Permalänk

Ububtu hänger sig

Eftersom Ubuntu hänger sig ganska ofta på min dator undrar jag om det finns något kommando att låsa upp eller liknande. Nu så får jag tvångsstänga datorn varje gång och det är väl ändå lite primitivt

Permalänk
Medlem

Antar att du är inne i X när det hänger sig?. Isf, kan du komma ut till konsolen när det händer? (ctrl+alt+f1, crtl+alt+f2..) Om det går kan du testa att starta om X genom att köra "sudo service lightdm restart" eller bara starta om genom sudo reboot

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Ubuntu brukar inte hänga sig. Vad gör du när den hänger sig?

Permalänk

Inne i X?? Obs! jag är nybörjare! Vad menar du med X?

Permalänk

X är det program som sköter i princip all grafik i Linux. Det ritar upp fönster, skrivbord, muspekare, etc. Med andra ord, om du inte vet att du INTE använder X så använder du X.

Linux har också en väldigt kraftfull kommandotolk, så det är fullt möjligt att använda Linux utan X (dock inte så praktiskt för vanliga desktops). Om X hänger sig kan du byta interface till ren text genom att trycka Ctrl+Alt+F[1-6]. Därifrån kan du starta om X genom att starta om din skärmhanterare (display manager). Ubuntu använder normalt LightDM, så om du inte ändrat något kan du använda kommandot 'sudo restart lightdm'. Observera dock att detta tvingar alla grafiska program att stängas av omedelbart, så osparat arbete kommer att gå förlorat.
Du kan även stänga av eller starta om datorn med kommandona 'sudo poweroff' respektive 'sudo reboot'.

För att komma tillbaka till den grafiska sessionen trycker du Ctrl+Alt+F7 (vanligtvis, i vissa fall kan det vara F8 eller en högre siffra).

Permalänk

OK, jag prövar...........nästa gång det händer!
(var får man reda på allt sånt här?

Permalänk

Mja, datorn började skriva en lång lista på aktioner så till slut kom jag på att det hade gått fortare att göra en omstart.
Men varför är ubunty så känsligt! Är det mitt fel på ngt sätt? Oftast har jag bara öppnat några flikar. Inga tunga program utan bara internet.

Permalänk
Medlem

jag gillar inte Ubuntu men när jag kört det så kan jag nog säga att jag inte upplevt det som känsligt, men pröva Fedora 18 (RedHat) de kör jag, och jag har kört Fedora OS mer än Ubuntu OS (Debian) och Fedora är stabilt, min mor kör Linux Mint 13 (Debian) och de är också stabilt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Skulle också säga att ubuntu är väldigt robust enligt mina erfarenheter. Frågan är om datorn funkar i andra operativsystem eller kanske ram minnen som spökar? I så fall är memtest nästa steg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Skrivet av old grumpy:

OK, jag prövar...........nästa gång det händer!
(var får man reda på allt sånt här?

Man använder operativsystemet till vardags, och när man får problem söker man på internet efter lösningar alternativt frågar på forum, som ud gör nu. Samma som vilket program som helst egentligen.

Skrivet av old grumpy:

Mja, datorn började skriva en lång lista på aktioner så till slut kom jag på att det hade gått fortare att göra en omstart.
Men varför är ubunty så känsligt! Är det mitt fel på ngt sätt? Oftast har jag bara öppnat några flikar. Inga tunga program utan bara internet.

Det brukar inte vara som du beskriver det, men det är svårt att säga vad grundproblemet är. Rent spontant skulle jag misstänka grafikdrivrutiner, de brukar vara en vanlig anledning till att X beter sig konstigt. Vilken version av Ubuntu använder du och vad har du för grafikkort? Har du installerat några drivrutiner på egen hand?

Permalänk
Avstängd

Prova tryck Ctrl+Alt+F1 så kommer du till terminalen.
Därifrån kan du logga in, och skriva 'sudo shutdown -r now' för att starta om datorn.

Funkar inte Ctrl-Alt+F1 så betyder det att systemet är allvarligt fryst (kan vara tex: hårdvarufel, eller buggiga drivrutiner).
Då håller du in Ctrl+Alt+SysRq (Print Screen knappen) och skriver REISUB.