Ser grannarnas enheter och filer. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Ser grannarnas enheter och filer. Vad tycker ni?

Ja, som trådtiteln säger så ser jag grannarnas datorer och kommer åt att se utdelat material iallafall där man inte har brandvägg/router. Tydligen har man byggt nätet i mitt område på detta vis. Kallas "broadcast domain" tror jag. Får alltså upp andra datorer precis som dom vore på mitt privata nätverk vilket dom egentligen också är.
Visst många fördelar med detta om man känner folk som man vill spela eller dela saker med, men jag kan tycka att de är lite märkligt att göra såhär och inte meddela någon som bor i berörda lägenheter. Många kopplar ju bara in sin dator i uttaget på väggen direkt med en kabel (har fiber) eftersom de var typ den info som gick ut. Området består av säkert allt från 80 åringar till ungdomar och att begära att alla ska ha koll på hur de funkar med router och brandvägg går ju inte.

Även om man skulle blir upplyst vid tecknandet av internetabonnemanget att de funkar såhär tycker jag de är klart osäkert och onödigt att bygga nätet såhär.
Själv vet jag ju hur de fungerar men nytt folk flyttar ju in hela tiden och dom blir knappast upplyst heller. Kontaktade min ISP när jag upptäckte detta och de svar jag fick först av en tekniker är att så ska de definitivt inte vara. Dock verkar man ändrat den uppfattningen. Som ett exempel för att jämföra, tänk om man tecknar ADSL med Telia t.ex och då får upp massa andra av Telias kunder på sin dator och massa förfrågningar från datorer som vill att du ska gå med i deras hemnätverk vilket också hände mig. Detta skulle ju inte funka.

Undrar vad ni tycker? Är detta seriöst och bra eller på gränsen till olagligt? Enligt IT chefen på kommunen är hela stadens stadsnät uppbyggt såhär och nätet jag pratar om ingår i detta!

Permalänk
Medlem

Skrämmande och gränsar till olagligt. Ring och prata med åklagare.
Kan finnas företagsfiler som inte får delas ut, kanske kontrakt eller annat. Om någon har en olaglig fil, tex barnporr, är inte alla kriminella då?

Jag hade definitivt polisanmält dem. Sen om det hade lett till något det tror jag inte men ibland räcker det.

Permalänk

Tvivlar på att du faktiskt kommer åt filerna om du skulle pröva.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willekillen:

Det är väl tillräckligt illa att han ser filerna. Sen förstår jag inte vad som skulle tyda på att han inte skulle kunna komma åt filerna.

Permalänk
Medlem

Jag har också sådär där jag bor, har Fiber-LAN. En av anledningarna varför jag har router...

Permalänk
Medlem

Låter ju helt sinnessjukt. Undrar om det är lagligt för nån (typ dig) att öppna de filerna?

Permalänk
Medlem

Va rätt vanligt för en 10 år sen när stadsnät osv precis hade börjat bryggats ut, en hel del utdelade skrivare som skrev ut diverse saker under den tiden ;P

Permalänk
Medlem

OM man vill dela ut sina filer eller de ska synas, skall man aktivt välja att göra så,inte att det som deafault funkar så.
Nätet är fel konfigurerat och ska givetvis inte fungerar så.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Ja, som trådtiteln säger så ser jag grannarnas datorer och kommer åt att se utdelat material iallafall där man inte har brandvägg/router. Tydligen har man byggt nätet i mitt område på detta vis. Kallas "broadcast domain" tror jag. Får alltså upp andra datorer precis som dom vore på mitt privata nätverk vilket dom egentligen också är.
Visst många fördelar med detta om man känner folk som man vill spela eller dela saker med, men jag kan tycka att de är lite märkligt att göra såhär och inte meddela någon som bor i berörda lägenheter. Många kopplar ju bara in sin dator i uttaget på väggen direkt med en kabel (har fiber) eftersom de var typ den info som gick ut. Området består av säkert allt från 80 åringar till ungdomar och att begära att alla ska ha koll på hur de funkar med router och brandvägg går ju inte.

Även om man skulle blir upplyst vid tecknandet av internetabonnemanget att de funkar såhär tycker jag de är klart osäkert och onödigt att bygga nätet såhär.
Själv vet jag ju hur de fungerar men nytt folk flyttar ju in hela tiden och dom blir knappast upplyst heller. Kontaktade min ISP när jag upptäckte detta och de svar jag fick först av en tekniker är att så ska de definitivt inte vara. Dock verkar man ändrat den uppfattningen. Som ett exempel för att jämföra, tänk om man tecknar ADSL med Telia t.ex och då får upp massa andra av Telias kunder på sin dator och massa förfrågningar från datorer som vill att du ska gå med i deras hemnätverk vilket också hände mig. Detta skulle ju inte funka.

Undrar vad ni tycker? Är detta seriöst och bra eller på gränsen till olagligt? Enligt IT chefen på kommunen är hela stadens stadsnät uppbyggt såhär och nätet jag pratar om ingår i detta!

En idé kan ju vara att upplysa grannarna om problemet.
Då lär det hända grejer. Många kommer ringa och klaga.
(tror jag iaf...)

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willekillen:

Done that did that. Kollat på ett familjealbum med bilder på en dator bara för att se om de skulle gå. Allt ligger ju typ på samma nät eller lan så varför skulle inte de gå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

En idé kan ju vara att upplysa grannarna om problemet.
Då lär det hända grejer. Många kommer ringa och klaga.
(tror jag iaf...)

Såhär är de, de har varit såhär sen fibern installerades i hyresområdet där jag bor vilket innebär i över 1 år. Jag upptäckte genast hur läget var och började med att kontakta ISP:n som sa att "så ska de absolut inte vara". Inget hände dock så jag kontaktade hyresvärden. Dom skulle kolla med kommunen som byggt nätet. Inget hände.
Då kontaktade jag tidningen bara med syfte att för att jag tyckte de var fel samt att jag ville varna alla som bodde där. Lokaltidningen tog in reportaget och intervjuade chefen för stadsnätet. Han avslöjade där att de inte bara gällde mitt område utan tydligen hela stadsnätet (detta tvivlar jag på men säger han de så) samt hänvisade till nån lag om hur nätet får vara uppbyggt. Så enligt han är alla regler följda. Dock kollade jag upp detta och visst. Man kan bygga nät på detta vis men rekommenderas inte i hyreshusområden t.ex. Nätet blir osäkert för användaren (No shit). Han menade också att dom skulle få mer klagomål om nätet var mer begränsat! Han lovade dock att mer information skulle gå ut till dom boende om router osv. Ingen info har gått ut alls vad jag vet hittills och lär inte göra de.
Detta var alltså för över ett år sedan och allt eftersnack om detta uteblev vilket förvånade mig lite. Folk verkar inte fatta vad detta handlar om.

Varför jag tar upp detta här nu är för att höra vad ni tycker och om de är vanligt förekommande. Ämnet är ju lika aktuellt nu som då. Inget har ju förändrats.

Vill förtydliga också att hyresområdet är kommunägt, nätet är kommunens stadsnät. Alltså inte fråga om några privata hyreshus eller så.

Permalänk
Skrivet av WEBRUNNER:

Done that did that. Kollat på ett familjealbum med bilder på en dator bara för att se om de skulle gå. Allt ligger ju typ på samma nät eller lan så varför skulle inte de gå?

Behörigheter på de utdelade mapparna...

EDIT
TS: samma sak i det nät där jag bor, dock har jag bara hittat enheter inte kunnat se filer eller dylikt.

Permalänk

Så hade vi det när Sollentunas stadsnät var nytt, runt 1999-2000. Vi är rätt snälla av oss, så vi roade oss med att skapa textfiler på folks skrivbord, där vi informerade om hur man begränsar åtkomst till sina nätverksdelningar osv, och varför det var en bra sak i det läget.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Såhär är de, de har varit såhär sen fibern installerades i hyresområdet där jag bor vilket innebär i över 1 år. Jag upptäckte genast hur läget var och började med att kontakta ISP:n som sa att "så ska de absolut inte vara". Inget hände dock så jag kontaktade hyresvärden. Dom skulle kolla med kommunen som byggt nätet. Inget hände.
Då kontaktade jag tidningen bara med syfte att för att jag tyckte de var fel samt att jag ville varna alla som bodde där. Lokaltidningen tog in reportaget och intervjuade chefen för stadsnätet. Han avslöjade där att de inte bara gällde mitt område utan tydligen hela stadsnätet samt hänvisade till nån lag om hur nätet får vara uppbyggt. Så enligt han är alla regler följda. Dock kollade jag upp detta och visst. Man kan bygga nät på detta vis men rekommenderas inte i hyreshusområden t.ex. Nätet blir osäkert för användaren (No shit). Han menade också att dom skulle få mer klagomål om nätet var mer begränsat!
Detta var alltså för över ett år sedan och allt eftersnack om detta uteblev vilket förvånade mig lite. Folk verkar inte fatta vad detta handlar om.

Varför jag tar upp detta här nu är för att höra vad ni tycker och om de är vanligt förekommande. Ämnet är ju lika aktuellt nu som då. Inget har ju förändrats.

Vill förtydliga också att hyresområdet är kommunägt, nätet är kommunens stadsnät. Alltså inte fråga om några privata hyreshus eller så.

Hmm, finns det ingen lag om personlig integritet som går att åberopa...?
Någon annan som har koll på det?
Hade ju varit en sak om alla i området hade varit släkt, men så lär ju inte vara fallet...

Förstår inte hur de menar med att nätet hade varit begränsat, om de byggt
det så att folk inte kan se varandras filer... förutom just den biten, men alla vill inte
skylta med vad de har, även om de inte har något att dölja.

SVT plus? Uppdrag granskning eller liknande?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperMupster:

EDIT
TS: samma sak i det nät där jag bor, dock har jag bara hittat enheter inte kunnat se filer eller dylikt.

Med tanke på den genomsnittliga kompetensen hos folk så är det ganska lätt att komma åt, jag menar om någon sätter en NAS direkt i uttaget så är det inga som helst problem att komma åt samtliga filer på den om personen i fråga inte är lite tekniskt lagd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperMupster:

EDIT

Nä, de beror ju på vad man har utdelat så klart samt behörigheter. Delar man ut medvetet med insikt i vad de innebär ja då är de ju så. Tråkigt där användare inte har koll. Kanske någon i familjen har delat ut saker/mappar tidigare och glömt bort de, sen flyttat till detta hyreshus omedveten om att nu ser alla grannar detta. Vissa menar att dessa personer får skylla sig själv. Visst, men varför bygga ett nät onödigt osäkert kan jag tycka. En del av användarna där jag var in och kollade filer var helt klart inte medvetet utdelat de kan jag säga.

Permalänk
Medlem

det är ju en väldigt stor säkerhets risk :3

Kan ju inte vara så svårt för någon att tex installera en RAT.. och med RATen så ser man när folk är hemma (datorn på iaf) och när dom inte är det så passar man på med inbrott tex.. = Inte så bra

snacka med aftonbladet eller nått

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Så hade vi det när Sollentunas stadsnät var nytt, runt 1999-2000. Vi är rätt snälla av oss, så vi roade oss med att skapa textfiler på folks skrivbord, där vi informerade om hur man begränsar åtkomst till sina nätverksdelningar osv, och varför det var en bra sak i det läget.

Verkar som de finns fler fall. Mitt fall är dock annorlunda då de tydligen gjorts medvetet och med ingen tanke på att ändra de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

det är ju en väldigt stor säkerhets risk :3

Kan ju inte vara så svårt för någon att tex installera en RAT.. och med RATen så ser man när folk är hemma (datorn på iaf) och när dom inte är det så passar man på med inbrott tex.. = Inte så bra

snacka med aftonbladet eller nått

Inte nog med de. Du ser vad dom har för dator/nas/mediacenter. Modell och namn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Inte nog med de. Du ser vad dom har för dator/nas/mediacenter. Modell och namn!

Kan man nog göra med RAT:en också..

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Det är inte bara fiber/stadsnät som fungerar på detta viset. När Telia började med ADSL i slutet på 90-talet så kunde man se en massa andra datorer på detta sätt, över hela Sverige. Modemet var bara ett modem och router/brandvägg var inget som fanns i var mans hem på den tiden.
Man kunde sitta i timtal och mappa upp datorer och hitta diverse bilder, musik och spel

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Det är inte bara fiber/stadsnät som fungerar på detta viset. När Telia började med ADSL i slutet på 90-talet så kunde man se en massa andra datorer på detta sätt, över hela Sverige. Modemet var bara ett modem och router/brandvägg var inget som fanns i var mans hem på den tiden.
Man kunde sitta i timtal och mappa upp datorer och hitta diverse bilder, musik och spel

Låter skumt men detta var ju ett tag sedan. Utvecklingen borde gått framåt.

Permalänk
Inaktiv

Låter ju oseriöst.
Men när man bygger ett nät av denna storleken, hur begränsar man så att alla datorer inte kommer åt varandra? Krävs det extra hårdvara eller varför har man valt det här alternativet. Antar att det har med lättja/ekonomi att göra?

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske är olämpligt att konfigurera på det sättet men olagligt är det inte, att skydda sin information är upp till användaren och inte ispn.
Dessutom så har väl de flesta normala användare en hemmarouter som skyddar mot sånt här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Kan man nog göra med RAT:en också..

Här handlar de om att vilken som helst kan se grejorna, bara 3 musklick bort utan att behöva göra något alls typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Låter ju oseriöst.
Men när man bygger ett nät av denna storleken, hur begränsar man så att alla datorer inte kommer åt varandra? Krävs det extra hårdvara eller varför har man valt det här alternativet. Antar att det har med lättja/ekonomi att göra?

Switchar och VLAN. Border inte vara jättemycket dyrare, antagligen lathet involverat

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske är olämpligt att konfigurera på det sättet men olagligt är det inte, att skydda sin information är upp till användaren och inte ispn.
Dessutom så har väl de flesta normala användare en hemmarouter som skyddar mot sånt här.

Du har förmodligen helt rätt! Men som du sa, jävligt onödigt och olämpligt är de att göra saker osäkrare än vad som är nödvändigt trots att sort ansvar ligger på användarna själva.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Forumets allra första regel:

Citat:

§1.1  Var trevlig och respektera andra.

sätter vissa krav på hur man uttrycker sig. Andra forum har andra regler, men detta gäller här.

Ser ni inlägg som ni anser bryter mot reglerna så anmäl dessa hellre än att svara på dem i tråden.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Switchar och VLAN. Border inte vara jättemycket dyrare, antagligen lathet involverat

Tanken har slagit mig att man snålat och varit lat och sen när de kommer upp till ytan menar man att de var meningen att de skulle vara såhär och hänvisar till regler och lagar som är lite tvetydiga (återigen de är skillnad vad som är tillåtet och de som är lämpligt) samt att man påstår att folk har klagat när de var begränsat och folk inte kom åt varandra på samma enkla sätt som nu. Undrar om dessa klagomål existerar eller uppfanns just när reportern gjorde reportaget. Kanske är de av rent personligt syfte man gjort på detta vis.

Är de någon här som arbetar med sådana saker på t.ex en kommun/stadsnät som är väldigt insatt?

Permalänk
Medlem

Problemet ligger ju inte i nätet, utan i att kunderna inte har någon router?
Om man ansluter till ett lan kan man såklart se vilka andra som är anslutna till det lanet.
Delar man ut filer kan andra på samma lan se filerna??

Förstår inte hur man kan vara utan router år 2013?