Raspberry är ARMv6 :(

Permalänk
Avstängd

Raspberry är ARMv6 :(

Raspberry Pi har hype, momentum och community vilket gör det attraktivt.
Den har bredd stöd, stort community och många anhängare och utvecklare.

Men egentligen är den ingen vidare, för den är gamla ARMv6 istället ARMv7 och nätverks interfacet är bara på 100 mbit/s och långsamt för det är inte integrerat på systembussen så den går på någon långsam buss.

Så då kan man inte köra Ubuntu Server, utan man måste köra Debian eftersom den använder den gamla ARMv6 arkitekturen. Jag hade hellre kört Ubuntu Server.
Och hur länge kommer Debian att fortsätta stödja ARMv6, när världen numera är på ARMv7 och blickar framemot ARMv8?

Det finns tekniskt bättre alternativ som CubieBox, MK80x, och ODROID, etc.
Men dom är ofta dyrare och har inte lika stort community, och har kanske inte samma stöd.

Raspberry Pi Foundation lär ju inte göra en Model C, och kommer antagligen hålla sig till Model A och B en väldigt lång tid framöver.

Verkar som alla har hoppat på Raspberry Pi och den nu har blivit något av en "de facto" standard. Så det blir nog ingen "next big thing" då alla har ögonen på Raspberry Pi.

Skulle gärna vilja se enkortsdator i samma pris, storlek, energiförbrukning som Raspberry Pi, fast med ARMv7 arkitektur och Gigabit Ethernet.

Jag vill köra Ubuntu Server med Git och lighttpd med Perl/Python/PHP/Ruby, och gärna Mono och Java.

Permalänk
Medlem

vad är diskussionen/frågan?

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk

Okej!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WiZzard:

vad är diskussionen/frågan?

Kan tänka mig att TS skulle bli glad för något tips som denne inte känner till.

Du kan väl titta på Intel NUC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna veta vad du gör som kräver gbit.
10-11 megabyte i sekunden räcker ju för även de mest krävande filmklippen (3d bluray toppar ju 70mbit).
Visst är R-Pi klen som bara attan (det är ju telefon grejer i princip), men poängen är ju att den är lite, otroligt strömsnål och relativt billig.
Men jag tror inte att prestandaproblemen måste lösas med snabbare hårdvara utan snarare med optimeringar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Kan tänka mig att TS skulle bli glad för något tips som denne inte känner till.

Du kan väl titta på Intel NUC.

Intel NUC är för dyr, den kostar tusentals kronor med Raspberry Pi bara kostar hundratals kronor.

Skrivet av Svensktiger:

Nja, jag ser ingen anledning varför det ska vara 100 mbit när det finns 1 gbit.
Dessutom får man väl antagligen inte ut 100 mbit på den heller, då den inte är på systembussen.

Skrivet av Svensktiger:

Visst är R-Pi klen som bara attan (det är ju telefon grejer i princip), men poängen är ju att den är lite, otroligt strömsnål och relativt billig.

Det är ju inte ens telefongrejer.
Det är motsvarande vad som satt i flera år gamla telefoner.
Alla telefoner i dagsläget använder ARMv7 och är på minst 1 GHz.

Skrivet av Svensktiger:

Men jag tror inte att prestandaproblemen måste lösas med snabbare hårdvara utan snarare med optimeringar.

Det är ju inte bara snabbare hårdvara som behövs men modernare också.
Om den ändå bara vore ARMv7 istället för ARMv6.
Då skulle den vara mycket mer modern och ha stöd för floating-point operations och kunna köra moderna distributioner som Ubuntu Server.

Permalänk

Vad hade du förväntat dig för nått under 400:-??????

Du kanske skulle fördjupa dig i själva anledningen till att RPi finns överhuvudtaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgt.bastard:

Vad hade du förväntat dig för nått under 400:-??????

Du kanske skulle fördjupa dig i själva anledningen till att RPi finns överhuvudtaget.

Inte så mycket, men ARMv7 hade varit sweet.
Kan inte några asiater dra ihop något billigare och bättre?

Jo, jag vet RPi är för utbildning och skolor.
Men den har ju blivit väldigt populär utanför den målgruppen.

Permalänk
Medlem

CubieBoard - ett vassare alternativ till RPi:
http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer/1184451-c...

1G ARM cortex-A8 processor, NEON, VFPv3, 256KB L2 cache
Mali400, OpenGL ES GPU
512M/1GB DDR3 @480MHz
HDMI 1080p Output
10/100M Ethernet
4Gb Nand Flash
2 USB Host, 1 micro SD slot, 1 SATA, 1 ir
96 extend pin including I2C, SPI, RGB/LVDS, CSI/TS, FM-IN, ADC, CVBS, VGA, SPDIF-OUT, R-TP..
Running Android, Ubuntu and other Linux distributions

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det finns tekniskt bättre alternativ som CubieBox, MK80x, och ODROID, etc.
Men dom är ofta dyrare...

KAN det bero på att prestanda kostar? Du köper ju inte ett HD7970 för samma pengar som ett HD5450 just för att dyrare/nyare/snabbare saker är dyrare.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Påminner om min dotter då hon va i tonåren: "... ta hit, nu, på en gång, gratis ..."

Sen dess har hon lärt att det inte finns nåra gratisluncher

Permalänk
Medlem

Ett nytt koret med ARMv8 fast med samma Dekoder-SOC och komponenter skulle väll i princip bara innebära att man behöver kompilera om kärnan.

Känns som det allitd är hårdvaru GPU/Dekodern som tar tid att få igång, och just delen fungera ju strålande på Rasperry. Cubieboard och Mk8xx kortet är ju efter på den biten...

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Avstängd

Ett soc kostar ju typ $7 i större kvantiteter.

Jag hittade en intressant sida som jämför olika single-board computers.
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_single-board_comp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

10-11 megabyte i sekunden räcker ju för även de mest krävande filmklippen (3d bluray toppar ju 70mbit).

Är det inte så att om man har en 100 mbit user på en ett nät där de andra jobbar på 1000 mbit så kommer det gå i 100 mbit, även mellan de datorerna som har 1000 mbit

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Intel NUC är för dyr, den kostar tusentals kronor med Raspberry Pi bara kostar hundratals kronor.

Nja, jag ser ingen anledning varför det ska vara 100 mbit när det finns 1 gbit.
Dessutom får man väl antagligen inte ut 100 mbit på den heller, då den inte är på systembussen.

Det är ju inte ens telefongrejer.
Det är motsvarande vad som satt i flera år gamla telefoner.
Alla telefoner i dagsläget använder ARMv7 och är på minst 1 GHz.

Det är ju inte bara snabbare hårdvara som behövs men modernare också.
Om den ändå bara vore ARMv7 istället för ARMv6.
Då skulle den vara mycket mer modern och ha stöd för floating-point operations och kunna köra moderna distributioner som Ubuntu Server.

Det finns stöd för floating-point operations i raspberry pi. Finns ju version av raspian wheezy med hard floats och en annan med soft float och så Arch Linux kör hard floats med. Arch Linux är väl en modern dist annars?
http://www.raspberrypi.org/downloads

Man får ta den för vad den är. Behöver man inte mer prestanda så är det ju bra att det finns ett billigt alternativ. Har själv funderat lite fram och tillbaka men kommit fram till att om jag skaffar en enkortsdator närmaste framtiden får det ändå bli en raspberry pi, för jag föredrar sämre hårdvara med bättre mjukvara jämfört med det motsatta (alltså snabbare hårdvara som saknar bra mjukvarustöd). Men än har jag inte hittat någon tillämpning som jag inte lika gärna kan köra som en virtuell maskin på min befintliga server. Skulle vara om jag behöver den som intelligens i något hemmabyggt elektronikprojekt.

Permalänk
Skrivet av muscle:

Är det inte så att om man har en 100 mbit user på en ett nät där de andra jobbar på 1000 mbit så kommer det gå i 100 mbit, även mellan de datorerna som har 1000 mbit

nej, så är det inte. Däremot kommer ju all trafik från och till den datorn gå med 100 mbit. Men du kan alltså ha en dator med 100 mbit som pratar med en annan dator med 1000mbit. säg att det utnyttjas fullt ut. Övriga 900mbit kan användas för kommunikation med en tredje dator om man så önskar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Jo, jag vet RPi är för utbildning och skolor.
Men den har ju blivit väldigt populär utanför den målgruppen.

My little pony har också blivit väldigt populärt utanför sin målgrupp, men handlar (hör och häpna) fortfarande om animerade pastellfärgade hästar.

Man kan ju inte precis släppa allt och ändra hela produkten bara för att andra målgrupper hoppar på

Permalänk
Medlem

Vill ha en med x86 men får antagligen drömma vidare.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem

MK808 som du redan nämnde kan man ju hitta billigare är RP, som är ARM v7.

Chip: Rochip RK 3066, Cortex-A9 ( 1.2Ghz Rockchip RK3066 Dual Core CPU, Quad core Mali-400 GPU )
Display: HDMI OUTPUT(TV)
RAM: 1GB DDR3
Flash: 8GB Nand Flash
WIFI: 802.11B/G

Här, 317kr inkl frakt.

http://viewitem.eim.ebay.se/Dual-Core-Android-41-MK808-TV-BOX...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Det finns stöd för floating-point operations i raspberry pi. Finns ju version av raspian wheezy med hard floats och en annan med soft float och så Arch Linux kör hard floats med. Arch Linux är väl en modern dist annars?
http://www.raspberrypi.org/downloads

Man får ta den för vad den är. Behöver man inte mer prestanda så är det ju bra att det finns ett billigt alternativ. Har själv funderat lite fram och tillbaka men kommit fram till att om jag skaffar en enkortsdator närmaste framtiden får det ändå bli en raspberry pi, för jag föredrar sämre hårdvara med bättre mjukvara jämfört med det motsatta (alltså snabbare hårdvara som saknar bra mjukvarustöd). Men än har jag inte hittat någon tillämpning som jag inte lika gärna kan köra som en virtuell maskin på min befintliga server. Skulle vara om jag behöver den som intelligens i något hemmabyggt elektronikprojekt.

Jo, Raspian kör med hardfloat, och Arch Linux är en modern dist.
Kör man Debian måste man köra armel (soft float).

Det handlar inte bara om prestanda utan om bekvämlighet.
Med ARMv7 kan man köra stock Debian och stock Fedora och stock Ubuntu.
Med ARMv6 kan man inte köra Ubuntu eller Fedora, och får välja mellan nerbajsade Debian armel, eller en custom-made special-purpose Raspian.
Det vore mycket trevligare om man kunde köra stock istället för specialhackade Raspberry versionen av Debian.

Skrivet av Merlinen:

MK808 som du redan nämnde kan man ju hitta billigare är RP, som är ARM v7.

Chip: Rochip RK 3066, Cortex-A9 ( 1.2Ghz Rockchip RK3066 Dual Core CPU, Quad core Mali-400 GPU )
Display: HDMI OUTPUT(TV)
RAM: 1GB DDR3
Flash: 8GB Nand Flash
WIFI: 802.11B/G

Här, 317kr inkl frakt.

http://viewitem.eim.ebay.se/Dual-Core-Android-41-MK808-TV-BOX...

Tror du man kan köra den med annat än Android?
Vore trevligt med stock Debian eller Ubuntu.
Jag vill köra Git, OpenSSH, lighttpd, PHP, Perl, Python, Ruby, Lua, Java.

Permalänk
Medlem

Tänkte flika in en liten kommentar om "Raspberry Pi har hype" då jag tycker det verkar som att många som skaffar Rpi inte har någon som helst koll på vad den har för möjligheter och begräsningar.

Känns som att många har fel inställning till Rpi. Den är väll gjord för att vara en billig dator för att möjliggöra att fler personer kan lära sig datorer(tänker främst på programmering och inbyggda system), att den klarar av att köra media som högupplösta filmer ser jag som en trevlig feature.

Den har blivit väldigt hypad och om jag inte minns fel så vill väll tillverkarna av Rpi marknadsföra det som en billig dator för skolor, universitet och entusiaster. Prisklassen möjliggör att många u-länder kan ha råd med hårdvaran som krävs för vanlig dator-undervisning.
Sen har väll en stor grupp som trott att den skall klara av mycket mer än vad den kan hypat upp den. Kanske många trott att en dator som klarar av att decoda 1080p kan göra allt PCn hemma annars kan, förutom tunga spel(främst mina egen spekulation på det hela).

Tycker att det är en spännande utveckling, tror helt klart att arm plattformar för diverse hemmabruk kommer bli en växande marknad, utvecklingen har väll gått snabbt frammåt och det finns väll utvecklingskort på 1.2GHz & 1GB RAM tillgängliga(Pandaboard es) för den som behöver mer prestanda, den kostar mer, men den kanske kan klara av att köra det du söker? Finns en hel del community-support för det kortet.

Har själv nyligen fått hem en Rpi, vid tid tänkte jag nog använda den för å lära mig lite mer om linux kärnan och diverse programmerings grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tror du man kan köra den med annat än Android?
Vore trevligt med stock Debian eller Ubuntu.
Jag vill köra Git, OpenSSH, lighttpd, PHP, Perl, Python, Ruby, Lua, Java.

Ingen anning, var ju du själv som nämnde den, men det borde ju gå.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Somliga swecare relaterar datorer till sin egen begränsade datorvärld: spel och video. Varje gång nåt nytt dyker upp: "Kan man spela (visst ja, "gäjma" heter det väl?) på den där, hur många FPS i BF3 klarar den?". "Va? Kan man inte köra Windoz på den? Va f..n e Linux?"

Den här datorillitterata gruppen vill/förmår inte lära sig nåt nytt om datorer. Att mecka med en RPi å skriva kod för att få dioder att blinka e helt enkelt inte deras "grej", torrt å tråkigt.

MEN alla vi andra med "öppna sinnen" och vidgade vyer gläds åt billiga enkortsdatorer för att vi är nyfikna och har förmågan att ta till oss ny information för att lära nytt.

Permalänk
Medlem

Ja jag var också med i hypen när den kom och ville absolut ha en, beställde till och med men den kom aldrig och det har ännu inte blivit av att jag köpt någon trots att de numera finns att köpa även i lokala netonnet-butiken. Så istället började jag utforska att programmera microcontrollers av typen Atmel AVR och tyckte det var ännu mer intressant. Linux kör jag redan på datorerna (har även en gammal Linksys NSLU2 som kör ARM) så raspberry pi tillför inte jättemycket så sett när det gäller att utbilda mig. De där små AVR-processorerna drar mycket mindre ström och man kan jobba nära hårdvaran i egna elektronikbyggen. Men man vill ju så småningom koppla ihop allting till datornätverket och kan tänka mig köpa några raspberry pi som nätverksnoder och kommunikationsnav, kanske modell A och enbart köra trådlöst på sina ställen dit jag inte orkar dra nätverkskablar. Det där med att köra htpc på den är nog inte mitt huvudsyfte, har redan en dator som dedikerad htpc. Som jokeer säger är det mer som en bonusgrej. Där har ju raspberry pi flera intressanta gränssnitt för att koppla ihop sig med små microcontrollers (såsom GPIO, UART och kanske även I2C). Men ofta är raspberry pi overkill i de små elektronikbyggena jag funderat på hittills. Kanske placerar någon i bottenvåningen som kommunikationsnav till exempelvis elmätarlogger, styrsystem för golvvärmen, väderstation och andra små projekt som jag funderar på men aldrig blir av... Vi har enbart installerat nätverkskablar i vardagsrummet på andra våning i huset så jag skulle behöva ett litet trådlöst kommunikatsionsnav där nere. Men jag kanske lika gärna kan använda en Linksys WRT54GL router som jag har liggandes. Vi får se.

@rektor: Ja, nu är jag med hur du tänker. Undrar hur det officiella stödet blir i Debian Wheezy stable som släpps snart? Jag har inte jättebra koll, trodde raspian i princip var debian anpassat för raspberry pi men det kanske är mer som skiljer. Själv gillar jag Arch Linux mer än debian så för egen del blir det Arch i så fall.

Permalänk
Medlem

Asså, skall du mecka med givare, styrning, GPIO etc.. skall du ABSOLUT titta på Arduino-familjen som e OpenSource, billigt å bra shit med välutvecklade mjukvarumiljöer. Finns för kaffepengar hos dx.com.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Asså, skall du mecka med givare, styrning, GPIO etc.. skall du ABSOLUT titta på Arduino-familjen som e OpenSource, billigt å bra shit med välutvecklade mjukvarumiljöer. Finns för kaffepengar hos dx.com.

En Aurdino är i princip en färdiginkopplad AVR-processor på ett kretskort med ett tillhörande programbibliotek och en bootloader. Så det är sådana prylar jag leker med, men kopplar upp kretsarna själv och programmerar direkt i C utan att använda aurdino-biblioteken och utan bootloadern. Jag laddar in programmen direkt i kretsen med en AVR-programmerare. Ville lära mig hur det funkar från grunden först. Går väl sådär men kanske lär mig mer så småningom. Har fått lysdioder att blinka och den kan läsa av tryckknappar och sådant så jag är på gång. Tänkte mig försöka designa egna kretskort (som kan man få tillverkade snorbilligt i Kina så det är inte lönt att etsa och framkalla själv). Kör bara labbplatta än så länge. Kommer säkert testa Aurdinokonceptet också så småningom, man vill ju veta för- och nackdelar med olika alternativ. Elektronik är kul!

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mazzza:

Tycker att det är en spännande utveckling, tror helt klart att arm plattformar för diverse hemmabruk kommer bli en växande marknad, utvecklingen har väll gått snabbt frammåt och det finns väll utvecklingskort på 1.2GHz & 1GB RAM tillgängliga(Pandaboard es) för den som behöver mer prestanda, den kostar mer, men den kanske kan klara av att köra det du söker? Finns en hel del community-support för det kortet.

Finns även ODROID från hardkernel.com, den bygger på Samsung Exynos system-on-a-chip och är en bäst på 1.7 GHz quad-core med 2 GB RAM.

Skrivet av ronnylov:

@rektor: Ja, nu är jag med hur du tänker. Undrar hur det officiella stödet blir i Debian Wheezy stable som släpps snart? Jag har inte jättebra koll, trodde raspian i princip var debian anpassat för raspberry pi men det kanske är mer som skiljer. Själv gillar jag Arch Linux mer än debian så för egen del blir det Arch i så fall.

Debian kommer i två ARM varianter, armel och armhf.
armel är för gamla ARM v4 tror jag och har soft-float (långsamt).
armhf är för nyare ARM v7 tror jag och har hard-float (snabbt).

Raspian använder hard-float (snabbt) men går ändå köra på Raspberry Pi som är en ARMv6 bräda.

Detta är iaf så som jag förstått det, men jag kan ha lite fel.
Så med Debian Wheezy så tror jag det kommer vara som i nuläget, man kommer kunna köra med armel men inte med armhf.

Jag tycker det känns lite tråkigt att man ska behöva en custom-variant för att kunna köra, och skulle därför hellre se att RPi var baserad på ARMv7 så att man kunde köra stock Debian armhf, och Fedora och Ubuntu.

Skrivet av ronnylov:

Tänkte mig försöka designa egna kretskort (som kan man få tillverkade snorbilligt i Kina så det är inte lönt att etsa och framkalla själv). Kör bara labbplatta än så länge.

Är inte det svindyrt att beställa tillverkning av egna kretskort om man inte beställer i enorma kvantiteter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Är inte det svindyrt att beställa tillverkning av egna kretskort om man inte beställer i enorma kvantiteter?

Inte alls särskilt dyrt tycker jag.
Exempel: http://imall.iteadstudio.com/open-pcb/pcb-prototyping.html
25 dollar för 10 stycken 10x10 cm 2-lagerskort och 10 dollar för 10 stycken 5x5 cm kort.
Men jag har inte testat själv ännu.

Permalänk
Avstängd

I juni så kommer spelkonsolen Ouya som ska kosta $99.
Den kör Nvidia Tegra 3 med en ARMv7 processor på 1.7 GHz quad-core och 1 GB RAM.

Inte lika billig eller flexibel som Raspberry Pi kanske, men kraftfullare och ARMv7 blir smidigare.