Panasonic TX-P50ST50Y problem med V-sync

Permalänk
Medlem

Panasonic TX-P50ST50Y problem med V-sync

Köpte nyligen den här tvn och är supernöjd, har bara ett litet problem.
När jag streamar film på tvn via en HDMI kabel från datorn så får jag, i mina ögon, enorma V-sync problem!
Kan det vara att tvn försöker köra sina "2000 hz" som gör att det ballar ur, i scener där kameran står still så flyter bilden på riktigt jävla fint!
Beror det här på ett dåligt exemplar av tvn eller är det något jag kan ställa in?
Det är ingen skillnad när jag sätter V-sync på always on i drivrutinerna på datorn och intelligent frame creation verkar inte göra någon skillnad heller.

Hjälp?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Prova att ändra till 24Hz på datorn (eftersom Bluray filmer brukar va 24 bilder per sekund) då ser det i alla fall bra ut på min UT50 annars hackar bilden liksom till då och då så jag antar att det är samma problem du har.

Permalänk
Medlem

Vad spelar du upp film med? Hade samma problem när jag körde VLC. Provade Media player classic och har inte tittat tillbaka sen dess.

Permalänk
Medlem

Jag upplever inga sådana problem med min st50, testa med MPC-HC eller XBMC och ställ in att skärmens hz ska syncas med filmens fps, samt stäng av ALLA "bildförbättrings" funktioner på tvn.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Det kan krävas att TVn är inställd som primär(aktiv) display om du kör dubbla skärmar. Det ställer du in i grafikkortets kontrollpanel. Du kan även snabbt testa om det är det som är problemet genom att inaktivera vanliga bildskärmen.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, ska testas så fort jag kommer hem ikväll!

Skrivet av MiKz112:

Vad spelar du upp film med? Hade samma problem när jag körde VLC. Provade Media player classic och har inte tittat tillbaka sen dess.

Kan det vara så enkelt?!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Testa XBMC eller http://www.cccp-project.net/ (MPC-HC + Codecs)

VLC är inte optimalt

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

VLC är nog den sämsta spelaren jag använt. Fattar inte varför folk envisas med att använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

VLC är nog den sämsta spelaren jag använt. Fattar inte varför folk envisas med att använda den.

Simpel och spelar allt!
Vad gör XMBC så bra?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Det kan krävas att TVn är inställd som primär(aktiv) display om du kör dubbla skärmar. Det ställer du in i grafikkortets kontrollpanel. Du kan även snabbt testa om det är det som är problemet genom att inaktivera vanliga bildskärmen.

Defintivt detta. Men gå längre och kör endast TVn som display och se om det blir bättre.

VLC var bäst för kanske 5 år sedan. Nu är det nog MPC-HC som gäller. Man behöver inga extra codecs heller nuförtiden. Den spelar det mesta och har mindre judder-problem än VLC. Ska kolla XMBC men enligt min erfarenhet så är MPC den enda som tar playback på riktigt allvar. De andra är mest intresserade av coola interface eller platformsoberoende.

Är man för övrigt väldigt intresserad judderfri playback och sånt då kan man prova detta:
http://www.svp-team.com/wiki/Frame_interpolation_overview

Visa signatur

"King of ghetto-modding."

Permalänk
Medlem

Att sätta disable på datorskärmen och endast köra med tvn på igjorde susen! Var dock fortfarande lite lite kvar men det försvann med XBMC.
XBMC i sig gillar jag inte, väldigt osmidigt samt att det gav en ganska blek och smetig bild jämfört med VLC, ska väl pröva det andra programmet någon kväll här också!
Antar att XBMC är gjort för HTPC's?

EDIT: Att köra TVn i 24hz gjorde också att bilden flöt mer jämt, dessutom funkade Intelligent Frame Creation väldigt mycket bättre i det läget!
Laddade även hem det senaste VLC't och det löste det lilla som var kvar av V-sync problemen!

EDIT2: Glömde ju kolla om det räckte med att bara sätta TVn som primär, och det gjorde det!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA