Permalänk
Medlem

Dags att köpa nytt - Hjälp!

Hallå där, har satt ihop lite delar igenom komplett.se och kollat igenom mycket och vill hålla priset nere men ändå få bra prestanda!

Jag vill försöka hålla priset under 6.500kr och med detta jag har skrapat ihop så är jag uppe i 6200kr ca.
Om ni skulle visa ett mycket bättre alternativ för t.ex. 7000kr så ska det väll inte vara ett större problem men ju mindre dästo bättre.
Målet med denna dator är att t.ex. klara av att köra BF3 på höga inställningar utan lagg & att kunna streama Dota 2 på twitch utan lagg.
Jag börjar med att visa listan och priser och sedan kommer mina frågor och funderingar efter det!

  • Processor - 1.129:- -AMD FX-6300 6-Core Processor Socket-AM3+, 3.5Ghz, 95W, 6MB L2 + 8MB L3 Cache, 32nm, Black Edition

  • Moderkort - 1.390:- - ASUS Sabertooth 990FX R2.0, Socket-AM3+ ATX, 990FX+SB950, DDR3, 4xG2-PCIe-x16, CFX/SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, UEFI

  • Chassi - 999:- - Corsair Carbide 500R Midi Tower Vit Fläktar: 2x 120mm Front, 1x 120mm Bak, 1x 200mm Side, ATX, mATX, 2x USB 3.0

  • RAM-minne - 699:- - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240

  • Grafik-kort - 1.469:- - Sapphire Radeon HD 7850 1GB GDDR5 PCI-Express 3.0, DVI-I, DVI-D, native-HDMI, DisplayPort, 860MHz

  • Nätaggregat - 598:- - Silver Power SP-SS500 500W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6× SATA, 120mm Fläkt

Det som med flit fattas är CD-läsare och hårddisk då jag redan har sådanna! Inget mer som fattas... vad jag vet i alla fall!

Några saker jag gärna vill ha svar på pågrund av okunnighet:
Vet att grafikortet är PCIe 3.0 men moderkortet är PCIe 2.0 men det passar ju i alla fall. Förlorar man för mycket prestande för att det ens ska vara värt detta eller funkar detta bra?
Processorn passar i Moderkortet va?
Räcker nätaggrets Watt för att klara av denna dator?
Funkar dessa RAM-minnen i detta moderkort och får den ut hela kapaciteten?
Får grafikkortet plats rent fysiskt i detta chassi?

Saker jag gärna vill ha tips på:
Fläktar, inte köpt några alls... Om jag ens behöver... Vad tycker ni jag ska ha och vart?
Finns det något jag måste tänka på med denna uppsättning?
Är det för "onödigt" mycker RAM-minne kanske? Går kanske att få ner budgeten där?

Ni får gärna svara så mycket ni orkar och om ni kommer på något mer som kan vara bra att tänka på med dessa delar eller något som ni tycker jag glömt eller gjort väldigt dumt så skriv gärna med det också!
Tack i förhand

Här har ni min shoppinglista så kan ni se produkterna direkt på kompletts hemsida:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=116793...

Permalänk
Medlem

Såg även att min ihopsättning var väldigt lik denna AMD version ifrån sweclockers.
http://www.sweclockers.com/artikel/16154-sweclockers-datorpak...

Men gillar det chassit jag hittat.

Aja, låter er proffs få någonting att säga om allt

Permalänk
Avstängd

Utan lagg så antar jag 55-65 fps? Då du troligen har en 60hz skärm så behöver du inte mer än max 60 fps, men helst ska fps inte sjunka för mycket då det blir jobbigt. Som med alla fps spel, så kostar det mer än vad det smakar att maxa inställningarna. Till alla som vill få ut mest av bf3 gällande prestanda så kör på low.

Till TS, moderkortet för på tok för dyrt med din budget, du borde inte lägga mer än 700:- och lägg resten av pengarna på ett bättre grafikkort, t.ex. ett 7950. Köp även ett billigare chassi, finns coolermaster elite för 400:- riktigt gaming chassi för din budget.

Kanske något liknande:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2677258/2012-12-13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Utan lagg så antar jag 55-65 fps? Då du troligen har en 60hz skärm så behöver du inte mer än max 60 fps, men helst ska fps inte sjunka för mycket då det blir jobbigt. Som med alla fps spel, så kostar det mer än vad det smakar att maxa inställningarna. Till alla som vill få ut mest av bf3 gällande prestanda så kör på low.

Till TS, moderkortet för på tok för dyrt med din budget, du borde inte lägga mer än 700:- och lägg resten av pengarna på ett bättre grafikkort, t.ex. ett 7950. Köp även ett billigare chassi, finns coolermaster elite för 400:- riktigt gaming chassi för din budget.

Kanske något liknande:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2677258/2012-12-13

gillas starkt, men sweclockers fri frakt hade inte skadad

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!