Felsökningshjälp Canton 5.1 system

Permalänk
Medlem

Felsökningshjälp Canton 5.1 system

Tjenare, jag är i behov utav lite felsökningshjälp eftersom jag är ganska ny på det här själv

Fick tag i ett Canton paket ganska billigt helt nytt ur originalförpackning, GLE 490 frontar, GLE 455 center och GLE 435 sidor, detta är ihopparat med tidigare ägt Dali basis 100 sub och en Pioneer VSX-S500 receiver.

Allt är ihopkopplat och efter jag gick igenom inställningarna för högtalarna så satte jag på lite musik i ganska låg volym och hörde ett litet sprakande från ena fronten.
Höger fram i den översta av de 3 högtalarna som sitter i 490n sprakade lite vid vissa frekvenser.
Stängde av allt och dubbelkollade kablar, bytte plats på kablarna till frontarna, testade koppla ur centern t.om men inget gjorde någon skillnad.

Efter allt va ihopkopplat och avstängt ett tag så startade jag det och till min förvåning så hördes det inget missljud från högtalaren längre.
Jag satte på samma låt som innan och lyssnade igen, den översta högtalaren lät som den skulle, men nu lät den nedersta dåligt vid viss frekvens..

Bor det troll i min högtalare eller är min receiver skräp?

Uppskattar all hjälp

Permalänk
Rekordmedlem

Kör du signalen via processorn eller analogt ? Det kan vara bra att prova både och utifall digitaldelen är lynnig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har inte testat analogt, jag ska testa med en annan receiver ikväll och se om det löser problemet, känns som att det borde utesluta allt annat än högtalaren.

Tycker dock det är märkligt att det förflyttade sig från den översta till den nedersta bas woofern, samt att de legat nedpackade i original kartong fram tills nu, så de är helt oanvända.

Permalänk
Medlem

Var det endast det övre elementet som lät illa ?
Om det har varit nedpackat och legat på sidan så kan upphängningen blivit lite sned och talspolen skrapar i.

Stående upprätt o med musik på så bör den rätta till sig.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Var det endast det övre elementet som lät illa ?
Om det har varit nedpackat och legat på sidan så kan upphängningen blivit lite sned och talspolen skrapar i.

Stående upprätt o med musik på så bör den rätta till sig.

Ja det övre lät illa först, sedan efter jag roddat runt lite så lät det bra igen, men då märkte jag att det nedersta hade börjat låta illa. Kan ju vara så att båda gjorde det först fast jag bara la märke till det översta eftersom jag inte spelade någon bastung musik...

Hur som ska jag testa med en annan receiver, men det kanske är som du säger då och det rättar till sig.
Vågar man spela på lite musik även om det låter lite illa då? Så det inte tar skada tänker jag