Ser grannarnas enheter och filer. Vad tycker ni?
Ja, som trådtiteln säger så ser jag grannarnas datorer och kommer åt att se utdelat material iallafall där man inte har brandvägg/router. Tydligen har man byggt nätet i mitt område på detta vis. Kallas "broadcast domain" tror jag. Får alltså upp andra datorer precis som dom vore på mitt privata nätverk vilket dom egentligen också är.
Visst många fördelar med detta om man känner folk som man vill spela eller dela saker med, men jag kan tycka att de är lite märkligt att göra såhär och inte meddela någon som bor i berörda lägenheter. Många kopplar ju bara in sin dator i uttaget på väggen direkt med en kabel (har fiber) eftersom de var typ den info som gick ut. Området består av säkert allt från 80 åringar till ungdomar och att begära att alla ska ha koll på hur de funkar med router och brandvägg går ju inte.
Även om man skulle blir upplyst vid tecknandet av internetabonnemanget att de funkar såhär tycker jag de är klart osäkert och onödigt att bygga nätet såhär.
Själv vet jag ju hur de fungerar men nytt folk flyttar ju in hela tiden och dom blir knappast upplyst heller. Kontaktade min ISP när jag upptäckte detta och de svar jag fick först av en tekniker är att så ska de definitivt inte vara. Dock verkar man ändrat den uppfattningen. Som ett exempel för att jämföra, tänk om man tecknar ADSL med Telia t.ex och då får upp massa andra av Telias kunder på sin dator och massa förfrågningar från datorer som vill att du ska gå med i deras hemnätverk vilket också hände mig. Detta skulle ju inte funka.
Undrar vad ni tycker? Är detta seriöst och bra eller på gränsen till olagligt? Enligt IT chefen på kommunen är hela stadens stadsnät uppbyggt såhär och nätet jag pratar om ingår i detta!