tangentbord nr:1 går sönder efter ett år och byts ut. Tangentbord nr:2 går sedan sönder efter yttligare ett och ett halvt år. Det "nya" tangentbordet, nr:2 , räknas som det ursprungliga, och inte som ett nytt med upp till två års garanti. Garantin upphörde för sex månader sedan, räknat från det ursprungliga köpet. Har själv råkat ut för detta med andra produkter.
Gott att det ordnade sig för dig ändå. Ett tillgodokvitto är ju bättre än ingenting alls. De behövde inte ge dig något då garantin gått ut.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Hillan67:

Garantin gäller från...

I det hä fallet har dock NoN hävt köpet och gett TS ett tillgodokvitto, med vilket han sedan köpt ett nytt tangentbord. Nytt köp, annan produkt, ny garanti. Han hade kunnat köpa en likadant tangentbord som han ursprungligen hade och fortfarande fått ny garanti, just för att NoN hävt köpet istället för att göra en omleverans.

Visa signatur
Permalänk

Det är bättre att hävda produkt och fabrikationsfel för att få större framgång hos tillverkaren. Garanti är ett så luddigt begrepp så att (många?) säljare kan krångla sig ur det hela och hävda t.e.x. "normalt slitage". Men ursprungs och fabrikationsfel är svårare för säljaren att ta sig ur.:P

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!