Raspberry är ARMv6 :(

Permalänk
Medlem

Jaha nu har jag köpt en raspberry pi på NetOnNet för 335 kr, men tyckte de hade för dyra tillbehör. Kommer troligtvis köpa tillbehören på electrokit, de hade ju roliga GPIO-till breadboard adaoptrar och billiga kablar med mera.
Denna ser intressant ut:
http://www.electrokit.com/breadpi-anslutningskort-inkl-kabel-...

Detta chassit ser trevligt ut:
http://www.electrokit.com/inbyggnadslada-for-raspberry-pi-tek...
Men jag saknar hål för GPIO-kabeln, men det borde man kunna skära ut själv.

Har kollat lite på minneskort också. Tror jag slår till på detta:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=920703

Antar att spänningsadaptern på electrokit borde funka bra?
http://www.electrokit.com/batterieliminator-usb-5v-1a.48794

Kylflänsar var inte helt nödvändigt? Men man kanske ändå skulle passa på att köpa...
Och så behöver man väl USB-microUSB kabel.

Adapter HDMI till DVI
http://www.electrokit.com/adapter-hdmi-dvid.50306

HDMI-kabel har jag nog liggandes hemma någonstans.

Blir inte så billigt i slutändan egentligen...

Permalänk
Medlem

http://viewitem.eim.ebay.se/Rikomagic-5th-MK802IIIS-3D-4GB-An...

denna köpte jag, är hur nöjd som helst, funkar hur bra som helst (kör via wifi till mina filmer) och det funkar i full hd kan det vara något för dig kanske?

Visa signatur

Corsair iCUE LINK 3500X RGB Vit & AMD Ryzen 9 7900x 5,5 GHz & Kolink Umbra 360mm & Asus Tuf Gaming X870 & Asus radeon RX 7800 XT 16GB & OCZ FATAL1TY - 750 W

Permalänk
Medlem

Kör Arch Linux på min RPI, bootar på ca 10s tack vare systemd. Kör den som printserver och irc-bouncer.

Jag vet inte men det enda jag hör är "jag vill köra Ubuntu server, inte Debian". Vet du ens varför du vill det eller är det något du fått för dig bara? Kör du Arch istället, som går utmärkt att installera, får du både nyare paket och ett enligt mig betydligt trevligare system än Ub-loat-untu.

Det känns även som att du hört att nätverket skulle vara slött för att du hört att den "inte går via systembussen". NIC'et är egentligen ett USB-NIC och går via USB2.0. Teoretisk maxhastighet är alltså 480Mbps via den bussen, i praktiken lägre. Man brukar kunna komma upp i ~33-35MB/s via USB2.0. Långt över de 100Mbit som nätverksinterfacet stödjer. Hur det ligger till med latenser har jag inte undersökt, troligtvis spelar det ingen större roll. Så jag är inte med på var du vill komma med detta?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Men nej det bli inte så billigt om man inte har grejor hemma, jag hade ett SD-kort, mobilladdare, HDMI och allt annat.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Jaha nu har jag köpt en raspberry pi på NetOnNet för 335 kr, men tyckte de hade för dyra tillbehör.

...

Jupp, med chassi, minneskort, etc så blir det ju ändå en del pengar i slutändan.
Raspberry Pi Foundation borde sälja en Raspberry Pi som kommer med chassi, så man slipper köpa det separat.

Skrivet av norowner:

http://viewitem.eim.ebay.se/Rikomagic-5th-MK802IIIS-3D-4GB-An...

denna köpte jag, är hur nöjd som helst, funkar hur bra som helst (kör via wifi till mina filmer) och det funkar i full hd kan det vara något för dig kanske?

Måste man ha den inkopplad i TVn eller via HDMI?
Jag är helt ointresserad av film och media, eller att ha en enhet med Android.
Jag vill köra Git, SSH, lighttpd/Apache, Python/Perl/PHP/Ruby. Kanske Java, Mono, Node.js och ownCloud.

Skrivet av Dimman:

Kör Arch Linux på min RPI, bootar på ca 10s tack vare systemd. Kör den som printserver och irc-bouncer.

Jag vet inte men det enda jag hör är "jag vill köra Ubuntu server, inte Debian". Vet du ens varför du vill det eller är det något du fått för dig bara? Kör du Arch istället, som går utmärkt att installera, får du både nyare paket och ett enligt mig betydligt trevligare system än Ub-loat-untu.

Ubuntu Server ska tydligen vara lätt och enkelt, och Mark Shuttleworth snackar om att det ska ha bra stöd cloud och allt möjligt.

Dessutom finns Ubuntu JeOS, en minimalistisk version av Ubuntu Server med "just enough" operating system, som verkar passanda.

Jag vill inte ha någon bökig, jobbig grej som man måste koppla in tangentbord och skärm till, jag vill bara köra stoppa in SD-kortet, boota och logga in över SSH för att sedan installera paket via pakethanteraren.

Skrivet av Dimman:

Det känns även som att du hört att nätverket skulle vara slött för att du hört att den "inte går via systembussen". NIC'et är egentligen ett USB-NIC och går via USB2.0. Teoretisk maxhastighet är alltså 480Mbps via den bussen, i praktiken lägre. Man brukar kunna komma upp i ~33-35MB/s via USB2.0. Långt över de 100Mbit som nätverksinterfacet stödjer. Hur det ligger till med latenser har jag inte undersökt, troligtvis spelar det ingen större roll. Så jag är inte med på var du vill komma med detta?

Jupp, det verkar lite lame med bara 100 Mbit när det finns 1000 Mbit, och verkar lite lame med nån Ethernet-över-USB istället för riktigt Ethernet på en dedikerad systembuss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jupp, med chassi, minneskort, etc så blir det ju ändå en del pengar i slutändan.
Raspberry Pi Foundation borde sälja en Raspberry Pi som kommer med chassi, så man slipper köpa det separat.

Måste man ha den inkopplad i TVn eller via HDMI?
Jag är helt ointresserad av film och media, eller att ha en enhet med Android.
Jag vill köra Git, SSH, lighttpd/Apache, Python/Perl/PHP/Ruby. Kanske Java, Mono, Node.js och ownCloud.

Ubuntu Server ska tydligen vara lätt och enkelt, och Mark Shuttleworth snackar om att det ska ha bra stöd cloud och allt möjligt.

Dessutom finns Ubuntu JeOS, en minimalistisk version av Ubuntu Server med "just enough" operating system, som verkar passanda.

Jag vill inte ha någon bökig, jobbig grej som man måste koppla in tangentbord och skärm till, jag vill bara köra stoppa in SD-kortet, boota och logga in över SSH för att sedan installera paket via pakethanteraren.

Jupp, det verkar lite lame med bara 100 Mbit när det finns 1000 Mbit, och verkar lite lame med nån Ethernet-över-USB istället för riktigt Ethernet på en dedikerad systembuss.

Du kan antingen köra den direkt kopplad till hdmi eller använda sladd som medföljer (förlängare) och det laggar ej för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair iCUE LINK 3500X RGB Vit & AMD Ryzen 9 7900x 5,5 GHz & Kolink Umbra 360mm & Asus Tuf Gaming X870 & Asus radeon RX 7800 XT 16GB & OCZ FATAL1TY - 750 W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norowner:

Du kan antingen köra den direkt kopplad till hdmi eller använda sladd som medföljer (förlängare) och det laggar ej för mig

Najs, 341 kr och man får chassi, Wi-Fi, ARMv7 dual-core, 4 GB lagring. Mycket mer prisvärt än Raspberry Pi.

Undra om man kan köra något annat än Android på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Najs, 341 kr och man får chassi, Wi-Fi, ARMv7 dual-core, 4 GB lagring. Mycket mer prisvärt än Raspberry Pi.

Undra om man kan köra något annat än Android på den?

Det är det jag letar efter just nu, den jag länka är inte exakt den jag har, den jag har är 8gb, kostar 20kr mer, sedan kan man lägga in Micro Sd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jaha nu har jag köpt en raspberry pi på NetOnNet för 335 kr, men tyckte de hade för dyra tillbehör. Kommer troligtvis köpa tillbehören på electrokit, de hade ju roliga GPIO-till breadboard adaoptrar och billiga kablar med mera.
Denna ser intressant ut:
http://www.electrokit.com/breadpi-anslutningskort-inkl-kabel-...

Detta chassit ser trevligt ut:
http://www.electrokit.com/inbyggnadslada-for-raspberry-pi-tek...
Men jag saknar hål för GPIO-kabeln, men det borde man kunna skära ut själv.

Har kollat lite på minneskort också. Tror jag slår till på detta:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=920703

Antar att spänningsadaptern på electrokit borde funka bra?
http://www.electrokit.com/batterieliminator-usb-5v-1a.48794

Kylflänsar var inte helt nödvändigt? Men man kanske ändå skulle passa på att köpa...
Och så behöver man väl USB-microUSB kabel.

Adapter HDMI till DVI
http://www.electrokit.com/adapter-hdmi-dvid.50306

HDMI-kabel har jag nog liggandes hemma någonstans.

Hur ska du kunna använda någon mikrodator utan basala tillbehör?

Är det för dyrt med ett par kablar och ett SD-kort kan man ju skaffa sig en annan hobby.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Det där med Gigabit-ethernet har inte jag sett någonstans än, men för att lista några om än dyrare ARMv7 alternativ som du kanske är kan vara intresserad av:

• ArndaleBoard - Cortex-A15 $249

• PandaBoard - Cortex-A9 €169 (2 varianter, finns en lite billigare)

• OrigenBoard - Cortex-A9 $199

• BeagleBoard - Cortex-A8 €133 (3 varianter, finns två billigare alternativ)

• Snowball - Cortex-A9 €240 (4+ varianter, olika priser beroende på återförsäljare)

Har själv beställt en BeagleBone (BeagleBoard) som är på väg just nu, tänkte lägga upp projektet i galleriet när det är klart

Permalänk
Medlem

men vafan den kostar mindre än 400:- SEK vad kan du förvänta dig?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Är det inte så att om man har en 100 mbit user på en ett nät där de andra jobbar på 1000 mbit så kommer det gå i 100 mbit, även mellan de datorerna som har 1000 mbit

Ja, om det hade funnits 1Gbit hubbar så hade det varit precis så. Om det är ett switchat nät kan varje nod kommunicera på valfri hastighet.

Skrivet av rektor:

Ett soc kostar ju typ $7 i större kvantiteter.

Men du måste inse att det inte spelar någon roll om en ARMv7 SOC hade kostat samma, Broadcom som är sponsor har nog valt v6 för att inte undergräva marknaden. Det fungerar ju, alla är glada utom du.

Skrivet av rektor:

Jag hittade en intressant sida som jämför olika single-board computers.
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_single-board_comp...

Här finns en annan lista med kommentarer: https://raymii.org/s/articles/Small_Linux_PCs.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Hur ska du kunna använda någon mikrodator utan basala tillbehör?

Är det för dyrt med ett par kablar och ett SD-kort kan man ju skaffa sig en annan hobby.

Vad jag menar är att tillbehören kostar mer än själva datorn. Vitsen med den är ju att den ska vara snorbillig och då vill jag gärna ha billiga tillbehör också.
Jag menar inte att jag inte har råd, men att det är lätt att glömma att det plockar på när man lägger ihop allting.
Dessutom var tillbehören ovanligt dyra just på netonnet. USB-kabel för 99 kr t.ex.
Har man tid att vänta på frakten kan man nog hitta billiga tillbehör på ebay och chassi kan man bygga själv.

Permalänk
Medlem

Allt har ett pris, t.ex. i form av pengar eller människors hälsa i Kina. Då meningen med RPi är att den ska vara så billig som möjligt så är det inte så konstigt att det inte följer med till tillbehör som användaren kanske redan har tillgång till.

Permalänk
Avstängd

Ubuntu JeOS ska tydligen ska 380 MB, det låter ju inte så mycket som "JeOS" (just enough operating system), det låter ju ganska så jävla mycket!
Hur mycket tar Raspian?
Hur stor är en minimal Debian server installation?

Skrivet av norowner:

Det är det jag letar efter just nu, den jag länka är inte exakt den jag har, den jag har är 8gb, kostar 20kr mer, sedan kan man lägga in Micro Sd

Najs!
Sjukt prisvärd!

Skrivet av suzieq:

Det där med Gigabit-ethernet har inte jag sett någonstans än, men för att lista några om än dyrare ARMv7 alternativ som du kanske är kan vara intresserad av:
ArndaleBoard - Cortex-A15 $249

Den där ArndaleBoard verkar vara en riktig beast.
Enligt benchmarks på Phoronix så ska Cortex-A15 ha grym prestanda.
A9 är mer som en mobil, medan A15 är mer som en laptop.
Synd att den kostar så mycket.

Skrivet av WDac:

men vafan den kostar mindre än 400:- SEK vad kan du förvänta dig?

ARMv7?

Skrivet av beh:

Men du måste inse att det inte spelar någon roll om en ARMv7 SOC hade kostat samma, Broadcom som är sponsor har nog valt v6 för att inte undergräva marknaden. Det fungerar ju, alla är glada utom du.

Dom kanske borde ha partnat med Allwinner istället för Broadcom?

Permalänk
Medlem

http://liliputing.com/2013/01/picuntu-brings-light-weight-lin...

Verkar finnas en specialversion av ubuntu för de där RK3066 stickorna. Men det är väl minst lika special som att köra raspian på raspberry pi?

Håller med om att den verkar prisvärd om man bara är intresserad av att köra den som mediaspelare eller dator. Men jag gillar anslutningsmöjligheterna med GPIO och liknande som raspin har. Skönt att det ändå gick att köra något annat än Android på de där, annars hade det varit trist. Men hur är det med drivrutiner för videoaccelration om man nu tänkt spela filmer på den? XBMC för Android saknar stöd för hårdvaruacceleration? Linux saknar kanske också stödet?

Verkar så:

Citat:

What you won’t find is hardware graphics acceleration. In other words, you can perform most basic computing tasks in PicUntu, but 3D video games and HD video support is minimal. - See more at: http://liliputing.com/2013/01/picuntu-brings-light-weight-lin...

Fast videoacceleration för android verkar komma:
http://liliputing.com/2013/01/experimental-xbmc-android-build...

Återigen är man lite där som jag kände innan. Det finns snabbare hårdvara men programvarustödet (särskilt i Linux) för denna hårdvara är sämre än hos raspberry pi. I slutändan kanske man ändå får en stabilare (om än långsammare) upplevelse med raspi? Särskilt om man tänkt spela videofilmer då kanske det funkar på raspin i Linux tack vare hårdvarustödet men inte i de där Androidstickorna om man kör Linux? Men visst vill man köra Android så löser det sig snart på dessa och Android funkar väl inte jättebra på raspberry pi heller om man vill vinkla det så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Verkar finnas en specialversion av ubuntu för de där RK3066 stickorna. Men det är väl minst lika special som att köra raspian på raspberry pi?

Mm, men tycks vara som alla ARM-baserade enheter har någon specialvariant då ARM är så fragmenterat att det inte finns någon kompatibilitet mellan dem.
Man måste ha olika bootloaders, olika bootstrapping, etc.
Inte alls lika smidigt som på x86 där en generell image funkar för allt.

Skrivet av ronnylov:

Men hur är det med drivrutiner för videoaccelration om man nu tänkt spela filmer på den?

Vet inte, men det finns open source drivrutiner för grafik som används på ARM plattformar.
Som Freedreno för Qualcomm's Adreno grafikkretsen, drivrutinen är utvecklad av Rob Clark som är anställd på Qualcomm's konkurrent Texas Instruments.

Luc Verhaegen utvecklar en öppen drivrutin för ARMs grafikkrets Mali.

Raspberry PI Foundation tillsammans med Broadcom släppte en öppen drivrutin for Broadcoms VideoCore krets.

Skrivet av ronnylov:

Men visst vill man köra Android så löser det sig snart på dessa och Android funkar väl inte jättebra på raspberry pi heller om man vill vinkla det så.

Mm, konstigt att ingen portat CyanogenMod till Raspberry Pi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dom kanske borde ha partnat med Allwinner istället för Broadcom?

Ja, men då Elben jobbat hos Broadcom och man vill ha några års produktion av delarna så tror jag valet blev enkelt. Dessutom så licensierade inte Allwinner ARM före år 2011, långt efter projektet startade. Om man tittar på utvecklingen i embedded värden och vilka priser som gäller så blir RPi mycket attraktiv då den kommer att bestå som standardiserad platform under flera år och inte som de Kinesiska kopiorna dyka upp med några tusen enheters produktion för att sedan försvinna. Jämför gärna med Gumstix eller Beaglebone, Beagleboard och Pandaboard. Embedded linux har aldrig funnits på en så stor, öppen och billig embedded platform. Att "hacka" en NSLU2 eller WRT54G är inte samma som att kunna köpa ett rent dokumenterat utvecklingskort.

Om det är så att du inte ser värdet i att bygga på en defacto-standardiserad platform så köp något annat. Nästa Raspberry Pi ligger nog minst fyra-fem år bort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beh:

Ja, men då Elben jobbat hos Broadcom och man vill ha några års produktion av delarna så tror jag valet blev enkelt. Dessutom så licensierade inte Allwinner ARM före år 2011, långt efter projektet startade. Om man tittar på utvecklingen i embedded värden och vilka priser som gäller så blir RPi mycket attraktiv då den kommer att bestå som standardiserad platform under flera år och inte som de Kinesiska kopiorna dyka upp med några tusen enheters produktion för att sedan försvinna. Jämför gärna med Gumstix eller Beaglebone, Beagleboard och Pandaboard. Embedded linux har aldrig funnits på en så stor, öppen och billig embedded platform. Att "hacka" en NSLU2 eller WRT54G är inte samma som att kunna köpa ett rent dokumenterat utvecklingskort.

Om det är så att du inte ser värdet i att bygga på en defacto-standardiserad platform så köp något annat. Nästa Raspberry Pi ligger nog minst fyra-fem år bort.

Sant, bra poäng.
Raspberry Pi är väsentligt billigare än dom andra populära korten som Pandaboard och liknande.
De kinesiska tillverkarnas produkter är inte lika populära och består inte så länge.

Synd bara att inte Raspberry Pi hade ARMv7, det hade verkligen varit guld. Då hade det varit perfekt.

ARMv7, och kunna driva den med samma laddare som man använder för mobiltelefoner och plattor. En sån där laddare som man kopplar i vägguttaget och har en microUSB sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Sant, bra poäng.
Raspberry Pi är väsentligt billigare än dom andra populära korten som Pandaboard och liknande.
De kinesiska tillverkarnas produkter är inte lika populära och består inte så länge.

Synd bara att inte Raspberry Pi hade ARMv7, det hade verkligen varit guld. Då hade det varit perfekt.

ARMv7, och kunna driva den med samma laddare som man använder för mobiltelefoner och plattor. En sån där laddare som man kopplar i vägguttaget och har en microUSB sladd.

Jo jag förstår dig. Men du får rikta blicken någon annan stans. T.ex. kommer det snart en ny BeagleBone med HDMI, lägre pris, snabbare processor, onboard eMMC och DDR3 ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ubuntu JeOS ska tydligen ska 380 MB, det låter ju inte så mycket som "JeOS" (just enough operating system), det låter ju ganska så jävla mycket!
Hur mycket tar Raspian?
Hur stor är en minimal Debian server installation?

Raspbian Wheezy armhf Raspberry Pi minimal image

A minimal Raspbian Wheezy installation (similar to a netinstall) instead of the outdated Squeeze packages Hard Float binaries: floating point operations are done in hardware instead of software emulation, that means higher performances Disabled incremental updates, means apt-get update is much faster Workaround for a kernel bug which hangs the Raspberry Pi under heavy network/disk loads A custom 3.1.9+ hardfp kernel with latest raspberry pi patches Latest version of the firmwares Lower GPU ram usage (32MB) by default 224MB of ram are available to the system now A very tiny 109MB image: even with a 2GB SD there is a lot of free space ssh starts by default The clock is automatically updated using ntp IPv6 support Just 7MB of ram usage after the boot

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Det jag kan tycka är lite tråkigt med Raspberry Pi och de andra utvecklingskorten är att kontakterna är lite avigt placerade. Med kontakter på alla kortsidor av kretskortet blir det svårt att få till en snygg låda.

Men skulle man lägga alla kontakter på en sida så skulle kretskorten bli klart mer komplicerade och kortet skulle inte kunna kosta 360kr. Egentligen spelar ju kontakternas placering inte så stor roll när man använder sin Raspberry Pi till det den är tänkt för, det är mest när man ska använda den till något annat som det blir ett problem.