Corsair TX 750W V2, single eller dual 12V rail?

Permalänk

Corsair TX 750W V2, single eller dual 12V rail?

kolla detta:

Corsair TX750 V2: New and Improved
A Good Buy, But Not a Single-Rail PSU
we have to mention the wrong documentation for the +12V rail; this is in fact a multi-rail design. There are two different solder points and there is no direct connection between those rails. Sometimes there is a big wire on the back of the PCB to create a single-rail where multi-rails was planned, but we can find nothing to suggest that is present. Thus, Corsair has two rails, just like the original S12D design that serves as the basis for this PSU.

While if it is not stated directly anywhere, the sticker indicates Corsair is using a single rail for +12V. We'll see later that this is not the case, so we'd like to see Corsair list both 12V rails on their sticker to avoid confusion. 744W combined power also indicates this is another PSU with DC-to-DC VRM. +3.3V and +5V are rated at 25A each and should be able to provide enough power for HDDs/SSDs and/or other peripheral components. 3A on +5VSB is also relatively strong.
------------------------------------------------------------
källa:
http://www.anandtech.com/show/4311/c...w-and-improved
----------------------------------------------------------------------------------------------

Corsair själva säger:
A dedicated single +12V rail offers maximum compatibility with the latest components.
ok ?

betyder detta att Corsair ljuger om sin specifikation ?
------------------------------------------------------------------------------
vet inte vem man ska tro på, har svårt och tro att anandtech skulle hitta på i sin review, samtidigt svårt o tro att corsair ljuger om sina egna produkter, vad ska man göra om man vill veta ?

vad innebär det ? kan man inte köra all kraft på en 12V lina då ?

har det någon betydelse för val av ett graikkort eller två i SLI ?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

ingen som vet,,, hur gör man nu, ska jag maila corsair?

Oavsett, kan någon förklara mer om single rail och om nätagget har flera 12V rails, vad menas med det ? hur tänker man när man köper nätagg då, bereonde på om man ska ha ett grafikkort eller två i SLI?

Ja menar, pratade med Inet idag, men han hade inte direkt koll på läget kändes de som, alltså han kunde inte svara på om deras nätagg (be quiet) hade 1 eller flera 12V linor, eller vad det har för betydelse..

ska de vara så här svårt att välja nätagg ??? ingen vet nåt, inte ens dom som säljer grejorna..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte att Anandtech-killen vet vad han pratar om, då ingen annan av de kända testarna nämnt det. Det är en sak att agget är gjort för flera linor, en annan sak om det sitter shuntar eller inte ditlödda som strömbegränsar, vilket det troligen inte gör. Ingen strömbegränsning på linorna = fungerar som singlerail.

Gamla HX520/620 var likadana, fast där skrev Corsair att det var multirail, fast att det inte var det (ingen strömbegränsning på linorna alltså), trots flera matningar på kretskortet. Seasonic har/har haft flera plattformar med möjlighet till multirail, fast det är då valfritt om de använter shuntar eller inte. Ofta inte.

Äkta multirail kom bara till för att ATX-standarden sa det av säkerhetsskäl, man skulle inte kunna orsaka brand genom att överbelasta kablarna och gränsen sattes därför ungefär vad de klarade innan brand, runt 20A/lina. Med ett sådant agg måste man balansera hur man kopplar in grejerna, annars börjar agget strömbegränsa olika linor och kan även stängas av helt.

Singelrail är det enklaste (och bästa tycker jag), men man har då (den minimala) risken att någon klant kopplar 80A (kraftigt agg) på en enda molex, med brand som följd. Det har ju dock hänt på forumet när någon klippt kablar och skarvat uselt, med kortslutning som följt. Ett multirail-agg hade då begränsat vid runt 20A.

Som sagt, jag tror Anand-killen har fel, men någon garanti kan jag givtvis inte ge. Dock är det helt ofarligt för dig att testa med agget. Skulle det vara multirail så är det värsta som kan hända att du får instabilitet eller avstängning pga strömbegränsning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

ok, tack för svaret, men om jag vänder på frågan, vilket nätagg från INET är 100% säkert singlerail och bra kvalite som klarar 2st gtx 760 eller 770 i SLI mode ?

helst max 1500:-

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

jo, tack, men tänkte beställa komplett dator från Inet snart, finns ju inte i lager ..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

jo, tack, men tänkte beställa komplett dator från Inet snart, finns ju inte i lager ..

Jag kör HX750, funkar finfint.
Corsair har kompabilitetschart på sin sajt, kolla där.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Jag kör HX750, funkar finfint.
Corsair har kompabilitetschart på sin sajt, kolla där.

NICE, då kör jag på ett HX 750W,,, satt o kika på det igår faktiskt

TACK..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Singelrail är det enklaste (och bästa tycker jag), men man har då (den minimala) risken att någon klant kopplar 80A (kraftigt agg) på en enda molex, med brand som följd. Det har ju dock hänt på forumet när någon klippt kablar och skarvat uselt, med kortslutning som följt. Ett multirail-agg hade då begränsat vid runt 20A.

Jag förstår inte: Varför skulle det börja brinna bara för att nätaggregatet är underbelastat? Eller handlar det om att på något vis lyckas få en enda molex att dra 80A? För det låter ju inte vettigt att någon pryl som drar 80A skulle ha en kontakt till en sladd som skulle börja brinna om den fick 80A genom sig. Är det ifall det är något fel på prylen som gör att den drar 80A, och single rail då möjliggör detta? Det låter ju i så fall mindre som en klant och mer som designfel eller fabriksfel. Otur, alltså. Eller finns det folk som gör egna små saker och kopplar dem till nätaggregat? Små saker som kan dra obegränsat med ström om de tillåts?

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillsing:

Jag förstår inte: Varför skulle det börja brinna bara för att nätaggregatet är underbelastat? Eller handlar det om att på något vis lyckas få en enda molex att dra 80A? För det låter ju inte vettigt att någon pryl som drar 80A skulle ha en kontakt till en sladd som skulle börja brinna om den fick 80A genom sig. Är det ifall det är något fel på prylen som gör att den drar 80A, och single rail då möjliggör detta? Det låter ju i så fall mindre som en klant och mer som designfel eller fabriksfel. Otur, alltså. Eller finns det folk som gör egna små saker och kopplar dem till nätaggregat? Små saker som kan dra obegränsat med ström om de tillåts?

Om kabeln är underdimensionerad för strömstyrkan som går genom så blir resistansen så stor att du får hög värme som sen antänder isoleringen.. Brand!
Kan ju hända om man t.ex. kopplar på någon defekt pryl eller nått eget amatörbygge..
Har man multirail så är denna risken avsevärt mindre.. det krävs inte så kraftiga kablar för det heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Ahh, men med defekta prylar borde det inte spela någon större roll hur många molex man kopplat in eftersom de icke-defekta prylarna borde dra så lite att det inte spelar någon större roll. Ta t ex tre hårddiskar och ett defekt hemmabygge: Varje hårddisk drar 1A (hörde jag nyligen) och kvar blir då 77A till hemmabygget (om det var 80A från början). Ingen större skillnad, verkar det som. Fast egentligen går det väl åt ström till moderkort och processor och allt annat också, så det blir väl mindre än 77A kvar. Men antalet inkopplade molex verkar inte ha så stor betydelse om de inte är kopplade till grafikkort

Vilket får mig att fundera: Om man har kopplat in så mycket grejer på linan att de faktiskt använder alla 80A utan att vara defekta, borde inte det betyda att linan borde vara dimensionerad för 80A? Både effekt och spänning är ju mer eller mindre förutbestämda av tillverkaren, så de borde väl veta vad kablarna kan behöva klara av och se till att de klarar av det?

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillsing:

Ahh, men med defekta prylar borde det inte spela någon större roll hur många molex man kopplat in eftersom de icke-defekta prylarna borde dra så lite att det inte spelar någon större roll. Ta t ex tre hårddiskar och ett defekt hemmabygge: Varje hårddisk drar 1A (hörde jag nyligen) och kvar blir då 77A till hemmabygget (om det var 80A från början). Ingen större skillnad, verkar det som. Fast egentligen går det väl åt ström till moderkort och processor och allt annat också, så det blir väl mindre än 77A kvar. Men antalet inkopplade molex verkar inte ha så stor betydelse om de inte är kopplade till grafikkort

Vilket får mig att fundera: Om man har kopplat in så mycket grejer på linan att de faktiskt använder alla 80A utan att vara defekta, borde inte det betyda att linan borde vara dimensionerad för 80A? Både effekt och spänning är ju mer eller mindre förutbestämda av tillverkaren, så de borde väl veta vad kablarna kan behöva klara av och se till att de klarar av det?

Jag tror inte vi behöver gå så djupt in på detaljer..
Huvudsaken är; Om man har en stark single rail 12V lina på typ 80A så är det ganska starka strömmar som potentiellt kan flyta genom en enda kabel. Det finns en viss risk medfört.
Med multi rail så tillåts inte en enda 12V lina köra i så hög strömstyrka, utan man skapar flera 12V linor med lite lägre styrka, säg 30A vardera. Den samlade strömstyrkan på alla linorna kan vara 80A, men ingen enskilld lina kan dra så mycket ström utan att aggets OCP går in och stänger av som ett aktivt skydd.

Sen kan man måla upp tusentals scenarior... men jag pallar inte!

Jag hoppas det blev lite klarare?! Multiman, hjälp...!!!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus