Mikrokontroller: Styra servo beroende på temp/volt

Permalänk
Medlem

Mikrokontroller: Styra servo beroende på temp/volt

Hej

Jag har planer på ett nytt chassi som ska ha "Alienware fjäll" i toppen.

Planen var att det skulle styras via en mikrokontroller som Arduino, som mäter volten till fläktarna eller tempen i chassit och styr ett servo där efter.

Vilken mikrokontroller?
Jag hade tänkt köpa en Arduino Uno, gärna som ett paket med kom-igång utrustning. Planen var att beställa från Kina någon av följande:

Kit 1

Kit 2

Kit 3

Som ni kanske ser ingår det massa grejer inklusive servo och det skulle passa mig bra då jag gärna experimenterar lite för att lära mig.

Är det smart att beställa från den här sidan, tänkte ta 5-14 dagars frakten så det hela landar på ca 80 USD, ca 550kr.

Vilket styrsätt?
Hur ska jag styra servon?

Med volt
Planen var att hur mycket fjällen är öppna skulle vara relativt mot hastigheten på fläktarna. Det här skulle vara enkelt om volten till fläktarna reglerades från till exempel 5 volt till 12 volt men så är inte läget.
Fläktarna styrs med pulser av ström, ström som alltid är samma volt. Till exempel för halv effekt så kan man ha på strömmen i 20 ms och sedan av strömmen i 20 ms och så vidare, och det är vad som kallas PWM.

Med temp
En annan mycket enklare lösning är att sätta en temperaturmätare i utblåset från chassit och programmera mikrokontrollen där efter.

Vilket servo?

Fjällen ska vara i aluminium så att det kan behövas en viss kraft för att övervinna tyngden och friktionen.
Jag hade tänkte mig ett 180-graders servo som skulle snurra på ett hjul, hjulet drar i en arm och den armen drar i reglaget till fjällen.
Vilket servo ska jag köpa och var? Vad ska jag tänka på?

Fungerar en sån här?

Är det något jag har missat?
All hjälp angående råd vid köp och att styra servo är mycket uppskattad
(Någon får gärna förklara hur man styr ett 6V servo med till exempel en Arduino.)

Ha en bra dag

Permalänk
Medlem

Men hallå, någon måste ju veta :s

Permalänk
Medlem

kör med en Arduino
sen googlar du hur du styr ett servo med den finns hur många guider som helst på internet.

här är en bra sida att starta på http://playground.arduino.cc/

Skrivet av Ziddie:

Hej

Jag har planer på ett nytt chassi som ska ha "Alienware fjäll" i toppen.

Planen var att det skulle styras via en mikrokontroller som Arduino, som mäter volten till fläktarna eller tempen i chassit och styr ett servo där efter.

Vilken mikrokontroller?
Jag hade tänkt köpa en Arduino Uno, gärna som ett paket med kom-igång utrustning. Planen var att beställa från Kina någon av följande:

Kit 1

Kit 2

Kit 3

Som ni kanske ser ingår det massa grejer inklusive servo och det skulle passa mig bra då jag gärna experimenterar lite för att lära mig.

Är det smart att beställa från den här sidan, tänkte ta 5-14 dagars frakten så det hela landar på ca 80 USD, ca 550kr.

Vilket styrsätt?
Hur ska jag styra servon?

Med volt
Planen var att hur mycket fjällen är öppna skulle vara relativt mot hastigheten på fläktarna. Det här skulle vara enkelt om volten till fläktarna reglerades från till exempel 5 volt till 12 volt men så är inte läget.
Fläktarna styrs med pulser av ström, ström som alltid är samma volt. Till exempel för halv effekt så kan man ha på strömmen i 20 ms och sedan av strömmen i 20 ms och så vidare, och det är vad som kallas PWM.

Med temp
En annan mycket enklare lösning är att sätta en temperaturmätare i utblåset från chassit och programmera mikrokontrollen där efter.

Vilket servo?

Fjällen ska vara i aluminium så att det kan behövas en viss kraft för att övervinna tyngden och friktionen.
Jag hade tänkte mig ett 180-graders servo som skulle snurra på ett hjul, hjulet drar i en arm och den armen drar i reglaget till fjällen.
Vilket servo ska jag köpa och var? Vad ska jag tänka på?

Fungerar en sån här?

Är det något jag har missat?
All hjälp angående råd vid köp och att styra servo är mycket uppskattad
(Någon får gärna förklara hur man styr ett 6V servo med till exempel en Arduino.)

Ha en bra dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av SNorkSWE:

kör med en Arduino
sen googlar du hur du styr ett servo med den finns hur många guider som helst på internet.

här är en bra sida att starta på http://playground.arduino.cc/

Jag ska absolut kolla på Arduinos sida och kolla diverse guider på internet.

Men angående resten av frågorna...

Har du själv eller vet du någon som har beställt från Kina?
Är det säkert, får man bra grejer?

Några kommentarer på de olika kiten jag lade upp?

Permalänk
Medlem

Aliexpress är nog en pålitlig sida. Dock är det så vitt jag har för mig inte Aliexpress själva som säljer, utan andra företag som annonserar via den sidan. Lite som Amazon typ. Airmail från Kina/Hongkong tar väl i regel ca 1 månad, ibland kortare ibland snabbare. Fick paket från Dealextreme förra månaden, tog 2,5 veckor bara Men det behöver inte betyda att det kommer att gå lika snabbt för dig.

Tyvärr kan jag inte komma med nåt förslag på hur du bäst kan mäta PWM-signalen från fläktarna. Det skulle ju vara en enklare lösning där du direkt kan mappa fläktens hastighet i procent till samma öppning på fjällen. Om du avläser temperaturen så måste du ju sätta ner lite arbete på att kolla vilken hastighet fläktarna har vid en viss temperatur för att matcha fjällens öppning.