Saker att tänka på innan man byter komponenter?

Permalänk

Saker att tänka på innan man byter komponenter?

Jag tänkte köpa mig ett nytt grafikkort och eventuellt ett nytt chassi till datorn min. Men då, innan jag ens beställer sakerna så undrar jag då vad man ska tänka på innan man då byter? Har hört att man ska se till att man inte är "statisk" när man pillar i datorn, hur gör jag då så att jag inte är det?
Är det något mer jag borde tänka på som inte jag vet om?

mvh/ dasreflix

Permalänk

Du har antagligen redan kollat upp det, men kolla så att chassit du ska köpa och moderkortet du har passar tillsammans.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk

Jodå, men var är det som gäller vid att man till exempel byter grafikkort? Är det bara att plocka ut det gamla och i med det nya och sen är det klart? Utan att göra något speciellt innan eller efter?

Permalänk
Medlem

Du borde helst använda ett ESD armband (runt 30-50kr), som då är kopplat till chassit och ser till att du har samma elektriska potential som det och alla komponenter som sitter där. (det du refererar till som ej statisk) Sen är det bara att plocka ut och installera komponenter som du vill.

Permalänk

Kanon, tack och bock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dasreflix:

Jodå, men var är det som gäller vid att man till exempel byter grafikkort? Är det bara att plocka ut det gamla och i med det nya och sen är det klart? Utan att göra något speciellt innan eller efter?

Avinstallera drivrutinerna till grafikkortet.
Stäng av datorn och slå av nätaggregatet på strömbrytaren.
Demontera det gamla kortet och sätt i det nya.
Koppla i ström och starta upp.
Installera drivrutiner.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av dasreflix:

Jodå, men var är det som gäller vid att man till exempel byter grafikkort? Är det bara att plocka ut det gamla och i med det nya och sen är det klart? Utan att göra något speciellt innan eller efter?

Inte mycket utöver det men du får allt se till så att ditt nätagg orkar med grafikkortet och att grafikkortet har strömsladdarna ikopplade. Sen får du även rensa de gammla drivrutinerna och installera de nya. (kanske nämnde något som va självklart för dig men det framgick inte vad du hade koll på)

Permalänk
Medlem

Viktigaste är att avinstallera gamla drivrutiner innan du installerar nya grafikkortet. Om du ej gör det kommer du inte få nån bild på datorn eller så får du blåskärm.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av dasreflix:

Jodå, men var är det som gäller vid att man till exempel byter grafikkort? Är det bara att plocka ut det gamla och i med det nya och sen är det klart? Utan att göra något speciellt innan eller efter?

Har du tillräckligt starkt nätagg för grafikkortet?
Glöm inte eventuella strömsladdar till Grafikkortet och 4-6 pin på moderkortet.
Esd band.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Avinstallera drivrutinerna till grafikkortet.
Stäng av datorn och slå av nätaggregatet på strömbrytaren.
Demontera det gamla kortet och sätt i det nya.
Koppla i ström och starta upp.
Installera drivrutiner.

Ladda ner senaste drivisarna till ditt nya kort, slipper du göra det sen..
Avinstallera drivrutinerna till grafikkortet.
Stäng av datorn och slå av nätaggregatet på strömbrytaren.
Demontera det gamla kortet och sätt i det nya.
Koppla i ström och starta upp.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Ifall du köper nytt chassi, glöm för guds skull inte distanserna, antistatarmband vore ju också bra som folk påpekat redan, tillräckligt starkt nätagg för det nya grafikkortet som också nämnts

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(