Ett par Cerwin vega XLS 28 börjat spraka

Permalänk
Medlem

Ett par Cerwin vega XLS 28 börjat spraka

Tjena grabbar!

Är relativt grön på sånt här och har en lite smådum fråga

Körde mina högtalare ganska varmt på midsommar och har spenderat veckorna efter med att försöka lyssna efter fel på högtalarna.

Vi brände säkringarna på båda högtalarna, dessa var dock ungefär 1 år gamla och högtalarna kördes aldrig på 100%, jag bytte bara ut dessa och fortsatte köra under kvällen. Nu i efterhand har jag dock börjat höra ljud som låter som elektrisitet eller små knastrande på vissa toner i vissa filmer/låtar, de flesta låtar/filmer hör jag ingenting på.

Förstärkaren som används är en Kenwood M1 Basic ( http://www.hifiengine.com/library/kenwood/basic-m1.shtml ).

Jag vet inte om det är jag som börjat inbilla mig detta eller om vi på nått sätt skadat högtalarna så jag vänder mig till er för att se vad jag kan prova för att lista ut vad som kan ha hänt samt om jag kan göra något åt det.

Tack på förhand!

// Zcorc

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen har lacken kokat på talspolen så den skrapar i magnetgapet, det brukar gå att höra som oljud.
Du har helt uppenbart kört högtalarna långt över 100% av deras kapacitet eftersom säkringarna löst ut och eftersom du uppenbarligen inte sansade dig och minskade effekten så har de troligen permanenta skador och behöver konas om, eller så byter man element.

Om man labbar med en tongenerator och letar fram rätt frekvens och signalnivå så när man väl hittat det så brukar det gå att upprepa felet varje gång och då vet man säkert om det är så, eller så kan man montera isär elementet och titta om lacken kokat och är den ok så limmar man ihop elementet annars reparerar/byter man, det kan kanske gå att känna på lukten också för bränd lack luktar bränt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men.

Hur högt spelade du egentligen? Och körde du timvis på högsta volym med mycket basintensiv musik??

Anledningen till att jag undrar är att jag själv har haft ett par cerwin vega E-312 högtalare, drivna med en Nad 317 förstärkare. Har spelat rätt friskt av och till med dessa, även kört rena sk, bas skivor, men aldrig lyckas bränna säkringarna.

Permalänk
Medlem

Felsökte problemet yttligare och drog hit en polares högtalare.

Tydligen min Sonos som börjat spraka, körde samma spår på den och det sprakar då med, annan ljud källa på mina högtalare funkar utmärkt

Så blir att plocka med mig sonosen till HIFI klubben och be dem byta ut den

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]