Permalänk

Strömavbrott, datorn förstörs?

Hej.
Huset där jag bor hos mina föräldrar har ett stort förjävligt problem.
Det är så att vi har haft en idiotisk elektriker som har dragit strömmen och det har resulterat till olika problem.
Det största problem, och det jag oroar mig mest över är strömavbrott.
När vi i huset, tex lagar mat samtidigt som jag sitter och spelar eller bara lyssnar på musik kan resultera till att en propp går, och strömmen stängs av.
Detta händer ofta, cirka 1 gång per vecka. Det jag undrar är:
Kan detta skada min dator?
Vilka skador?
Är det värt att skaffa en såkallad UPS station eller vad det heter?
Är mest rädd att det ska skada min dator.

MVH,

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte alls bra med frekventa strömavbrott och datorn kan skadas, ja. Främst nätagget, men har du otur även mer.

Givetvis bör ni ordna elen först, men går inte det rekommenderar jag en UPS.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vad fan har Elektrikern gjort, dragit Fas in till Jord

Visa signatur

|CPU I5-2500k 3.30GHZ | GPU GTX 970 | Moderkort ASUS P8P67 B3 | Hårddiskar Western digital blue 500GB | Western digtal green 1TB | SSD Intel 120GB | Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | PSU Corsair 600W
Chassi Arc mide R2 | BenQ G2420HDBE | Windows 7 home 64 bit

Permalänk
Skrivet av Walkx:

Ja låter ju väldigt troligt.. du kan inte tjuva ström från något annat rum med skarvsladd? måste ju vara så att du använder samma fas som köket?

Visa signatur

PC# intel Core i7-3770k @ 4,4ghz | Corsair H60 | Asus Sabertooth z77 | Corsair Vengeance 8gb | Corsair 750w Hx | Cooler Master 690 | HDD Samsung 128Gb 830 Series | Gigabyte Gtx 670 Oc |
Labtop# MacBook Air 13"

Permalänk

Verkligen stolpskott till elektriker om han lagt eluttag och ugn/spis osv. på samma grupp.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av Walkx:

this^^

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Testa och dra förlängningskabel från ett annat rum då det kan vara som tidigare talare har sagt att det går på samma fas.

Visa signatur

|CPU: i5 3570k 3.4ghz | GPU: XFX Radeon 7950 | MB: ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX 750W | Chassi: Corsair carbide 300R |

Permalänk

annars är det ju att rekommendera att ni har dit en riktigt elektriker, gärna som har leg med sig...

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Skrivet av Plasmatic:

annars är det ju att rekommendera att ni har dit en riktigt elektriker, gärna som har leg med sig...

Har du någon aning om vad det kostar?
Inte något man bara slänger ut sådär för en familj på 5

Visa signatur

2600k@ 4.2Ghz 1.312V

Permalänk
Skrivet av Laxnacke:

Testa och dra förlängningskabel från ett annat rum då det kan vara som tidigare talare har sagt att det går på samma fas.

Ska testa det, tack:)

Visa signatur

2600k@ 4.2Ghz 1.312V

Permalänk
Medlem

Verkar som att många av apparaterna går på samma säkring,

Visa signatur

|CPU I5-2500k 3.30GHZ | GPU GTX 970 | Moderkort ASUS P8P67 B3 | Hårddiskar Western digital blue 500GB | Western digtal green 1TB | SSD Intel 120GB | Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | PSU Corsair 600W
Chassi Arc mide R2 | BenQ G2420HDBE | Windows 7 home 64 bit

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Väljer man hellre att ha en elektriker utan leg som drar eluttag på spis/ugn istället? Låter det vettigare?
Nu vet jag ju inte historien till varför han var hos er men vafan, nån måtta får det vara.

Permalänk
Inaktiv

Trevlig överraskning när man tar en dusch en vacker dag?

Men, iaf, jag har haft ett par hårddiskar som lagt av vid just strömavbrott.. kan vara ide med UPS om det hela inte löser sig.

Permalänk
Medlem

Kontakta elfirman och fråga vad fan deras elektriker hållt på med. Har ni kvitto och allt har sköts lagligt så är det bara stålla dom mot väggen. Går inte det så gå vidare. Det är fan farligt. Så en skrev tidigare. Vad kan hända om man tar en dusch eller ska tvätta händerna i köket.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Hedersmedlem

Det största problemet lär vara att man inte kan lita på någon del i elsystemet om personen gjort så allvarliga balanserings/belastningsfel.

Slarvar man med dolda kopplingar i dosor finns en uppenbar brandrisk, dettta även med normal belastning. Att propparna går hela tiden visar på kraftig överbelastning, något som ökar brandrisken ytterligare. Glappkontakter kan ligga och pyra länge utan att en propp går och till slut gör värmeutvecklingen att det börjar brinna.

Förutom det kanske jordningen är slarvigt utförd med direkt livsfara för de som använder ledande apparater som t ex vitvaror.

Att kontrollera och fixa elen måste vara högsta prioritet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det verkar vara mer risk att ni förstör huset än datorn enligt sweclockers medlemmar.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Har man ett kvalitetsnätaggregat ska det väl inte vara någon fara. Jag har drabbats av flera elavbrott i vinter och jag bor ändå i lägenhet i Stockholm. Enligt Fortum beror det på överbelastning i elänätet. Alltså inte hemma hos mig utan att antalet elabonnenter orsakar överbelastningen gemensamt.

Permalänk
Medlem

Äh....bara att byta till en fetare säkring. Måste ju självklart ändra i proppskåpet också sa att det blir möjligt.

Edit: Är det 10 Ampere ni har nu eller?

Visa signatur

Turn on, tune in, drop out!
DFI NF4 Ultra-D, A64 3700+ San Diego @3.23Ghz, 2x1Gb Nanya@215Mhz 2,5-3-2-7, Xpertvision 7800GT@580/540/1300Mhz
R404 moddad Mach2

Permalänk
Medlem

Får nog dela upp det bättre i skåpet, det där låter som en överbelastning. Har du familj är det väl självklart att du ska ha en legad Elektriker? Hade inte kunnat sova på nätterna om jag vet att det finns risk för brand i mitt hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Leary:

Äh....bara att byta till en fetare säkring. Måste ju självklart ändra i proppskåpet också sa att det blir möjligt.

Edit: Är det 10 Ampere ni har nu eller?

Byt ut proppen mot en spik, löser alla problem! [/sarkasm]

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem och minst lika orolig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av olfertfriberg:

Har du någon aning om vad det kostar?
Inte något man bara slänger ut sådär för en familj på 5

Vet du vad det kostar om det orsakar en brand och försäkringsbolaget får veta att det inte är en fackman som gjort installationen?

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Byt ut proppen mot en spik, löser alla problem! [/sarkasm]

Gamla bettan är helt säker.

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Vet du vad det kostar om det orsakar en brand och försäkringsbolaget får veta att det inte är en fackman som gjort installationen?

Förmodligen ingenting, men man lär inte få ut många kronor på försäkringen

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Att säkra upp från 10 A till 16 A är inte särskilt våghalsigt imo. Om det nu är 10 A som sitter där nu.

Visa signatur

Turn on, tune in, drop out!
DFI NF4 Ultra-D, A64 3700+ San Diego @3.23Ghz, 2x1Gb Nanya@215Mhz 2,5-3-2-7, Xpertvision 7800GT@580/540/1300Mhz
R404 moddad Mach2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Leary:

Att säkra upp från 10 A till 16 A är inte särskilt våghalsigt imo. Om det nu är 10 A som sitter där nu.

Om nu inte deras elektriker dragit en jordad lampsladd i väggen..

Skulle definitivt kolla över allt.

Permalänk

Istället för att glida in på massor med offtopic och liknande kanske vi ska ta och hjälpa till lite....

Att föredra är ju självklart att fixa ellen. annars kan en UPS kan vara en bra idé om det fortsätter såhär och du känner att du har pengar att lägga på det. Dock så blir dom ju rätt dyra om du ska ha en som klarar av att driva dator + skärm ett tag så att rekomendera är väll mest en som klarar av kanske runt 10 min så du hinner byta propp eller slå till automatsäkringen, alternativt göra en oredentlig avstängning av datorn.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=437999 är ett bra alternativ, finns en även en lite billigare på 350 VA och 210Watt...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anden12:

Förmodligen ingenting, men man lär inte få ut många kronor på försäkringen

Nu vet jag inte om du var ironisk eller sarkastisk eller nåt annat...

Men det kostar dig hela ditt liv att få ditt hus eller lägenhet nedbränd, det är en oerhört står psykisk nedbrytning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walkx:

fas in till jord då skulle man inte ens kunna använda uttaget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Leary:

man får ej säkra upp till 16 A bara till 13 A, 16 A utför större risk för brand än att låta 10an sitta kvar.