Windows 7 vs. Windows XP, vilket är mest lättdrivet?

Permalänk

Windows 7 vs. Windows XP, vilket är mest lättdrivet?

Tja!
Vi har en gammal burk här hemma som börjar bli lite små seg och knappt används längre. Denna tänkte jag börja använda som en HTPC. Men den har inte ominstallerats sedan 2005 då den införskaffades och den är långsam. Operativsystemet på den är "Windows XP Mediacenter edition". Jag undrar nu om jag får mer prestanda över om jag installerar Windows 7 än om jag behåller XP och kör reset. Grejen är att jag sitter på ett W7 licens.

Specs:
CPU: AMD Athlon 64 X2 AM2(kan inte klocken men vi ligger runt 2,5 tror jag)
GPU: ATI 1900 XT 512MB (kommer dock bytas mot ett 6970 som jag får över)
RAM: DDR2 2GB

Det är en "Scalero X"

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Windows 8 är mer lättdrivet än windows 7, däremot så fungerar ju xp sämre desto nyare hårdvara du kör på.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Annars hade kanske en Linux-version kunna fungera? Xubuntu eller liknande.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem

Om du nu ska göra htpc av den så kanske du ska kolla på XBMCbuntu http://xbmc.org/download/ ett i stort sett komplett htpc operativsystem, det går att stänga ner xbmc och gå in på det vanliga skrivbordet om man vill också, men annars bootar det rakt in i xbmc och det fungerar utmärkt som alltiettmjukvara på en htpc.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du kollar på Windows på wikipedia så står alla operativsystems hårdvarukrav.
Jag ser ingen anledning till att du ska köra på XP iaf.

edit. lite mer Ram hade ju ifs inte skadat.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Tja!
Vi har en gammal burk här hemma som börjar bli lite små seg och knappt används längre. Denna tänkte jag börja använda som en HTPC. Men den har inte ominstallerats sedan 2005 då den införskaffades och den är långsam. Operativsystemet på den är "Windows XP Mediacenter edition". Jag undrar nu om jag får mer prestanda över om jag installerar Windows 7 än om jag behåller XP och kör reset. Grejen är att jag sitter på ett W7 licens.

Specs:
CPU: AMD Athlon 64 X2 AM2(kan inte klocken men vi ligger runt 2,5 tror jag)
GPU: ATI 1900 XT 512MB (kommer dock bytas mot ett 6970 som jag får över)
RAM: DDR2 2GB

Det är en "Scalero X"

Sitter med en sådan cpu dock betydligt vassare grafikkort (lite väl bra för det används till). Hur som helst win 7 är bättre., märkte skillnad på xp och win 7 på den burken, men 4gb ram kan vara bra (märkte en prestanda boost att gå från 2 gb till 4gb). Sen så har jag märkt att xp segar ner sig lättare än win 7. Att efter ett år så behövs nästan en ominstallation.

Men prova win 7 när du ändå har det och funkar det dåligt, prova linux/XBMC. Kör nu win 8 på den på prov, men funkar inte bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Tackar för svaren, jo linux mint kommer jag köra bredvid men jag har en Windows 7 licens och jag vill att det ska fungera enkelt för resten av familjen om de vill titta. Efter som att de kan Windows 7. XBMC hade varit ett alternativ men vill ha tillgång till komplett OS om jag kommer använda den som MC-server eller liknande.

Som jag skrev så kommer jag sätta i mitt nuvarande 6970 i den sedan. Overkill men bättre än innan å den kommer inte belastas med annat än film. Jo att uppgradera ram är tanken dock är DDR2 rätt så dyrt tycker jag men får nog gå på det.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

2GB ram med Win7 blir ingen hit, så du bör absolut lägga de pengarna.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren, jo linux mint kommer jag köra bredvid men jag har en Windows 7 licens och jag vill att det ska fungera enkelt för resten av familjen om de vill titta. Efter som att de kan Windows 7. XBMC hade varit ett alternativ men vill ha tillgång till komplett OS om jag kommer använda den som MC-server eller liknande.

Som jag skrev så kommer jag sätta i mitt nuvarande 6970 i den sedan. Overkill men bättre än innan å den kommer inte belastas med annat än film. Jo att uppgradera ram är tanken dock är DDR2 rätt så dyrt tycker jag men får nog gå på det.

Om du ska ha den som en ren HTPC. Så är linux/XBMC helt klart mest lättdrivet; och, det bästa valet.
Men som du skriver: Men vill ha tillgång till komplett OS om jag kommer använda den som MC-server eller liknande.
Helst plötsligt, så är det inte en ren HTPC vi talar om

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

2GB ram med Win7 blir ingen hit, så du bör absolut lägga de pengarna.

Det går alldeles utmärkt att köra Win 7 på 2GB RAM!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem

Generellt skulle jag inte klassa den som en "gammal burk", i alla fall inte för den användning du beskriver. Om du ämnar köra Windows och redan har en licens ser jag inget giltigt skäl att inte installera Windows 7. En SSD och den datorn förvandlas till en raket (tja, kanske inte bokstavligt, men du förstår poängen)!

Än om du ligger över hårdvarukraven för Windows 7, skulle det, som någon redan skrev, vara väl värt att öka på RAM. Både nya och gamla DDR2 minnen är så pass billiga att du säkert kommer undan med ett fynd.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Om du ska ha den som en ren HTPC. Så är linux/XBMC helt klart mest lättdrivet; och, det bästa valet.
Men som du skriver: Men vill ha tillgång till komplett OS om jag kommer använda den som MC-server eller liknande.
Helst plötsligt, så är det inte en ren HTPC vi talar om

Ne, grejen är den att den ska i första hand vara en HTPC som hela familjen skall kunna använda. Men på grund av att jag kanske kommen nyttja andra funktioner på den så är ett fullskaligt OS bäst.

Nu när jag sitter på ett W7 licens så kommer också en till fråga, spelar det någon roll prestandamässigt mellan 32 och 64-bits? Alltså licensen är 64-bist men om jag bara kör 2GB i ram tills vidare vore egentligen 32 bättre eller är det bara en prisfråga? (Processorn har stöd för 64-bit)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ne, grejen är den att den ska i första hand vara en HTPC som hela familjen skall kunna använda. Men på grund av att jag kanske kommen nyttja andra funktioner på den så är ett fullskaligt OS bäst.

Nu när jag sitter på ett W7 licens så kommer också en till fråga, spelar det någon roll prestandamässigt mellan 32 och 64-bits? Alltså licensen är 64-bist men om jag bara kör 2GB i ram tills vidare vore egentligen 32 bättre eller är det bara en prisfråga? (Processorn har stöd för 64-bit)

Det där är svårt att svara på eftersom det beror på programmen som används. För typisk användning kommer du egentligen inte att märka någon skillnad. Det som är viktigt är att det finns 64bit drivrutiner för den hårdvara du kommer att använda.

Ifall program är skrivna för att utnyttja 64bitar kan det bli noterbara skillnader. Som exempel är x264 kodaren optimerad på många sätt, och drar nytta av 64bitar. Fortfarande är de dock så att få program är optimerade på det sättet, eller så är de helt enkelt inte resurskrävande nog att ge någon prestandavinst i 64bitar.

Om du skulle märka att systemet blir tvunget att använda paging då börjar vi tala om märkbara skillnader i prestanda.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Windows 8 är mer lättdrivet än windows 7

Det tror jag inte på. Du är säker på att du inte blandar ihop "lättdriven" med att hur snabbt applikationer startar? Win 8 stänger aldrig applikationer, bara minimerar dem, det är därför de startar snabbt.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Det där är svårt att svara på eftersom det beror på programmen som används. För typisk användning kommer du egentligen inte att märka någon skillnad. Det som är viktigt är att det finns 64bit drivrutiner för den hårdvara du kommer att använda.

Ifall program är skrivna för att utnyttja 64bitar kan det bli noterbara skillnader. Som exempel är x264 kodaren optimerad på många sätt, och drar nytta av 64bitar. Fortfarande är de dock så att få program är optimerade på det sättet, eller så är de helt enkelt inte resurskrävande nog att ge någon prestandavinst i 64bitar.

Om du skulle märka att systemet blir tvunget att använda paging då börjar vi tala om märkbara skillnader i prestanda.

Okej det är ju sant. Dock tvivlar jag på precis som du säger att detta kommer hända. Program som kommer användas mest är väl VLC och Chrome och så vitt jag vet så finns de inte ens 64-bits versioner av dem.

Visa signatur

Permalänk

Nu när jag sitter på ett W7 licens så kommer också en till fråga, spelar det någon roll prestandamässigt mellan 32 och 64-bits?

I en maskin med 2 GB minne och ganska liten HD? Nej, knappast.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Okej det är ju sant. Dock tvivlar jag på precis som du säger att detta kommer hända. Program som kommer användas mest är väl VLC och Chrome och så vitt jag vet så finns de inte ens 64-bits versioner av dem.

Nej det stämmer inte. Windows 8 har ju sina Windows 8 applikationer som hamnar i "suspend mode". Windows 8 har också mindre processer igång by default som gör att det drar mindre resurser vid en ren installation.

Windows 8 efter install ca 330

Windows 7 efter install ca 400

Sen finns det en drös fler som jag skulle kunna räkna upp , förbättringar när det kommer till prestanda bakom skalet så att säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du nu ska göra htpc av den så kanske du ska kolla på XBMCbuntu http://xbmc.org/download/ ett i stort sett komplett htpc operativsystem, det går att stänga ner xbmc och gå in på det vanliga skrivbordet om man vill också, men annars bootar det rakt in i xbmc och det fungerar utmärkt som alltiettmjukvara på en htpc.

Hijackar tråden lite, tror att min frågeställning kan vara av intresse för TS också; hurpass bra skulle XBMCBuntu funka på en AMD-gpu numera? Vad jag förstått ska det hänt otroligt mycket på AMD/Linux-fronten det senaste året, men är stödet på samma nivå som säg dito för Nvidias grejer?

Skälet till att jag frågar är att jag passade på att klippa en Zbox AD04 med en E-450 APU (HD 6320), när Webhallen slumpade ut dem förra veckan. Inte riktigt bestämt mig om jag ska bränna en W7-licens, eller köra XBMCBuntu på den. Primärt ska den stå som mediaburk med XBMC i mancaven, det enda övriga jag kommer ha den till är väl om jag kommer behöva googla nåt eller ha nån guide uppe när jag håller på med nåt projekt, för att slippa flytta mig en meter till den vanliga datorn

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Hijackar tråden lite, tror att min frågeställning kan vara av intresse för TS också; hurpass bra skulle XBMCBuntu funka på en AMD-gpu numera? Vad jag förstått ska det hänt otroligt mycket på AMD/Linux-fronten det senaste året, men är stödet på samma nivå som säg dito för Nvidias grejer?

Skälet till att jag frågar är att jag passade på att klippa en Zbox AD04 med en E-450 APU (HD 6320), när Webhallen slumpade ut dem förra veckan. Inte riktigt bestämt mig om jag ska bränna en W7-licens, eller köra XBMCBuntu på den. Primärt ska den stå som mediaburk med XBMC i mancaven, det enda övriga jag kommer ha den till är väl om jag kommer behöva googla nåt eller ha nån guide uppe när jag håller på med nåt projekt, för att slippa flytta mig en meter till den vanliga datorn

Kan avslöja att du inte bränner licensen (kan inte ta upp det i forumet varför). så du förlorar inget på att testa

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Nej det stämmer inte. Windows 8 har ju sina Windows 8 applikationer som hamnar i "suspend mode". Windows 8 har också mindre processer igång by default som gör att det drar mindre resurser vid en ren installation.

Windows 8 efter install ca 330

Windows 7 efter install ca 400

Sen finns det en drös fler som jag skulle kunna räkna upp , förbättringar när det kommer till prestanda bakom skalet så att säga.

Förstår inte riktigt vad det har med mitt inlägg att göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad det har med mitt inlägg att göra?

Du frågade vilket som var mäst lättdrivet? där fick du en förklaring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

XP SP3 och W7 går båda fint på en sådan maskin, men du behöver mer än 2GB minne om du ska sitta på den och använda burken du fyller 2GB så snabbt. Ska du byta till ett nyare grafikkort så är W7 64-bit att rekommendera. W7 blir också lite bättre för multimedia utöver att drivrutinerna är bättre underhållna.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Det går alldeles utmärkt att köra Win 7 på 2GB RAM!

Operativet, ja, men inte mycket mer än så.
Jag sa inte att det inte GÅR att köra. Menar bara på att det blir rejält bättre med 4GB.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Avstängd

På en sju år gammal bärbar dator:

Lenovo T60 (released in 2006)
1GB of 987 MHz RAM
1.83 GHz Intel core duo CPU
7,200 RPM mechanical drive

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

På en sju år gammal bärbar dator:

Lenovo T60 (released in 2006)
1GB of 987 MHz RAM
1.83 GHz Intel core duo CPU
7,200 RPM mechanical drive

http://itnews2day.files.wordpress.com/2013/02/results.png

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=B6192i...

Finns det ens fungerande drivers för win 8?

För mig funkar det sämre att köra win 8 på en 7 år gammalt moderkort. Märklig instabilitet, random frys/lagg när man använder endast webbläsaren i ett par sek och ändå kör jag SSD (ssd:n har bra prestanda) och 4Gb ram. Märks inte så tydlig i film som tur är.

Rekommenderar TS, win 7, win xp eller linux.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns ju nLite till XP, avgör väl allt
Över 5 år sedan jag övergav XP på huvuddatorn, men installerar fortfarande XP på övriga datorer.
Så slipper man Vista/7's jobbiga bloatade inställningsmenyer osv.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd

Körde WinXP på vår gamla HTPC Asus A3IONT-I (Atom/ION) 2010, tyckte den var rask då, provade även några spel som Farming simulator, Sailing Simulator och fotoredigeraren GIMP.
fast Microsoft vägrade acceptera aktiveringen av WinXP (licensen var en OEM för en HP bärbar från 2004).
Körde Linux fram tills nya HTPCn tog över 2012.

Prövade att installera Win7 och en SSD, för att använda den som skrivbordsdator. Fast trots SSD (som gör att Win7 och program startar "blixtsnabbt"), så är den seg. Aktivitetshanteraren visar att Atom processorn slå i taket, för det mista lilla som funkade utmärkt med XP och Ubuntu.
Kan bero på drivrutinerna som är original från CD eller BIOS.
Fast det 2GB 1333MHz minnet har aldrig tagit slut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan avslöja att du inte bränner licensen (kan inte ta upp det i forumet varför). så du förlorar inget på att testa

Vet inte riktigt hur du menar att jag inte skulle bränna licensen genom att använda den (räknar den som bränd om jag måste ringa MS för att aktivera på en annan dator), men det är AMI-bios på den där burken, och det är inte direkt jättesvårt att patcha in en SLIC-table i en dylik. Så testa loss kommer jag göra innan jag bestämmer mig för något

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Vet inte riktigt hur du menar att jag inte skulle bränna licensen genom att använda den (räknar den som bränd om jag måste ringa MS för att aktivera på en annan dator), men det är AMI-bios på den där burken, och det är inte direkt jättesvårt att patcha in en SLIC-table i en dylik. Så testa loss kommer jag göra innan jag bestämmer mig för något

genom egna tester på min OEM licens så går det två/tre gånger innan du behöver ringa för återaktivering (oftast i alla fall):) Men har du en retail (som jag antar genom du skrivit). Så får du installera licensen på tre olika datorer dock inte samtidigt, men vem tar det på allvar?

installerat om en HP dator från 08/09 och där behövde jag ju inte patcha bioset, lika så med fujitsu siemens scaleo 400 från 02 Vad är det för udda du stött på som bios behöver patchats?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

Operativet, ja, men inte mycket mer än så.
Jag sa inte att det inte GÅR att köra. Menar bara på att det blir rejält bättre med 4GB.

Jo det GÅR mycket mer än bara O S! TS ska använda sin gamla som en HTPC med 2GB RAM! Och det inte bara GÅR, utan det funkar alldeles utmärkt.
Och så klart att det blir rejält bättre med 4GB. Mer, bättre, nyare är alltid rejält bättre.

Men om man utgår från vad TS skall ha sin dator till, så klart att 7:an skall in och inte XP. Fast han bara har 2GB i RAM. Och resten av hårdvaran "AMD Athlon 64 X2 och ATI 1900 XT 512MB (kommer dock bytas mot ett 6970 som jag får över) " är det inget fel på.

Själv hade jag inte tagit nått av det till en HTPC! Linux/XBMC All-In för mig.

Visa signatur