Spillt öl över datorn,startar men ingen bild.

Permalänk
Medlem

Spillt öl över datorn,startar men ingen bild.

För två dagar sen hade jag grillfest hemma med allt vad innebär, lång historia kort, öl spilldes på datorn.
Flaskan ramlade först på ovansidan av chassit där jag har 2 fläktar och landade vid nättagget där det rann ut ännu mer öl.

Datorn var på när det hände och den dog omdelbart. Det luktade bränt.
Idag, två dagar senare har jag låtit allt stå och torka och det luktar inte bränt längre.

När jag starar datorn gör den alla normala ljud, fläktar på cpu,gpu och system fungerar, modekortet lyser som det ska( inget felpip)
Men jag får ingen bild alls(har testat med annat grafikkort) Mus och tangentbord lyser inte.
Vad är felet? Själv misstänker jag att nätagget bara fungerar delvis, alltså inte leverar tillräckligt mycket ström? Kan det vara så?

Komponenter: https://www.inet.se/kundvagn/visa/303518/siggen2

Har tänkt köpa nytt nätagg imorgon och fungerar det fortfarande inte lämnar jag in det på öppet köp.

Hur fungerar det med drulleförsäkringen, tar dom in datorn då och tittar på den då? Någon som gjort något liknande?

Permalänk
Medlem

Om grafikkortet inte får nog med ström så startar det inte ordentligt utan börjar istället tjuta och sätta fläkten på max, så jag tror inte det är nätagget. Hade det varit nätagget skulle nog hela nätagget gått sönder dessutom.

Kanske kan vara moderkortet som pajjat? Ligger inte läskkladd i PCI-E porten eller något?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Tycker ändå det verkar som att moderkortet har tagit sig en kyss av det hela. Känns lite som att om inte agget skulle ge rätt ström så skulle det inte funka alls.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Min gissning är också att det är moderkortet som tagit stryk, men det är svårt att säga utan att veta vad som blev blött av ölen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Szhiggen:

Vad är felet? Själv misstänker jag att nätagget bara fungerar delvis, alltså inte leverar tillräckligt mycket ström? Kan det vara så?

Ja, jag tror att det kan vara nätaggregatet har gått åt pipan, till skillnad från ovanstående talare . De fel som kan uppstå av detta kan bete sig på rätt skilda sätt. Om det också var som du säger att ölen rann ner i just detta så är en kortis högst sannolikt. Min andra gissning skulle vara moderkortet, beroende på hur spillskadat det blev. Eller varför inte en kombination? Men nätaggregatet skulle vara det första jag skulle testa att byta ut, inte minst då det vanligen är enklare.

Skrivet av Szhiggen:

Hur fungerar det med drulleförsäkringen, tar dom in datorn då och tittar på den då? Någon som gjort något liknande?

"Drulleförsäkring" är folkmunsbenämningen på en s k "allriskförsäkring", vars utmärkande egenskap brukar vara just att den täcker "den typ av vanliga skador på dina saker som sker genom plötsliga och oförutsedda händelser", vilket detta låter som ett typfall av. Det är dock bara du (och ditt försäkringsbolag) som vet vilka villkor just din försäkring har.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Förstår att det är svårt att veta om man inte vet vad som blev blött, konstiga är att det fortfarande är damm överallt så borde ju vara lätt att se då men icket. Grafikkortets fläkt går igång dock inte på max och det tjuter inte, kladd i portet har jag inte tänkt på, får pröva rucka lite på det.

Permalänk

Av mina egna erfarenheter är det moderkortet som behöver bytas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ja, jag tror att det kan vara nätaggregatet har gått åt pipan, till skillnad från ovanstående talare . De fel som kan uppstå av detta kan bete sig på rätt skilda sätt. Om det också var som du säger att ölen rann ner i just detta så är en kortis högst sannolikt. Min andra gissning skulle vara moderkortet, beroende på hur spillskadat det blev. Eller varför inte en kombination? Men nätaggregatet skulle vara det första jag skulle testa att byta ut, inte minst då det vanligen är enklare.

"Drulleförsäkring" är folkmunsbenämningen på en s k "allriskförsäkring", vars utmärkande egenskap brukar vara just att den täcker "den typ av vanliga skador på dina saker som sker genom plötsliga och oförutsedda händelser", vilket detta låter som ett typfall av. Det är dock bara du (och ditt försäkringsbolag) som vet vilka villkor just din försäkring har.

Nytt nättagg nu, fungerar fortfarande inte, prövat med nytt grafikkort fungerar fortfarande inte, då torde det var modekortet då? Trots att det inte ger ifrån sig något pipljud?

Permalänk
Medlem

Hände en ganska liknande grej för mig med för nått år sen eller nått, men det va grafikkortet som hade lagt av för mig.
Jag såg att det va lite stänk på kortet å testade ett annat å då va det det som va kass.

Jag skulle ta ut allt å titta noga på om jag hittar kladd eller fläckar på moderkortet å sen kolla allt annat med grundligt.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem

I framtiden, göm datorn under bord eller whatever om inte du/folk kan hålla i sina ölflaskor

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Szhiggen:

Nytt nättagg nu, fungerar fortfarande inte, prövat med nytt grafikkort fungerar fortfarande inte, då torde det var modekortet då? Trots att det inte ger ifrån sig något pipljud?

ger inte moderkortet ifrån sig det vanliga pip pip ljudet då är det med största sannorlikheten ditt moderkort som är trasigt. pip pip ljudet är enindikation på att datorn står rätt till. Dock får du beep beep ljud då är det nått som står fel till såsom minnen eller grafikkorts fel. Det som troligen hänt är att dina vispar på ovansidan har vispat runt ölen i skälva moderkortet så moderkortet kortslutit sig.

kan du testa grafik ,och nätagretat på annan dator gör det åxå

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Min teori är att datorn helt enkelt vill ha mer öl.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Szhiggen:

Nytt nättagg nu, fungerar fortfarande inte, prövat med nytt grafikkort fungerar fortfarande inte, då torde det var modekortet då? Trots att det inte ger ifrån sig något pipljud?

Låter rimligt. Att moderkortet inte ger ifrån sig något pipljud trots att inget verkar fungera är snarare ett dåligt tecken för moderkortet: tanken är att det ska ge felkoder om något specifikt inte fungerar, vanligen genom att pipa. Vill man felsöka moderkortet grundligare så kan man köpa ett diagnostikkort för ~$5 på nätet som man kan ansluta för att få en faktiskt felkod att tolka, men det kommer ju inte laga moderkortet likväl.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tranceguy:

ger inte moderkortet ifrån sig det vanliga pip pip ljudet då är det med största sannorlikheten ditt moderkort som är trasigt. pip pip ljudet är enindikation på att datorn står rätt till. Dock får du beep beep ljud då är det nått som står fel till såsom minnen eller grafikkorts fel. Det som troligen hänt är att dina vispar på ovansidan har vispat runt ölen i skälva moderkortet så moderkortet kortslutit sig.

kan du testa grafik ,och nätagretat på annan dator gör det åxå

Skrivet av phz:

Låter rimligt. Att moderkortet inte ger ifrån sig något pipljud trots att inget verkar fungera är snarare ett dåligt tecken för moderkortet: tanken är att det ska ge felkoder om något specifikt inte fungerar, vanligen genom att pipa. Vill man felsöka moderkortet grundligare så kan man köpa ett diagnostikkort för ~$5 på nätet som man kan ansluta för att få en faktiskt felkod att tolka, men det kommer ju inte laga moderkortet likväl.

om du kollade va jag skrev så ser du att det va det jag skrev

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Ta ur delarna och rengör dem, känn på korten (moderkort, gpu etc) och du borde då känna lite klet där de är öl, rengör det och pci portarna och allt försiktigt sedan plocka ihop den igen och testa. Om det inte funkar, köp nytt moderkort. Att testa gpu och nätagg i en annan dator kan du också göra för vara 100 på att det inte är dem som spökar...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tranceguy:

om du kollade va jag skrev så ser du att det va det jag skrev

Må så vara, men jag fick en fråga i en direkt citering, så jag svarade. Jag tror internet och SweClockers servrar orkar bära eventuell redundans. Om inte så tar jag på mig det .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Man blir lite berörd när man läser om sånt här alkoholmissbruk

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szhiggen:

För två dagar sen hade jag grillfest hemma med allt vad innebär, lång historia kort, öl spilldes på datorn.
Flaskan ramlade först på ovansidan av chassit där jag har 2 fläktar och landade vid nättagget där det rann ut ännu mer öl.

Datorn var på när det hände och den dog omdelbart. Det luktade bränt.
Idag, två dagar senare har jag låtit allt stå och torka och det luktar inte bränt längre.

När jag starar datorn gör den alla normala ljud, fläktar på cpu,gpu och system fungerar, modekortet lyser som det ska( inget felpip)
Men jag får ingen bild alls(har testat med annat grafikkort) Mus och tangentbord lyser inte.
Vad är felet? Själv misstänker jag att nätagget bara fungerar delvis, alltså inte leverar tillräckligt mycket ström? Kan det vara så?

Komponenter: https://www.inet.se/kundvagn/visa/303518/siggen2

Har tänkt köpa nytt nätagg imorgon och fungerar det fortfarande inte lämnar jag in det på öppet köp.

Hur fungerar det med drulleförsäkringen, tar dom in datorn då och tittar på den då? Någon som gjort något liknande?

Du kan inte lämna den på öppet köp längre :/

Permalänk

Lämnar in det på öppet köp, haha det där var faktsikt lite roligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardtobreak:

Lämnar in det på öppet köp, haha det där var faktsikt lite roligt

Han mena om han köpte ett nytt och satte i och pröva med! inte det skadade

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Skrivet av Skylar7s:

Han mena om han köpte ett nytt och satte i och pröva med! inte det skadade

Aah, då missupfatta jag. Dock brukar dom vara ganska hårda när de gäller att ta tillbaka det om man redan testkört grejerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Låter rimligt. Att moderkortet inte ger ifrån sig något pipljud trots att inget verkar fungera är snarare ett dåligt tecken för moderkortet: tanken är att det ska ge felkoder om något specifikt inte fungerar, vanligen genom att pipa. Vill man felsöka moderkortet grundligare så kan man köpa ett diagnostikkort för ~$5 på nätet som man kan ansluta för att få en faktiskt felkod att tolka, men det kommer ju inte laga moderkortet likväl.

Nätagget gick att lämna på öppet köp, tacka gud för det! Nytt moderkort köptes...och SAMMA problem! Det nya modekortet har dessutom inbyggt grafik som jag testade med! Alltså testat med det gamla nätagget, det nya moderkortet, med och utan grafikkort(när jag körde utan var det med moderkortets inbyggda) ram, cpu och hårddiskar inkopllade. Börjar bli lite nervös nu!

Tveksamt om jag kan lämna tillbaks moderkortet nu men jag funderar ändå på att behålla det för att vara på den säkra sidan, Det som återstår nu är väl processor då? Tycker dock att det borde visas bild även om procesorn är körd? Skräckscenario är ju om jag åker iväg och lämnar in moderkortet också ¨på öppet köp, köper ny processor och det fortfarande inte funkar, då är det ju någon slags kombination mellan nätagg,moderkort och processor!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szhiggen:

Nätagget gick att lämna på öppet köp, tacka gud för det! Nytt moderkort köptes...och SAMMA problem! Det nya modekortet har dessutom inbyggt grafik som jag testade med! Alltså testat med det gamla nätagget, det nya moderkortet, med och utan grafikkort(när jag körde utan var det med moderkortets inbyggda) ram, cpu och hårddiskar inkopllade. Börjar bli lite nervös nu!

Tveksamt om jag kan lämna tillbaks moderkortet nu men jag funderar ändå på att behålla det för att vara på den säkra sidan, Det som återstår nu är väl processor då? Tycker dock att det borde visas bild även om procesorn är körd? Skräckscenario är ju om jag åker iväg och lämnar in moderkortet också ¨på öppet köp, köper ny processor och det fortfarande inte funkar, då är det ju någon slags kombination mellan nätagg,moderkort och processor!?

Tillägg: kan det tänkas vara några av nättaggets modulära kablar? Det känns ju inte så troligt dock men börjar få slut på idéer!

Har dock inte testat med ny processor, men innan jag springer iväg och spenderar 1500kr skulle jag vilja veta vad folk har för tankar