Har man rätt till att häva köp pga fel beskrivning om varan är monterad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Har man rätt till att häva köp pga fel beskrivning om varan är monterad?

Hej!

Undrar som rubriken beskriver om man har rätt till att häva köpet p.g.a felaktig beskrivning trots att man märkte felet efter att man monterat varan? Hittar inget om det i konsumentköplagen, så hör med er om någon vet.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell,

Dold text

Tack!

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

Bakgrund?

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Du måste förklara mer runt ärendet för att man ska kunna svara

1. Hur är den köpt?
2. Vad för vara är det?
3. Vad är det för fel?

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Poppler:

Bakgrund?

Skrivet av Ferrat:

Du måste förklara mer runt ärendet för att man ska kunna svara

1. Hur är den köpt?
2. Vad för vara är det?
3. Vad är det för fel?

Såhär ligger det hela till:

Jag fick med sex satakontakter till mitt nätaggregat (Xfx 650w xxx series) som enligt förpackning och produktbeskrivning ska innehålla åtta stycken, mailade butiken och säger det och jag ska få den saknade kabeln inom ett par arbetsdagar, över 7 arbetsdagar senare har jag ännu inte fått kabeln och jag upptäcker att nätaggregatet har ett konstigt flärpande ljud + något insektsliknande ljud. Mailar då igen och får som svar att jag kommer få en adresslapp som jag ska skicka till deras leverantör och om det visar sig att felet uppstod p.g.a yttre åverkan eller att de inte hittar felet kommer jag faktureras för felsökningen eller liknande. Såhär i efterhand känner jag att jag vill känna mig helt trygg över att jag inte ska behöva betala någon avgift, oavsett om jag vet att jag är helt oskyldig. Och detta är var jag står i dagsläget. Eftersom det saknades ett tillbehör har jag ju enligt kkl rätt till att häva köpet om det har stor betydelse för mig, vilket det har i det här fallet. Men som sagt så vet jag inte om det gäller ifall man monterat produkten och därför vänder jag mig hit.

Hoppas den beskrivningen är läsbar, skrev lite av farten.

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2009

Är det mindre än 14 dagar sedan du fick det så kan du skicka tillbaka det och endast behöva betala fraktkostnaden. Säg bara att du ångrat köpet. Lätt som en plätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Har han redan skickat in om att varan är trasig och ska få adresslapp är det för sent att ångra sig skulle jag vilja påstå.
Svårt att ångra köp på en vara som ska vara fullt fungerande, speciellt när han redan kontaktat butiken om det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Sensuella Sven:

Är det mindre än 14 dagar sedan du fick det så kan du skicka tillbaka det och endast behöva betala fraktkostnaden. Säg bara att du ångrat köpet. Lätt som en plätt.

Nu har det tyvärr gått 17 dagar p.ga många röda dagar och återförsäljarens sega kundtjänst. Appliceras 14-dagars öppet köp även om det är fel på varan tycker man bör ha längre tid på sig då, speciellt med så seg "kundtjänst".

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Bakgrund:

Såhär ligger det hela till:

Jag fick med sex satakontakter till mitt nätaggregat (Xfx 650w xxx series) som enligt förpackning och produktbeskrivning ska innehålla åtta stycken, mailade butiken och säger det och jag ska få den saknade kabeln inom ett par arbetsdagar, över 7 arbetsdagar senare har jag ännu inte fått kabeln och jag upptäcker att nätaggregatet har ett konstigt flärpande ljud + något insektsliknande ljud. Mailar då igen och får som svar att jag kommer få en adresslapp som jag ska skicka till deras leverantör och om det visar sig att felet uppstod p.g.a yttre åverkan eller att de inte hittar felet kommer jag faktureras för felsökningen eller liknande. Såhär i efterhand känner jag att jag vill känna mig helt trygg över att jag inte ska behöva betala någon avgift, oavsett om jag vet att jag är helt oskyldig. Och detta är var jag står i dagsläget. Eftersom det saknades ett tillbehör har jag ju enligt kkl rätt till att häva köpet om det har stor betydelse för mig, vilket det har i det här fallet. Men som sagt så vet jag inte om det gäller ifall man monterat produkten och därför vänder jag mig hit.

Hoppas den beskrivningen är läsbar, skrev lite av farten.

Om det uppstår fel på en vara inom 6 månader, så ligger bevisbördan på säljaren om fel uppstår, efter det är det du som köpare som ska bevisa att det inte är utav din oaktsamhet.
Låter doc som att du har handlat på webben av ett känt företag nere i malmö på 4 bokstäver, tanke på
(Mailar då igen och får som svar att jag kommer få en adresslapp som jag ska skicka till deras leverantör.)
Då dom är extremt dåliga på att ta tag i sina garantiärenden själva, och alltid hänvisar kund till deras leverantör. Det är en av anledningarna till att jag inte handlar där mer.

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 128gb / Timecapsule 3TB / Ipad Air 2 / Apple Watch 42mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av ODDNAME:

Har han redan skickat in om att varan är trasig och ska få adresslapp är det för sent att ångra sig skulle jag vilja påstå.
Svårt att ångra köp på en vara som ska vara fullt fungerande, speciellt när han redan kontaktat butiken om det.

Jo, men nu glömmer vi öppet köp, bör inte saknaden av sladden vara tillräckligt skäl för att få reklamera produkten och häva köpet efter ha blivit utlovad det saknade tillbehöret inom två arbetsdagar?

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Playboy_1338:

Om det uppstår fel på en vara inom 6 månader, så ligger bevisbördan på säljaren om fel uppstår, efter det är det du som köpare som ska bevisa att det inte är utav din oaktsamhet.
Låter doc som att du har handlat på webben av ett känt företag nere i malmö på 4 bokstäver, tanke på
(Mailar då igen och får som svar att jag kommer få en adresslapp som jag ska skicka till deras leverantör.)
Då dom är extremt dåliga på att ta tag i sina garantiärenden själva, och alltid hänvisar kund till deras leverantör. Det är en av anledningarna till att jag inte handlar där mer.

Värst vad du kunde läsa mellan raderna, javisst är det föregaet på fyra stora bokstäver nere i malmö. Och detta är nog sista gången jag handlar hos dem. Sjukt fegt och dåligt att inte ta reklamationsärenden själva utan att man istället ska behöva hålla på med captech's skit också.

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Det är rimligtvis inte beskrivningen av varan som felar utan innehållet i just din förpackning, vilket inte i sig förändrar grunden för reklamation. Inte heller påverkar monteringen av en vara din reklamationsrätt, där gäller att man skall reklamera inom två månader från att man upptäckt felet.
Däremot är det högst tveksamt om du kan kräva hävning av köpet för just detta fel. Driftar du som hobbyverksamhet en sida med tusentals användare där du måste kunna koppla in åtta SATA-pryttlar för att verksamheten skall löpa? Isåfall har du grund för hävning. Vill du kunna komma åt all porr och mediafiler utan att behöva vänta en vecka till på att du får den saknade kabeln skickad till dig? Absolut inte grund för hävning.

Det "insektsliknande" ljudet är troligtvis coil whine och beror inte nödvändigtvis på en defekt i nätagget utan din specifika kombination av komponenter, främst grafikkort + PSU. Det är därför inte alls säkert att det upptäcks vid en felsökning med andra komponenter.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Bakgrund:

Sjukt fegt och dåligt att inte ta reklamationsärenden själva utan att man istället ska behöva hålla på med captech's skit också.

Du behöver inte kontakta något annat företag än de du köpte agget av om du inte vill. Du kan kräva av dem att de hanterar alla delar av din reklamation, i annat fall bryter de mot KKöpL. Däremot är det inte sällan det kan vara både smidigare och mer geschwinnt att själv ringa ett samtal eller skicka ett mail till den part de envisas med att hänvisa till.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av twit:

Det är rimligtvis inte beskrivningen av varan som felar utan innehållet i just din förpackning, vilket inte i sig förändrar grunden för reklamation. Inte heller påverkar monteringen av en vara din reklamationsrätt, där gäller att man skall reklamera inom två månader från att man upptäckt felet.
Däremot är det högst tveksamt om du kan kräva hävning av köpet för just detta fel. Driftar du som hobbyverksamhet en sida med tusentals användare där du måste kunna koppla in åtta SATA-pryttlar för att verksamheten skall löpa? Isåfall har du grund för hävning. Vill du kunna komma åt all porr och mediafiler utan att behöva vänta en vecka till på att du får den saknade kabeln skickad till dig? Absolut inte grund för hävning.

Det "insektsliknande" ljudet är troligtvis coil whine och beror inte nödvändigtvis på en defekt i nätagget utan din specifika kombination av komponenter, främst grafikkort + PSU. Det är därför inte alls säkert att det upptäcks vid en felsökning med andra komponenter.

Men var går gränsen för vad som "har stor betydelse för dig"? eftersom jag blev utlovad sladden inom ett par dagar och det nu har gått 16 dagar (inkl röda dagar) utan att jag kunnat använda min vara fullt ut eftersom jag inte fått sladden och inte kunnat använda varan enligt beskrivning anser jag att jag har rätt till att häva köpet då det i mina ögon har stor betydelse för mina användningsområden.

Ber om ursäkt för världens längsta mening.

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Bakgrund:

Värst vad du kunde läsa mellan raderna, javisst är det föregaet på fyra stora bokstäver nere i malmö. Och detta är nog sista gången jag handlar hos dem. Sjukt fegt och dåligt att inte ta reklamationsärenden själva utan att man istället ska behöva hålla på med captech's skit också.

Haha jo. Var med om samma sak utav dom i vintras, så kände igen mig lite i din situation. Aldrig någonsin fått så dålig support/service som utan detta företag.

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 128gb / Timecapsule 3TB / Ipad Air 2 / Apple Watch 42mm

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Bakgrund:

Nu har det tyvärr gått 17 dagar p.ga många röda dagar och återförsäljarens sega kundtjänst. Appliceras 14-dagars öppet köp även om det är fel på varan tycker man bör ha längre tid på sig då, speciellt med så seg "kundtjänst".

Är det Inet som har sålt dig produkten så tycker jag att du borde skriva ännu ett mail till de och snällt, lugnt och sansat bara be de om att få lämna tillbaka det. Inet brukar inte vara bråkiga, personalen här nere i Malmö känner jag personligen och de är knappast bråkiga de heller, förutsatt att man inte själv kommer in med en hemsk attityd från första början såklart.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Poppler:

Bakgrund?

Well played, sir. Well played.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Bakgrund:

Men var går gränsen för vad som "har stor betydelse för dig"? eftersom jag blev utlovad sladden inom ett par dagar och det nu har gått 16 dagar (inkl röda dagar) utan att jag kunnat använda min vara fullt ut eftersom jag inte fått sladden och inte kunnat använda varan enligt beskrivning anser jag att jag har rätt till att häva köpet då det i mina ögon har stor betydelse för mina användningsområden.

Ber om ursäkt för världens längsta mening.

Låt säga att du köper en ny kamera strax innan du skall på två veckors lejonsafari för att du vill dokumentera denna livsomvälvande upplevelse av att sitta i bil och åka omkring på en äng. Kameran visar sig defekt eller går sönder medan du sitter hemma och lär dig trycka på rätt knappar, du kontaktar butiken och de säger "Njaaeeeee det var ju tråkigt den får vi skicka på felsökning/reparation hos vår motsvarighet till en sweatshop så är den klar lagom tills du är tillbaka i sveriges avlånga rike.". Här har du allt fog för att kräva omleverans (ny vara i handen) eller hävning av köpet eftersom kamerans syfte blir bortkastat om du inte kan ta den med dig, fungerande. Att kameran även kan användas efteråt för att filma dina svettiga barn när de låtsas trilla in i buskar för dolda kameran eller liknande smörja spelar ingen roll, ditt syfte är fortfarande att filma pixelstora lejon genom en dammig vindruta.

I ditt fall är ditt syfte (antar jag) att ha agget i burken under sisådär en femårsperiod och att då kunna nyttja alla de utlovade satakontakterna för en massa roliga nollor och ettor som i sig inte är särskilt kritiska men är skojiga att titta på ibland. Tar det lite tid (säg tre veckor max) för butiken att åtgärda det hela är ditt syfte med inköpet av produkten inte på något sätt förverkat och du får snällt hålla händerna på täcket några dagar till.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av twit:

Låt säga att du köper en ny kamera strax innan du skall på två veckors lejonsafari för att du vill dokumentera denna livsomvälvande upplevelse av att sitta i bil och åka omkring på en äng. Kameran visar sig defekt eller går sönder medan du sitter hemma och lär dig trycka på rätt knappar, du kontaktar butiken och de säger "Njaaeeeee det var ju tråkigt den får vi skicka på felsökning/reparation hos vår motsvarighet till en sweatshop så är den klar lagom tills du är tillbaka i sveriges avlånga rike.". Här har du allt fog för att kräva omleverans (ny vara i handen) eller hävning av köpet eftersom kamerans syfte blir bortkastat om du inte kan ta den med dig, fungerande. Att kameran även kan användas efteråt för att filma dina svettiga barn när de låtsas trilla in i buskar för dolda kameran eller liknande smörja spelar ingen roll, ditt syfte är fortfarande att filma pixelstora lejon genom en dammig vindruta.

I ditt fall är ditt syfte (antar jag) att ha agget i burken under sisådär en femårsperiod och att då kunna nyttja alla de utlovade satakontakterna för en massa roliga nollor och ettor som i sig inte är särskilt kritiska men är skojiga att titta på ibland. Tar det lite tid (säg tre veckor max) för butiken att åtgärda det hela är ditt syfte med inköpet av produkten inte på något sätt förverkat och du får snällt hålla händerna på täcket några dagar till.

Tycker ändå det är väldigt fel, har en hårddisk som jag numera inte kan koppla in, och tänk om jag kör en raid-setup och MÅSTE ha alla hårddiskar och har viktig information som jag behöver fort? Hur ska CDON veta det? Tycker det är väldigt luddigt. "29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
" Jag tolkar det som att jag själv får bedöma om det har en väsentlig betydelse för mig, vilket jag faktiskt tycker att det har. Hur som, beställer ett Newton r3 600w från Inet nu, har blivit trött på skojarföretag.

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

I förstahand har säljaren rätt att åtgärda felet, dock tar dem orimligt lång tid på sig så får du häva köpet. 7 dagar är inte rimligt.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Bakgrund:

Tycker ändå det är väldigt fel, har en hårddisk som jag numera inte kan koppla in, och tänk om jag kör en raid-setup och MÅSTE ha alla hårddiskar och har viktig information som jag behöver fort? Hur ska CDON veta det? Tycker det är väldigt luddigt. "29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
" Jag tolkar det som att jag själv får bedöma om det har en väsentlig betydelse för mig, vilket jag faktiskt tycker att det har. Hur som, beställer ett Newton r3 600w från Inet nu, har blivit trött på skojarföretag.

Har själv problem med CDON. Skulle få tillbaks pengar. Men väntat en vecka längre. Ca 15 bankdagar nu. Inte ens någon reservation (hörde med banken också).

Inte ska man behöva dra det till arn eller stämma dom för denna summa:) Får se vad som händer framåt veckan nu.

Hoppas det går vägen för dig i alla fall.

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av Broken-arrow:

Har själv problem med CDON. Skulle få tillbaks pengar. Men väntat en vecka längre. Ca 15 bankdagar nu. Inte ens någon reservation (hörde med banken också).

Inte ska man behöva dra det till arn eller stämma dom för denna summa:) Får se vad som händer framåt veckan nu.

Hoppas det går vägen för dig i alla fall.

Normalt har företag 30 dagar på sig att återbetala om inte annat avtalats.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av SUMITOMO:

Normalt har företag 30 dagar på sig att återbetala om inte annat avtalats.

Inom 5 bankdagar står det i chatten och mailet jag fick (vad jag ser det är det ett avtal).

Men har inge stress eller panik eller är förbannade på dom (bara irriterad och otålig).

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av thomas_skane:

I förstahand har säljaren rätt att åtgärda felet, dock tar dem orimligt lång tid på sig så får du häva köpet. 7 dagar är inte rimligt.

De tar inte dem tar, bara ett litet tips.

Dator: AMD RYZEN 7 1700@stock+Asus B350M-A+Powercolor RX580 red devil+16Gb ram
Spotify/surfdator Mac mini 2014 i5, 4Gb ram, 256 Gb SSD
Laptop Macbook pro 13" mid 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av thomas_skane:

I förstahand har säljaren rätt att åtgärda felet, dock tar dem orimligt lång tid på sig så får du häva köpet. 7 dagar är inte rimligt.

Nej.

Fel på varan
Om det är fel på din vara kan du kostnadsfritt:

kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig.

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentko...

Dessutom har det gått 11 arbetsdagar (midsommar), skrev mer än sju för att jag inte var säker på det, men gick in och kollade och räknade, det har gått 16 dagar totalt.

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Bakgrund:

Nej.

Fel på varan
Om det är fel på din vara kan du kostnadsfritt:

kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig.

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentko...

Dessutom har det gått 11 arbetsdagar (midsommar), skrev mer än sju för att jag inte var säker på det, men gick in och kollade och räknade, det har gått 16 dagar totalt.

Du har redan accepterat att säljaren ska få möjlighet att rätta till felet på produkten, då kan du inte häva köpet pga "felet är av stor betydelse". Däremot kan du hävda att dom inte lyckats lösa felet inom skälig tid.

Gigabyte GA-Z170N-WIFI | Intel i5 6600K | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance 16GB | MSI GTX 1060 3GB | Intel 540 SSD 120GB, 180GB & 240GB | BitFenix Phenom mATX

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Bakgrund:

Jo, men nu glömmer vi öppet köp, bör inte saknaden av sladden vara tillräckligt skäl för att få reklamera produkten och häva köpet efter ha blivit utlovad det saknade tillbehöret inom två arbetsdagar?

Ja det är tillräckligt för att reklamera men i det fallet har säljaren rätt att först åtgärda felet, det vill säga skicka ut den saknade sladden till dig. Så du kan inte räkna med att få köpet hävt och pengarna tillbaks. För att häva köpet har säljaren rätt att själv, på egen bekostnad åtgärda felet och säljaren har enligt praxis tre försök på sig. Dock gäller det att det ska ske utan olägenhet för köparen. Det är därför alla som säljer mobiler har lånetelefoner att erbjuda under reparationen, för annars hade de inte kunnat ta in telefoner på reparation utan att det var en olägenhet för köparen vilket betyder att köpen skulle hävas eller att man kan tvinga till omleverans istället för reparation.

Om det nu är det där malmöbaserade företaget med fyra bokstäver så önskar jag dig all lycka för att de är sämre än sämst på reklamationer och ignorerar aktivt rådande konsumentlagstiftning samt riktlinjerna för trygg e-handel. Jag har själv valt att bojkotta dem och kommer aldrig ha med dem eller någon av deras partner att göra igen. Jag uppmanar alla andra att göra samma sak.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Bakgrund:

Nu har det tyvärr gått 17 dagar p.ga många röda dagar och återförsäljarens sega kundtjänst. Appliceras 14-dagars öppet köp även om det är fel på varan tycker man bör ha längre tid på sig då, speciellt med så seg "kundtjänst".

Gissar på att det är CDON ?

Du har rätten till återköpslagen fr.o.m det datumet butiken svarat på ditt ärende 1:a gången. Så var det med mitt fall med CDON iaf.

Canon 6D • Canon EF 50/1.4 USM • Canon EF 85/1.8 USM • Canon EF 200/2.8 L II USM • Samyang 14/2.8 ED AS IF UMC • Samyang 24/1.4 ED AS UMC • Triopo C-158 • Triopo MX-1327 • iOptron SkyTracker V2
FlickrFacebook

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av HCOC:

Du har rätten till återköpslagen fr.o.m det datumet butiken svarat på ditt ärende 1:a gången. Så var det med mitt fall med CDON iaf.

Återköpslagen? I vilken sagobok hittar du den och på vilket sätt trumfar den de 14 dagars ångerrätt från mottagandet av varan Distans- och hemförsäljningslagen ger rätt till?

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Bakgrund:

Såhär ligger det hela till:

Jag fick med sex satakontakter till mitt nätaggregat (Xfx 650w xxx series) som enligt förpackning och produktbeskrivning ska innehålla åtta stycken, mailade butiken och säger det och jag ska få den saknade kabeln inom ett par arbetsdagar, över 7 arbetsdagar senare har jag ännu inte fått kabeln och jag upptäcker att nätaggregatet har ett konstigt flärpande ljud + något insektsliknande ljud. Mailar då igen och får som svar att jag kommer få en adresslapp som jag ska skicka till deras leverantör och om det visar sig att felet uppstod p.g.a yttre åverkan eller att de inte hittar felet kommer jag faktureras för felsökningen eller liknande. Såhär i efterhand känner jag att jag vill känna mig helt trygg över att jag inte ska behöva betala någon avgift, oavsett om jag vet att jag är helt oskyldig. Och detta är var jag står i dagsläget. Eftersom det saknades ett tillbehör har jag ju enligt kkl rätt till att häva köpet om det har stor betydelse för mig, vilket det har i det här fallet. Men som sagt så vet jag inte om det gäller ifall man monterat produkten och därför vänder jag mig hit.

Hoppas den beskrivningen är läsbar, skrev lite av farten.

Är det ett tickande ljud? hade exakt likadant på mitt Xfx, köpte då ett Cooler Master, helt tyst värt att nämna är att jag skickade in Xfx agget 2 gånger innan jag ledsnade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Bäst är att vända dig direkt till tillverkaren med ditt problem (att du saknar en sladd) och be dem skicka det som saknades. Att gå via ÅF är att be om längre väntetid.

Jag saknade kablar till ett agg från Corsair jag köpte för några år sedan (HX750) och efter ett mail till kundtjänst med adressuppgifter och problembeskrivning fick jag ett par nya kablar skickade utan tjaffs. Kontaktar du din återförsäljare kommer de kontakta sin leverantör och sedan kommer det att gå igenom det ledet tills det hamnar hos någon som har extrakablar (troligtvis XFX) - något som tar längre tid.

Maila XFX:s kundtjänst så ska du se att du har ett par nya kablar om några dagar.

Du kommer troligtvis inte att kunna begära att köpet ska hävas därför att du redan har gått med på att vänta på nya kablar utan reservation för att det kan ta längre tid.

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10