Permalänk
Medlem

Raspberry PI Windows?

Hallå folket!

Min tanke har varit länge att ordna en dator som jag kan montera i bilen och hittade denna trevliga sak för ett tag sedan.
Det jag har tänkt att använda den till att först och främst för att kunna använda ett program som endast är kompatibelt med just windows,
Detta programmet (T5suite) låter mig kunna programmera om i styrboxen i bilen för att kunna öka diverse värden för att få den att kunna rulla snabbare.

Jag har haft tankar på att använda Linux och sedan starta programmet genom Wine, men min fråga är då om det går att göra på lättare sätt?
Programmet i sig är kompatibelt med Windows XP så det är väll en tanke jag hade att installera detta på ett SD-kort men vad jag har förstått så är XP inte kompatibelt med PI.

Mvh. Dometros.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dometros:

Hallå folket!

Min tanke har varit länge att ordna en dator som jag kan montera i bilen och hittade denna trevliga sak för ett tag sedan.
Det jag har tänkt att använda den till att först och främst för att kunna använda ett program som endast är kompatibelt med just windows,
Detta programmet (T5suite) låter mig kunna programmera om i styrboxen i bilen för att kunna öka diverse värden för att få den att kunna rulla snabbare.

Jag har haft tankar på att använda Linux och sedan starta programmet genom Wine, men min fråga är då om det går att göra på lättare sätt?
Programmet i sig är kompatibelt med Windows XP så det är väll en tanke jag hade att installera detta på ett SD-kort men vad jag har förstått så är XP inte kompatibelt med PI.

Mvh. Dometros.

Nej du får ta och köra det via wine..

Windows har inte stöd för ARM processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vondran:

Windows har inte stöd för ARM processorer.

Nåja, Windows RT stöder ARM

Permalänk
Medlem

Det funkar inte att köra x86 Windowsbinärer under wine på en ARM heller. qemu skulle kunna fungera. Men då är det verkligen legitimt skitslött.

Permalänk
Medlem

VIA har en hel hög med integrerade moderkort / cpu i mini format som kan köra x86.

http://www.viaembedded.com/en/products/boards/1950/1/EPIA-P91...

Lite större, lite dyrare också.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Nåja, Windows RT stöder ARM

Jag visste att någon skulle kommentera det där. Men jag syftade ofc på de mer populära Windows.. T ex W7.

Permalänk
Medlem

Programmet använder .NET verkar det. Kan det gå att kompilera det för mono framework istället (.net för linux)?
http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=34&t=14277

Permalänk
Medlem

Jag har också gått i samma tankar och vill ha en liten smidig dator innanför instrumentpanelen som det går att köra XP på men har förstått att "Hallondatorn" inte går eftersom att Windows inte fungerar med den typ av processor som finns i denna dator. Jag hade kunnat köra Linux men problemet är bara att jag har programvara för att kunna läsa av och logga data jag får ut ifrån styrboxen till motorn som finns för Windows (XP) men inte för Linux. Dessutom finns det inte COM-portar i Rapberry PI vilket hade varit bra.

Så om någon vet någon liten smidig dator som skulle kunna funka så skulle jag gärna vilja ha reda på det. Just nu kör jag med en 8 år gammal Compaq Presario laptop kopplat till en touchskärm integrerat i instrumentpanelen som visserligen funkar men som egentligen tar onödigt stor plats innanför instrumentpanelen.

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.