Permalänk

Ububtu hänger sig

Eftersom Ubuntu hänger sig ganska ofta på min dator undrar jag om det finns något kommando att låsa upp eller liknande. Nu så får jag tvångsstänga datorn varje gång och det är väl ändå lite primitivt

Permalänk
Medlem

Antar att du är inne i X när det hänger sig?. Isf, kan du komma ut till konsolen när det händer? (ctrl+alt+f1, crtl+alt+f2..) Om det går kan du testa att starta om X genom att köra "sudo service lightdm restart" eller bara starta om genom sudo reboot

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Ubuntu brukar inte hänga sig. Vad gör du när den hänger sig?

Permalänk

Inne i X?? Obs! jag är nybörjare! Vad menar du med X?

Permalänk

X är det program som sköter i princip all grafik i Linux. Det ritar upp fönster, skrivbord, muspekare, etc. Med andra ord, om du inte vet att du INTE använder X så använder du X.

Linux har också en väldigt kraftfull kommandotolk, så det är fullt möjligt att använda Linux utan X (dock inte så praktiskt för vanliga desktops). Om X hänger sig kan du byta interface till ren text genom att trycka Ctrl+Alt+F[1-6]. Därifrån kan du starta om X genom att starta om din skärmhanterare (display manager). Ubuntu använder normalt LightDM, så om du inte ändrat något kan du använda kommandot 'sudo restart lightdm'. Observera dock att detta tvingar alla grafiska program att stängas av omedelbart, så osparat arbete kommer att gå förlorat.
Du kan även stänga av eller starta om datorn med kommandona 'sudo poweroff' respektive 'sudo reboot'.

För att komma tillbaka till den grafiska sessionen trycker du Ctrl+Alt+F7 (vanligtvis, i vissa fall kan det vara F8 eller en högre siffra).

Permalänk

OK, jag prövar...........nästa gång det händer!
(var får man reda på allt sånt här?

Permalänk

Mja, datorn började skriva en lång lista på aktioner så till slut kom jag på att det hade gått fortare att göra en omstart.