3 Volt för mycket, kommer det funka?

Permalänk
Medlem

3 Volt för mycket, kommer det funka?

Tjena!

Jag har köpt mig en Harman Kardon Go Play 2 och har tänkt koppla in ett lipo batteri till denna.
Det som jag undrar och är lite osäker på är ifall det är möjligt att mata denna med upp till 3 volt för mycket.
Spänningen den vill ha är 18v och det lipo batteriet som jag har tänkt använda har, när det är fullladdat, 20,5v.

Jag vet om att det skiljer från apparat till apparat, vissa är känsligare än andra. Men jag vill bara få en uppfattning om det är totalt omöjligt och hela kommer bränna sönder eller ifall det kanske helt är lugna puckar.

Någon som har lite erfarenhet när det gäller detta?

Permalänk
Medlem

Svårt att svara på utan att veta konstruktionen så jag vågar såklart inte garantera något, men oftast är det ju inte några problem med ett par volt för mycket. Hur som helst kan du ju sätta 2-3 likriktardioder i serie med batteriet så kommer du ju ner på typ 18V.

Permalänk

Använd en spänningsregulator så får du rätt spänning hela tiden, du ska nog helst använda nån slags batterivakt också så du inte råkar djupurladda batteriet.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

"Problemet" med spänningsregulatorer är att det brukar vara en minsta skillnad mellan Vin och Vut och när spänningarna ligger så nära varandra kan det vara problem att hitta en lämplig regulator. Alternativet är ju att gå upp i batterispänning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Svårt att svara på utan att veta konstruktionen så jag vågar såklart inte garantera något, men oftast är det ju inte några problem med ett par volt för mycket. Hur som helst kan du ju sätta 2-3 likriktardioder i serie med batteriet så kommer du ju ner på typ 18V.

Likriktardioder verkar ju bra ja! Hade det då funkat att sätta 1 sådan här då eller är jag helt ute och cyklar?

Skrivet av anton_mjor:

Använd en spänningsregulator så får du rätt spänning hela tiden, du ska nog helst använda nån slags batterivakt också så du inte råkar djupurladda batteriet.

Jag har köpt mig en "batterivakt" för ett tag sedan från ebay som jag hoppas dyker upp i veckan så det är fixat, men är det en sådan här spänningsregulator du pratar om? Eller är det någonting mer avancerat du rekommenderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RellVek:

Likriktardioder verkar ju bra ja! Hade det då funkat att sätta 1 sådan här då eller är jag helt ute och cyklar?

Så länge du inte drar mer än 4A från batteriet så funkar den. Den har ett spänningsfall på 1.85V, typisk (beror ju lite på strömmen man plockar ut), så då hamnar du ju rätt nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Så länge du inte drar mer än 4A från batteriet så funkar den. Den har ett spänningsfall på 1.85V, typisk (beror ju lite på strömmen man plockar ut), så då hamnar du ju rätt nära.

Nä det står bara 3.3 ampere och förmodligen drar den bara runt 2.3 ampere för den har ju iphoneladdare också som förmodligen höjer amperen lite.

Men då ska jag nog sticka inom elfa någon gång då och fråga där en extra gång, tack!